Actrita Anamaria Marinca revine in Romania pentru lansarea lui "432" pe DVD, dar se reintoarce la Londra pentru probele de costume la "The Bloody Countess", film regizat de Julie Delpy.
Mai ai nevoie de "Shooting Stars"? – am intrebat-o pe Anamaria Marinca, unul din cei noua tineri actori europeni alesi de un juriu, dintr-un numar de 22 de aspiranti, pentru a fi promovati la Berlin. "Daca as raspunde in serios, as spune ca nu iau «anything for granted»", a raspuns ea. "Nu cred ca mi se cuvine ceva si sunt foarte fericita ca mi se da atentie, ca orice actor. Am avut ocazia sa cunosc oameni din industria europeana de film cu care altcumva nu stiu daca as fi putut intra in contact. Ieri dimineata, de exemplu, am stat trei ore de vorba cu cei mai importanti agenti de casting din intreaga Europa. Am primit deja si oferte, din Franta. O sa ma intorc la Londra cu un portofoliu serios, am facut fotografii peste fotografii. Ieri am petrecut toata ziua in photo shooting." Dupa cele cateva zile petrecute la Berlin in cadrul acestui program initiat de European Film Promotion, Anamaria Marinca se intoarce la Londra, dar nu pentru multe zile. "Revin pe 16 februarie in Romania, caci lansam DVD-ul cu «432». Voi fi acolo cu ai mei. Nu tradez! (rade)." Va lipsi insa de la Gala Premiilor Gopo, pentru ca incepe un nou film. "Acum pregatesc «The Bloody Countess», in regia lui Julie Delpy, unde o voi interpreta pe Anna d’Arvulia, presupusa vrajitoare si iubita contesei de Bathory. E al doilea rol important al filmului. Voi filma in engleza, cu «mid-Atlantic accent». O sa am si niste ore cu un coach pentru accentul asta, care e foarte complicat. E undeva la mijloc intre engleza britanica si engleza americana. Vom filma in Berlin si Hamburg. Filmarile incep intr-o saptamana, dar eu de-abia in martie." Cu ocazia programului "Shooting Stars", la Berlin a fost proiectat si "Youth Without Youth" de Francis Ford Coppola, unde joaca si Anamaria Marinca. De altfel, la conferinta de presa, actrita a fost intrebata nu de "432", ci de "YWY", iar ea a raspuns ca a fost foarte important sa-l cunoasca pe Francis Ford Coppola ca persoana. Anul trecut, Romania a participat pentru prima oara in programul "Shooting Stars", prin Maria Popistasu. Prezenta acesteia la Berlin i-a adus un rol. Maria Popistasu e din nou prezenta la Berlin, pentru o luna de zile. Doar pe durata festivalului au venit Ioana Joca si Jean Lorin Sterian pentru o noua runda a trainingului de scenariu Scripteast, care se incheie la Cannes. La Berlin sunt prezente si regizoarele Ileana Stanculescu si Corina Radu, precum si distribuitori romani de film si membri ai echipelor scurtmetrajelor "O zi buna de plaja" si "Tarziu". si nu sunt doar doi romani in juriile Berlinalei, Ada Solomon si Mihai Chirilov, ci trei. Alina Barzache, de la The University of Edinburgh New College, e membru al Juriului Ecumenic.
A 58-a editie a Berlinalei se bucura, cel putin pana acum, de o vreme cum n-a mai vazut festivalul de mult. Dupa acel cald "Lake Tahoe", al mexicanului Fernando Eimbcke, zilele urmatoare au adus in competitie pelicule de mai mica prestanta. Una dintre acestea e semnata de singurul regizor iranian nominalizat la Oscar, Majid Majidi, si se numeste "The Song of Sparows"/"Cantecul vrabiilor". Vorbit in farsi, filmul e o poveste despre cum il schimba banul pe om. Eroul ingrijea struti, pana cand e dat afara si devine taximetrist cu motocicleta personala intr-un Teheran sufocat de aglomeratie. Cu cat castiga mai mult cu atat se indeparteaza de sotie si de copii. Majidi are un stil mult mai digerabil si mai firesc decat alti conationali de-ai sai pretiosi, dar aici apeleaza la poante destul de populare pentru a castiga spectatorul sau la imagini frumoase pentru a-i impresiona pe critici. Totusi, filmul are niste sertarase care tin de o intelepciune populara, sa zic asa. De pilda, eroul primeste din greseala o bancnota mai mare. Din ea cumpara corcoduse, punga i se sparge si le pierde pe drum. Prin aceste sertarase filmul devine un fel de basm, un fel de "Punguta cu doi bani" spus in farsi. Un film dragut, dar nu suficient de original si de rotund pentru a fi premiat. Sau mai stii? Mult mai slab a fost "Elegy", de Isabelle Coixet (care a mai fost in Competitia Oficiala a Berlinalei). Singurul lucru bun in acest interminabil lovestory dintre un profesor in varsta si o studenta este Penélope Cruz, care pare mai indicata pentru premiul de interpretare decat Tilda Swinton in "Julia". Cruz are o naturalete care-i vine din felul de a fi, si prezenta ei ridica, dar nu salveaza aceasta ecranizare nefericita dupa Philip Roth, pe care regizoarea-scenarista nu se incumeta sa o foarfece inclusiv in punctele esentiale. Se canta interminabil la pian aceeasi bucata celebra, Ben Kingsley – in rolul profesorului – iubeste si gelozeste, fiindu-i frica sa se implice, e parasit, prietenul (Dennis Hopper) ii moare, deci duse sunt discutiile despre amorurile cu tinere, ca dintre mosii din Muppets, si cand credeai ca se termina filmul, hop si cancerul – la care Isabelle Coixet e experta, e aproape laitmotivul filmelor ei. S-a ras de multe ori de ridicolul situatiilor, la vizionarea de presa, dar lumea s-a ingramadit buluc s-o vada la conferinta de presa pe Penélope Cruz. Doar cativa au de obicei norocul sa primeasca autografe. In rest, mana cu aparatul foto sau telefonul deasupra capului, si amintirea e gata.
Julia Roberts, in schimb, n-a venit la Berlin. In "Fireflies in the Garden", de Dennis Lee, e trecuta in fruntea distributiei desi nu are rolul principal. E de inteles. Alaturi de Ryan Reynolds, Willem Dafoe, Emily Watson, Carrie-Ann Moss si Hayden Panetierre, Julia Roberts pune umarul (cat a putut, gravida fiind), la o solida drama de familie, nu o capodopera, dar un film onest, serios, bine argumentat pe axa parinti-copii si trecut-prezent. Filmul a fost prezentat in Selectia Oficiala, dar in afara competitiei.