Uniunea Europeana este pe cale de a pune capat uneia dintre bucuriile vinovate, generata de libera circulatie a persoanelor in interiorul frontierelor Uniunii: cea resimtita de automobilistii care stiu ca amenzile pentru delicte minore comise la volan in alta tara pot fi aruncate linistit la cos fara a fi platite.
In momentul de fata, foarte putina lume se oboseste sa plateasca amenda primita intr-o alta tara pentru parcare neregulamentara sau pentru nefolosirea centurii de siguranta. Chiar isi intre tarile din Benelux – Belgia, Olanda si Luxemburg –, cu traditii comune si cu o integrare foarte avansata, amenzile raman cel mai adesea neplatite, intrucat pentru politia unei tari demersurile in vederea incasarii catorva zeci de euro de la un cetatean al tarii vecine ar depasi in cost valoarea amenzii respective.
Ministrii Transporturilor, Telecomunicatiilor si Energiei din UE au decis la Luxemburg sa propuna o reglementare la nivel european a sanctiunilor transfrontaliere, astfel incat amenzile sa fie de acum inainte platite. Armonizarea ar necesita crearea unei baze de date centralizate la care sa aiba acces politiile tuturor statelor membre. Propunerea a fost facuta pe fundalul unor impotriviri din partea anumitor state care se indoiesc de faptul ca ar exista o baza juridica pentru a decide competente comune in acest domeniu. Datele continute in acea baza de date, care ar trebui sa fie aprobata luna viitoare de catre Parlamentul European, ar privi patru tipuri de infractiuni: excesul de viteza, consumul excesiv de alcool la volan (majoritatea statelor occidentale permit consumarea unei mici cantitati de alcool inainte de a urca cineva la volan), trecerea pe rosu si nefolosirea centurii de siguranta.
In acest moment, asemenea lucruri tin de competentele statelor membre. Ministrii au mai anuntat ca, prin inasprirea regulilor de securitate rutiera in UE, numarul mortilor in accidentele de circulatie ar putea fi redus la jumatate pana in anul 2010.
Multe lucruri raman nearmonizate in domeniul transporturilor, ba chiar si in cel al regulilor de circulatie. Diferentele sunt foarte mari de la o tara la alta, de la faptul ca in Marea Britanie se circula pe partea stanga a soselei, iar vehiculele au volanul plasat pe partea dreapta, pana la faptul ca in Germania nu exista o limita de viteza pe autostrazi.