Ofemeie de 28 de ani din localitatea constănţeană Murfatlar a crezut că l-a apucat pe Dumnezeu de picior, când a fost sunată să i se comunice că a câştigat 7.000 de euro. Cel care a sunat s-a recomandat a fi reprezentantul unei mari companii de telefonie şi i-a spus că, pentru acordarea premiului, trebuie să depună într-un anumit cont 1.000 de lei.
Aşa a şi făcut şi a trimis banii pe adresa unui oficiu poştal din Bucureşti. Ulterior, poliţiştii au descoperit că telefonul a fost dat de un bărbat din Ilfov.
Peste 50 de reclamaţii
Nu este prima persoană care cade victimă infractorilor care acţionează prin telefon. Din septembrie 2012, poliţiştii constănţeni au primit circa 50 de reclamaţii pe această temă. Hoţii au mai multe metode: uneori nu sună, ci trimit un SMS cu date de contact în care trebuie depuşi banii, SMS semnat de diverse companii de telefonie (un soft pentru mobil poate face acest lucru). O altă metodă este cea pe care v-am mai prezentat-o: victima este sunată şi i se spune că o persoană apropiată a suferit un accident, apoi este îndemnată să depună o sumă mare de bani în cont, pentru ca aceasta să scape de belele. Recent, o femeie din Constanţa a plătit 18.000 de lei pentru a-l ajuta pe cel care credea că este ginerele său. ”Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie. Însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens, este bine să verificaţi informaţiile primite. În prezentul tip de înşelăciune, infractorii se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, şi anume starea de şoc şi teama; acestea sunt elementele pe care mizează răufăcătorii, ştiind că majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii”, spun poliţiştii constănţeni, într-un comunicat de presă al IPJ Constanţa. Autorii acestui tip de înşelăciune cunosc foarte multe elemente personale ale posibilelor victime (profesia, apelative utilizate de membrii familiei, programul de lucru etc.), astfel încât câştigă încrederea victimei şi o conving pe aceasta, că cele relatate sunt reale.
Ghinionul ”norocosului câştigător”
În ceea ce priveşte metoda premiului, poliţiştii spun că infractorii anunţă câştigarea unor mari premii în bani, produse sau chiar autoturisme. Pentru a intra în posesia premiului, se mai arată în mesaj, „norocosul câştigător” trebuie, fie să depună o sumă de bani într-un anumit cont, fie să trimită prin mandat poştal un comision sau chiar să încarce electronic contul unui număr de telefon mobil. În mod clar, banii, odată transferaţi, sunt pierduţi, iar „fericitul câştigător” se transformă într-o victimă cu o pagubă considerabilă în bugetul familiei. ”Întrucât acest mod de operare este tot mai des întâlnit, manifestaţi prudenţă atunci când o persoană necunoscută vă cere să vă daţi datele personale (CNP, serie şi număr de buletin, adresa) sau să achitaţi diferite sume de bani anticipat pentru a intra în posesia unor premii, mai ales dacă nu aţi participat la nici un concurs cu premii”, mai spun poliţiştii.
Ce trebuie să faceţi
Pentru a evita să deveniţi victima unei infracţiuni de înşelăciune, având acest modus operandi intitulat generic “accidentul”, este bine să analizaţi cu atenţie informaţiile primite şi să vă puneţi câteva întrebări elementare referitoare la veridicitatea lor. Este adevărat că, din diferite motive, cum ar fi : traume fizice sau emoţionale, vocea „rudei”/”fiului”/fiicei” care sună pentru a solicita sprijin vă poate părea schimbată, însă nu ezitaţi să cereţi amănunte referitoare la situaţia prezentată. Înainte de a vă oferi ajutorul, aveţi în vedere că în caz de accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau prin societăţile de asigurări. De asemenea, orice accident de circulaţie are două variante de soluţionare: depunerea unei plângeri la unitatea poliţie, care se va ocupa mai departe de cazul respectiv sau înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie. Orice alte variante sunt excluse, iar dacă sunt puse în practică nu sunt legale.
De asemenea, trebuie să cunoaşteţi faptul că, conform reglementărilor în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav este, de obicei, anunţat de persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru. Chiar dacă ar putea exista alte surse, care să transmită informaţia înainte ca aceasta să vă parvină în mod oficial, datele trebuie verificate înainte de a întreprinde orice acţiune. În nici un caz nu daţi crezare imediat unor poveşti lacrimogene, presărate cu elemente din viaţa reală, anunţate telefonic de persoane care pretind că au calitate oficială, ci verificaţi informaţia printr-un apel la 112 sau sesizaţi cea mai apropiată secţie de poliţie.
Cinci lucruri la care să fiţi atenţi
Verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să trimiteţi bani.
Nu oferiţi nici un fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent cine sună.
Nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice, indiferent cine sună (deseori infractorii îşi asumă o calitate oficială – avocat, procuror, poliţist).
Nu daţi crezare veştilor prin care aţi fost anunţaţi că sunteţi “fericiţii” câştigători ai unor concursuri la care nu aţi participat.
Nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizează ulterior.