Guvernul doreste, printr-un proiect de lege, sa anuleze pentru o serie de agenti economici din cadrul ROMARM atat obligatia restituirii unor produse scoase din rezerva de mobilizare, cat si a penalitatilor aferente. Bunavointa Executivului pare cu atat mai stranie cu cat se recunoaste ca masura ar putea fi interpretata ca ajutor de stat. Fapt confirmat, de altfel, de Consiliul Legislativ.
Este vorba, insumat, de peste 330 tone de TNT, de zeci de tone de bare de otel, precum si de zeci de mii de capse detonante sau de aprindere, toate scoase din rezerva de mobilizare in perioada 1991-2003, in baza unor hotarari de guvern, cu depunerea unei garantii si cu obligatia restituirii in termenele stabilite. Printre altele, au mai fost “imprumutate” pulberi de aluminiu, antimoniu metalic, incarcaturi reactive, hexogen neflegmatizat, tabla, platbanda, rondele de otel, dar si alte produse “camuflate” sub abrevieri de genul “NBL 42”, “DRP1”, “Pulbere VU-fl” sau “Pulbere SSNF-50”… Valoarea produselor scoase si nerestituite de catre cele opt filiale ale ROMARM – SC Tohan SA Zarnesti, SC Carfil SA Brasov, SC Metrom SA Brasov, SC Uzina Mecanica Cugir SA, SC Uzina Mecanica Plopeni SA, SC Uzina Mecanica Mija SA, SC Uzina Mecanica Sadu SA, SC Uzina de Produse Speciale Fagaras SA – este de 52 miliarde de lei vechi, iar penalitatile calculate se ridica la… 276 miliarde lei vechi.
Datorii de stat sterse cu buretele
Bunavointa Executivului de a sterge cu buretele penalitati de sute de miliarde pare cu atat mai ciudata cu cat, chiar in expunerea de motive, se face referire la dificultatile intampinate in constituirea stocurilor respective de materiale. “In anii 1960-1980, la intreprinderile din industria de aparare au fost constituite stocuri-tampon de materii prime si materiale strategice care urmau sa fie consumate la productia de razboi in fabricatia de munitii, armamente si tehnica de lupta. Aprovizionarea cu aceste materiale a fost dificila si a necesitat efectuarea unor importuri strategice”, se arata in expunerea de motive a Guvernului. Pentru ca, la doar cateva randuri distanta, sa se argumenteze ca “obligatia de restituire nu mai este oportuna”, pe motiv de restructurare a armatei si de redimensionare a rezervei de mobilizare.
Se asteapta interventia Consiliului Concurentei
Guvernul recunoaste ca ramane “nerezolvata recuperarea datoriilor inregistrate la rezerva de mobilizare ca datorii la bugetul de stat”. Ceea ce nu-i impiedica pe guvernanti sa ceara apoi anularea obligatiei de restituire si a penalitatilor aferente! De remarcat ca se invoca drept argument si faptul ca, “incepand cu anul 2004, ca urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, pentru imprumuturile nerestituite in termen de 30 de zile de la termenul scadent, se retine garantia depusa, care se face venit la bugetul de stat, iar produsele se scot din rezerva de mobilizare”.
Cu alte cuvinte, pentru a baga in legalitate niste fapte petrecute intre 1991 si 2003, cu nerespectarea legislatiei atunci in vigoare, Guvernul face referire la o lege intrata in vigoare ulterior!
Interesanta este si atentionarea facuta de Consiliul Legislativ, potrivit careia este necesara notificarea Consiliului Concurentei, deoarece “anularea obligatiilor de restituire a produselor scoase din rezerva de mobilizare de catre filialele CN ROMARM SA, oferite in perioada 1991-2003, reprezinta ajutor de stat”. Prin aceasta mentiune, facuta in avizul dat proiectului de lege, Consiliul Concurentei contrazice practic Guvernul, care a precizat, tot in expunerea de motive, ca “anularea obligatiilor (…), chiar daca poate fi interpretata ca ajutor de stat, nu contravine Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, deoarece regimul industriei de aparare fiind unul special, obligatia notificarii nu opereaza in acest domeniu”.
Comisia de aparare din Senat doreste informatii suplimentare
Merita mentionat si ca sumele trecute in proiect in dreptul valorii bunurilor reflecta valoarea din evidenta contabila. De asemenea, sumele calculate ca penalitati sunt la nivelul perioadei in care s-a efectuat scoaterea. Cu alte cuvinte, daca s-ar face actualizarea sumelor, cifrele ar fi mult mai mari. Proiectul de lege initiat de Guvern nu a primit inca avizul favorabil al Comisiei de aparare din Senat, pe motiv ca nu au fost oferite suficiente informatii.
Parlamentarii au amanat luarea unei decizii pana cand Executivul nu vine cu “documente suplimentare”, care sa cuprinda numele agentilor economici la care au ajuns respectivele bunuri, dar si hotararile de guvern in baza carora s-a operat scoaterea din rezerva de mobilizare.
Directorul ROMARM: “Numai filialele noastre au primit materiale de la rezerva de mobilizare”
Deoarece in urma discutiilor din Senat parlamentarii nu s-au lamurit in privinta firmelor care au utilizat materialele scoase din rezerva de mobilizare de catre ROMARM, am solicitat lamuriri directorului acestei companii, Ioan Garbacea. Potrivit acestuia, toate materialele scoase din rezerva au fost folosite numai de catre filialele ROMARM. “Nimeni nu a beneficiat de ele, sa spunem ca au plecat undeva, ci tot societatea ROMARM. Numai filialele ROMARM au folosit materialele. Nu s-au dus produse catre societati private”, a dat asigurari directorul Garbacea. In ce priveste obligatia de restituire a produselor scoase din rezerve, directorul ROMARM a precizat ca, in unele cazuri, datorita modificarilor planurilor de mobilizare, nu s-a mai impus mentinerea unor cantitati mari de materiale. “Unele materiale nici nu mai sunt in actualul plan de mobilizare. Piata a evoluat, bunurile se fabrica din alte materiale”, a precizat directorul ROMARM, care nu a exlus varianta de a realiza o informare catre Parlament pentru a explica neintelegerile.