5.3 C
București
luni, 4 martie 2024
AcasăSpecialAfacere de tranziţie: taximetria pe bani publici

Afacere de tranziţie: taximetria pe bani publici

De nouă ani, o parte din fondurile DSP Galaţi se duc pe servicii de taximetrie. Asta este urmarea aplicării unor măsuri de restructurare a personalului din sănătate, adoptate în 2003, pe vremea guvernării Năstase. Pe atunci, DSP Galaţi era condusă de Aurel Nechita, care are în CV două mandate de secretar de stat la Ministerul Sănătăţii, în 2003-2004 şi 2009.

Pentru că ministrul de atunci, Daniela Bartoş, ordonase o nouă reducere de personal, directorul Aurel Nechita a operat restructurarea desfiinţând posturile de conducători auto din organigrama direcţiei. Devotamentul cu care a operat reducerea de personal de la DSP şi reducerea numărului de paturi din sănătatea gălăţeană prin desfiinţarea Spitalului Municipal „Elena Doamna”, i-au adus lui Aurel Nechita simpatia ministrului Sănătăţii şi primul mandat de secretar de stat. În urma acestor măsuri, Galaţiul a rămas fără un spital care să constituie alternativa în cazul producerii unei infecţii intraspitaliceşti la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă, iar DSP a rămas fără şoferi la cele 8 autovehicule din dotare. Flota DSP Galaţi este formată din 8 autoturisme, Dacia Furgon, Nubira, Tacuma, Dacia Logan MCV, Skoda şi Dacia Solenza, pentru care, de 9 ani, „cumpără” şoferi.

„Atunci s-a optat pentru varianta renunţării la şoferi şi externalizarea acestui serviciu. Aceasta a fost decizia luată atunci, în 2003-2004. Direcţia a renunţat la şoferi şi s-a făcut un contract de prestări servicii cu o firmă care să ne asigure şoferii. Şoferii sunt angajaţii acelei societăţi. Autovehicoulele sunt cele ale instituţiei noastre, ale Direcţiei de Sănătate Publică Galaţi. Discutăm numai de externalizarea serviciului de conducere a autovehiculelor. Maşinile au fost întotdeauna proprietatea instituţiei. Situaţia aceasta datează din 2003 şi ulterior structura instituţiei nu a mai permis o reangajare a atâtor conducători auto. Cred că suntem printre puţinele direcţii de sănătate publică din ţară care au recurs la această metodă. Alte direcţii care se confruntau cu lipsa personalului de specialitate, au tăiat posturile neocupate şi au păstrat şoferii”, ne-a declarat şeful DSP Galaţi, Valentin Boldea.

Instituţia bugetară îşi „cumpără” şoferi

În acest an, DSP Galaţi a alocat suma de 236.387 lei, fără TVA pentru „servicii de transport terestru specializat de pasageri”. DSP a încheiat, cu Atlas SA Galaţi contractul-cadru nr. 1/13.02.2012, în valoare de 29.286 de lei, fără TVA. Valoarea la care a fost încheiat contractul nu înseamnă că firma va efectua serviciile la un preţ de zece ori mai mic, ci reprezintă valoarea minimă a contractului. Diferenţa dintre această valoare şi valoarea estimată este acoperită prin acte adiţionale sau contracte subsecvente, pentru că decontările se fac în baza unui tarif /oră/şofer. DSP îşi plăteşte carburanţii, reparaţiile, asigurările, taxele, etc., ca orice proprietar de autovehicole. Şoferii de la Atlas SA doar conduc. La art 7.1 al contractului-cadru e prevăzută şi o clauză de majorare a preţului: „preţul contractului se poate ajusta doar în cazul în care, elemente constitutive ale tarifului ofertat se modifică, independent de voinţa părţilor contractante”. 

Să presupunem că DSP Galaţi ar angaja 8 şoferi, cărora le-ar plăti salarii nete de 1.000 de lei. Înfiinţarea unui loc de muncă, inclusiv impozitele plătite la stat, ar costa DSP aproximativ 20.000 de lei. Efortul salarial al DSP Galaţi pentru a avea proprii şoferi ar fi de 160.000 de lei. O parte din aceşti bani, vreo 60.000 de lei, s-ar întoarce la stat, ca impozite.

Instituţia plăteşte însă cu peste 70.000 de lei mai mult decât în cazul în care şi-ar angaja şoferi. Conducerea DSP nu poate angaja şoferi pentru că posturile sunt blocate şi funcţionează regula la “7 plecaţi, unul angajat”.

Atlas SA este firma al cărui nume a fost vehiculat în cazul „sălilor de sport”, fiind firma controlată de familia senatorului PDL Marius Necula. Directorul DSP Galaţi spune că toate contractele au fost încheiate cu respectarea procedurilor de achiziţie publică: „De-a lungul anilor au fost respectate procedurile legale de atribuire a contractului, respectiv Ordonanţa 34. În fiecare an s-a făcut procedura legală, cu publicarea anunţurilor pe SEAP. În majoritatea anilor nu am avut decât un singur ofertant”.

În privinţa numelui firmei, şeful DSP Galaţi nu vrea să facă nici un comentariu: „Nu mă interesează cum se numeşte firma, nu este o invenţie a mea, nu fac alte comentarii. Doresc să avem concurenţă, dar în condiţiile în care se prezintă un singur ofertant, asta este situaţia”, spune directorul Valentin Boldea. În anii trecuţi s-a întâmplat ca tocmai competiţia de oferte să blocheze activitatea DSP, deoa­rece unul dintre ofertanţi a contestat licitaţia şi timp de câteva săptămâni maşinile DSP au fost trase pe dreapta. Soluţia ar fi ca toţi angajaţii DSP să-şi ia permis de conducere. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă