» Legea invatamantului a ajuns la a patra varianta: ministerul propune admiterea
in clasa a IX-a pe baza unui examen si a unei recomandari din partea profesorului.
Modul in care trebuia sa se faca trecerea de la invatamantul gimnazial la cel liceal a suferit, dupa 1990, mai multe modificari. De la celebrele examene cunoscute sub denumirea de treapta I (examenul de admitere la liceu in clasa a IX-a) si treapta a II-a (admiterea la liceu in clasa a XI-a), care s-au desfiintat in 1992, s-a ajuns la admiterea pe baza mediilor generale din clasele V-VIII si examen de capacitate, in proportii egale. In timp, capacitatea a fost rebotezata in teste nationale, apoi teze unice, ca in prezent sa se revina la testele nationale asemanatoarre testarilor internationale. Propunerea de revenire la clasicul examen de admitere nu este noua, aceasta varianta existand si in precedentul proiect al Legii invatamantului, cel asumat de Guvernul Boc anul trecut.
Mai mult, destui parinti si directori de liceu au sustinut de multi ani ca admiterea pe baza de examen este cea mai judicioasa si obiectiva formula privind selectia elevilor si, deloc neimportant, modalitatea de inscriere in ciclul liceal sa nu se mai schimbe atat de des. In varianta Funeriu, fiecare institutie de invatamant ar urma sa aiba dreptul sa isi organizeze admiterea cum considera ca este mai bine, in functie de interesele pe care si le doreste fiecare liceu in atragerea viitorilor elevi. Examenul de admitere, care nu va putea fi pus in practica mai devreme de vara anului viitor, ar urma sa fie insotit si de un portofoliu educational aferent fiecarui elev care a terminat ciclul gimnazial.
Ideea instituirii unui asemenea portofoliu este unanim imbratisata atat de profesori, cat si de parinti. Singura cerere a parintilor este ca portofoliul educational – recomandari din partea profesorilor – sa fie foarte bine pus la punct, pe baza unor criterii extrem de precise si care sa nu lase loc arbitrarului si subiectivismului cadrelor didactice, deci sa nu poata fi influentate prin diverse mijloace.
"Este o idee excelenta. Prin acest portofoliu, profesorii vor sti foarte bine cu ce se confrunta respectivul elev, deci va avea date suplimentare despre acesta. Ca profesor, am nevoie de informatiile privind parcursul elevului in ciclul gimnazial, dar este nevoie si de aportul psihologului, nu doar de consemnarile dirigintelui sau ale altor profesori. De multe ori avem cazuri de conflicte in liceu si profesorii nu stiu ca acei elevi au avut astfel de probleme si in clasele V-VIII.
Cu acest portofoliu educational, care nu trebuie insa sa conditioneze admiterea la liceu, profesorii si dirigintele de la clasa a IX-a vor sti mult mai bine cum trebuie abordat fiecare elev in parte. Un asemenea portofoliu exista din 2003, dar Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nu l-a pus in practica. Acum, ministerul trebuie sa demonstreze ca si face ceva, nu sa se rezume doar la declaratii, pentru ca pana acum nu a oferit decat masuri restrictive impotriva cadrelor didactice", ne-a declarat Marius Nistor, presedintele executiv al Federatiei Sindicatelor din Invatamant "Spiru Haret".
"Acest portofoliu de invatamant exista deja in Legea invatamantului, l-am introdus in 2003. Unele licee si-au pus foarte bine la punct mecanismul prin care sa realizeze portofoliul de invatamant. Personal, cred ca acest portofoliu educational este foarte util si, astfel, se urmareste parcursul fiecarui elev, de la clasa I pana cand termina liceul. Nu este o inventie de-a noastra, ne-am inspirat si noi din practica altor tari. De exemplu, in Franta parintele primeste zilnic un raport referitor la ce a facut copilul sau la scoala si trebuie sa si semneze ca a luat la cunostinta, deci este si acesta antrenat in activitatea scolara a elevului", ne-a declarat prof. univ. dr. Ecaterina Andronescu, rectorul Universitatii Politehnica Bucuresti, fost ministru al Educatiei.