Portul Constanta este o forta in regiunea Marii Negre. Datele statistice publicate recent confirma ca este cel mai important hub de containere din zona. Firme din intreaga lume se arata din ce in ce mai interesate de oportunitatile de afaceri pe care le ofera. Proiectele de investitii care sunt in derulare se ridica la zeci de milioane de euro. Despre toate acestea am stat de vorba cu directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, Mircea Banias.
– In prima jumatate a acestui an in Portul Constanta s-au operat tot atatea containere ca in porturile Odessa, Ilyichevvsk si Novorossisk luate impreuna. Care era situatia in urma cu doi ani?
– Traficul de containere s-a dublat,practic anul trecut, de la aproximativ 350.000 de TEU-uri la 700.000, iar in acest an, numai in primul semestru, in Portul Constanta s-au inregistrat aproape 500.000 de TEU-uri, ceea ce inseamna ca la sfarsitul anului vor fi aproximativ un milion, asa cum am previzionat. 900.000 vor fi cu siguranta. Trendul ascendent se pastreaza. In ultima vreme s-au intensificat discutiile cu privire la noi linii de contaiere pe Dunare. Sunt deja operatori de nave fluviale care au investit in nave care pot sa transporte containere pe Dunare si probabil pana la sfarsitul anului se va deschide prima linie cu Budapesta. Este posibil sa se deschida si linia cu Austria. Cea cu Belgradul merge bine in prezent.
– De ce a devenit Portul Constanta cel mai important hub de containere din regiune?
– In primul rand, pentru ca are un terminal de containere nou, modern, cu o capacitate mare si cu norme foarte bune de operare. In al doilea rand, pentru ca are conditii naturale foarte bune. Portul Constanta poate sa primeasca nave de ultima generatie, de mare capacitate. De exemplu, ultimele nave pe care au intrat in port au fost de peste 6.000 de TEU-uri. In plus, portul se dezvolta in continuare.
– Ce se intampla cu traficul de pasageri?
– Traficul de pasageri a cunoscut o crestere insemnata in acest an, iar noi intentionam sa stimulam acest lucru. La urmatoare sedinta de consiliu, care va avea loc pe 14 august, luam in discutie reducerea taxelor pentru navele de pasageri care vin in Portul Constanta. Am propus reducerea tarifului de supraveghere si de control cu 20% si sunt convins ca o sa obtinem hotararea de consiliu, pentru ca exista o fundamentare bine facuta, din care reiese clar ca ne permitem sa facem aceasta reducere. Am primit si solicitari in acest sens de la agentii navelor de pasageri, care ne-au semnalat faptul ca pe anumite componente Portul Constanta este mai scump ca alte porturi din Marea Neagra si incercam sa ajustam aceste taxe pentru a fi competitivi.
– Ce alte proiecte se vor dezvolta in perimetrul portuar?
– Am avut, in ultima vreme, solicitari pentru construirea unor depozite de biodiesel in Portul Constanta. Se pare ca folosirea biodieselului va creste semnificativ in urmatorii ani. Exista norme europene care impun, pentru toate statele membre, ca o anumita cota din consumul de combustibil sa fie ocupata de biodiesel. Sunt societati care solicita amplasamente in Portul Constanta pentru construirea unor astfel de depozite. Am identificat astfel de locatii si urmeaza ca in cel mai scurt timp sa organizam licitatii pentru inchirierea acestor zone.
– Care sunt programele investitionale aflate in derulare?
– A inceput constructia efectiva la terminalul de barje, am finalizat si am inaintat spre aprobare la Ministerul Transporturilor proiectul pentru podul peste canal. Urmeaza sa gasim solutia de finantare, incepand cu 1 ianuarie. De asemenea, sunt cateva investitii in curs de derulare de catre operatori privati: un terminal de ciment care se construieste la Decirom. In plus, Comvex a inaugurat o noua banda transportoare, foarte performanta. Daca la Rotterdam norma de operare garantata este de 40.000 de tone pe zi, Comvex are deja un contract cu Mittal Steel, prin care garanteaza 50.000 de tone pe zi. Probabil ca in cel mai scurt timp cantitatile operate prin acest operator vor creste semnificativ. De asemenea, suntem in discutii avansate cu o societate care doreste sa deruleze activitati de import/export de autoturisme prin Portul Constanta. Se vor exporta Dacii Logan si se vor import autoturisme din Japonia si Coreea de Sud.