Spectacolul care a cucerit cele mai multe premii (trei!) la Festivalul Comediei Romanesti a fost "Ultima ora". Regizorul Gelu Colceag, care a pus in scena piesa lui Mihail Sebastian, a evidentiat personalitatea actorilor distribuiti.
Sunt destul de rari acei regizori care isi stapanesc orgoliul de a iesi din umbra culiselor prin viziuni teatrale incarcate inutil de efecte socante, si prefera o lectura atenta a textului cu evidentierea actorilor distribuiti, slujitori ai cuvantului. Regizorul Gelu Colceag face parte din aceasta categorie. Fiind si un apreciat pedagog isi pune in practica priceperea de dascal atunci cand monteaza un spectacol intr-un teatru institutionalizat. "Ultima ora" in viziunea sa este un spectacol de "teatru adevarat", simplu, dar nu simplist, ce reflecta credibil textul. Cu finete, Gelu Colceag transfera in actualitate piesa lui Mihail Sebastian, ce are in centru un subiect actual, presa si manevrele ei. Omul de afaceri Bucsan, iritat de un articol despre Alexandru cel Mare publicat intamplator intr-o gazeta de profesorul Alexandru Andronic, se implica in existenta ziarului, il cumpara si devine… "un mogul", asemanator cu cei ai zilelor noastre. Coincidenta dintre greselile necorectate in articol si afacerile oneroase ale lui Bucsan, declanseaza o cavalcada comica de situatii speculate abil de viziunea regizorala. Gelu Colceag sugereaza convingator cum istoria lui Bucsan se poate repeta si astazi.
Admirabil este modul in care regizorul, prin indrumarea actorilor, aduce personajele lui Sebastian in zilele mileniului trei. De asemenea, Gelu Colceag apeleaza la o scenografie eleganta, multifunctionala, in care "calculatorul", inexistent instrument de comunicare pe vremea lui Mihail Sebastian, joaca un rol in spectacolul sau. Decorul imaginat de Imelda Manu, usor transformabil pentru indicarea mai multor spatii ale actiunii, sugereaza inspirat atat o redactie moderna de ziar, cat si biroul fastuos al unui magnat, stapan a numeroase afaceri. Costumele create de Magdalena Ciubotaru sprijina prin desenul croiului si accesorii caracterizarea fiecarui personaj. Imelda Manu si Magdalena Ciubotaru au obtinut la "festCO" Premiul pentru cea mai buna scenografie. Spectacolul "Ultima ora" a mai primit inca doua distinctii: Premiul pentru cel mai bun actor in rol principal – Adrian Titieni (interpretul lui Alexandru Andronic) si Premiul pentru tineri creatori – Maria Garbovan (pentru interpretarea Magdei Minu).
Adrian Titieni, ca si Gelu Colceag, este profesor la UNATC, iar timpul ii permite destul de rar sa se implice in diverse spectacole. In ultimii ani a reusit, insa, doua aparitii de exceptie la Teatrul Act, in "Oleanna" si "Afterplay". Implicarea sa in spectacolul Teatrului "Sica Alexandrescu" din Brasov il indica din nou, ca un actor de valoare. Cu firesc si nuantat, Adrian Titieni construieste personajul Alexandru Andronic, un profesor naiv, pasionat pentru descoperirea adevarului istoriei, un om corect ce nu poate intelege manipularile din presa si din lumea afacerilor. Actorul il defineste pe Andronic ca un intelectual de conditie financiar modesta, ratacit intr-o societate cu moravuri indoielnice. De la intonatiile vocale la expresie si gest, Adrian Titieni urmareste nuantat impunerea caracterului personajului sau. Rolul studentei Magda Minu pasionata de studiul istoriei, exaltata in admiratia pentru Alexandru cel Mare, da prilej cunoasterii calitatilor tinerei actrite, Maria Garbovan. Cu temperament, cu fantezie actrita infaptuieste transformarea studentei intr-un siret negociator cu omul de afaceri Bucsan. Maria Garbovan are farmec si un rafinat simt al umorului. Dar si celelalte personaje au beneficiat de interpretarile convingatoare ale unor actori atenti la masura comicului. Mica Bica a reusit sa dea o imagine bogata in expresii a verosului Bucsan, ce devine uneori ridicol in manifestarile sale de stapan. Directorul ziarului era interpretat cu savuros umor de Marius Cordos. Distributia se completeaza si prin contributiile actorilor… Carmen Moruz, Vlad Jipa, Mircea Andreescu, Dan Sandulescu si Radu Negoescu.
"Ultima ora" ramane un spectacol conceput pe linia teatrului realist, in folosul exploatarii actualitatii piesei lui Mihail Sebastian, cat si in folosul actorilor care cuceresc publicul prin buna masura a imaginarii personajelor.
ileana.lucaciu@romanialibera.ro