Asociatia "Solidaritatea pentru libertatea de constiinta", care, din cate stim, nu prea a fost de acord cu difuzarea Rugaciunii Domnesti dimineata, la deschiderea programului radiofonic, si nici ideea profesorului de filosofie Moise de a da jos icoanele de pe pereti nu prea i-a displacut, adreseaza o scrisoare Consiliului National al Audiovizualului, prin care someaza acest organism sa-si retraga recomandarea de includere in pachetul de baza al operatorilor televiziunii prin cablu a programului Trinitas al Patriarhiei BOR. La inceputul lunii ianuarie, CNA, avandu-l ca presedinte pe prozatorul si scenaristul Rasvan Popescu, a facut o asemenea recomandare operatorilor prin cablu, ceea ce nu era chiar o crima. A fost vorba mai degraba de o sugestie si nu de o impunere. Societatile prin cablu sunt, pe de alta parte, suficient de mature si, pe deasupra, mai sunt inzestrate si cu un bun-simt comercial pentru a intelege ca in tot haloimasul de programe pe care le livreaza, in care predomina filmele de actiune de o calitate cel putin indoielnica, precum si emisiunile de divertisment de cea mai joasa speta, a oferi consumatorilor un post crestin ortodox nu reprezinta doar un gest educativ moral, ci si o afacere in sine, deoarece oamenii au nevoie de asa ceva si nu vor pregeta sa aleaga.
Asociatia mai sus pomenita, foarte ingrijorata, dupa cum se vede, de libertatea constiintei noastre, reproseaza CNA ca mistifica lucrurile deoarece Trinitas este un post religios, nu unul cultural, asa cum CNA ar fi motivat decizia recomandarii facute. Dar avem tot deptul sa ne intrebam: religia, excluzand accesele de fanatism, nu este si cultura, nu insenineaza sufletul si nu largeste mintea, oferind omului si o alta perspectiva asupra vietii decat aceea aservita intereselor si nevoilor strict materiale? Ideea aceasta, asadar, de a face o separatie neta intre religie si cultura (cultura ar fi buna, religia – rea) ni se pare total neadecvata mai ales acum, in contextul unei lumi emancipate, care – credem – a scapat de dogmatism.
Apoi, in cuprinsul aceleiasi scrisori adresate CNA se invoca Legea 489 din 2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, pe care respectiva recomandare ar nesocoti-o. Se invoca astfel articolul 9 din respectiva lege, care arata ca in Romania nu exista religie de stat, statul este neutru fata de orice credinta religioasa sau ideologie atee, cultele sunt egale in fata legii, iar statul nu va promova si nu va favoriza acordarea de privilegii sau crearea de discriminari fata de vreun cult.
Foarte frumos, nimic de zis si nimeni nu contesta aceste stipulari, dar orice om de buna-credinta si cu bun-simt care vede viata in complexitatea ei si nu o parceleaza conform unor norme draconice isi da seama ca un post precum Trinitas nu favorizeaza discriminarea si nu face o propaganda desantata. Daca esti ortodox, inseamna in primul rand ca esti crestin, mai mult, inseamna ca esti insufletit de un atasament spiritual, cu alte cuvinte crezi in ceva care este mai presus de nivelul vizibil si pipaibil al lumii. De aceea, Trinitas nu are cum sa elimine alte culte nu doar din sfera crestina, dar si din restul lumii. Punand accent, cum e si normal, pe confesiunea ortodoxa, evidentiaza orice fel de confesiune si traditie, fiindca un bun angajament religios nu se face prin excludere, ci prin includere. Nu refuzi sau anatemizezi alte culte pentru a te legitima si a te uniciza, ci le afirmi si pe ele o data cu numele tau. Cam aceasta inseamna ecumenism in sens superior si catusi de putin acordare de concesii, suma de cedari, derogari peste derogari pentru a fi pe placul lumii profane. Pentru un adevarat crestin si credincios, nimic de altminteri nu este profan, iar postul Trinitas tocmai asa ceva scoate in evidenta. Daca recomandarea facuta de CNA este un abuz, atunci scrisoarea la care ne-am referit este un alt abuz. Abuz la abuz nu pentru limpezirea, ci pentru intunecarea mintii noastre.