Consiliul Concurenţei a sancţionat cu amenzi în valoare totală de 154 milioane lei (circa 35 milioane euro) retailerii Metro, Real, Selgros şi Mega Image şi 21 de furnizori ai acestora, în cadrul investigaţiei având ca obiect înţelegeri pentru fixarea preţurilor în perioada 2005-2009.
Potrivit Mediafax, în urma investigaţiei, a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.
Dintre retaileri, cea mai mare amendă, de 49,68 milioane lei (11,3 milioane euro) a fost primită de compania Metro Cash&Carry Romania, urmată de Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29,2 milioane lei (6,6 milioane euro), Mega Image SRL – 24,56 milioane lei (5,6 milioane euro) şi Real Hypermarket Romania SRL – 23,86 milioane lei (5,5 milioane euro).
Dintre furnizori, au fost sancţionate cu cele mai mari amenzi Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro), Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei (725.805 euro), Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro), Macromex SRL– 2.354.190 lei (535.043 euro) şi Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro).
Amenzi semnficative, între 200.000 euro şi 500.000 euro, au primit şi Albalact SA– 2.199.507 lei (499.888 euro), Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro), Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro), Napolact SA– 1.164.467 lei (264.652 euro) şi Delaco Distribution SA– 910.047 lei (206.829 euro).
De asemenea au mai fost sancţionate firmele Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro), Argus SA– 623.106 lei (141.615 euro), Agroalim Distribution – 607.214 lei (138.000 euro), Zarea SA – 347.489 lei (78.975 euro), Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro), Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro), Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro), Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro), Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro), De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro) şi Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro).
"Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul", se arată într-un comunicat al autorităţii de concurenţă.
În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.
La sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie, care vizează posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora.
În cadrul investigaţiei declanşate, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii aflându-se în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.
Tot la sfârşitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum, respectiv "Monitorului preţurilor bunurilor de consum", mai scrie Mediafax.
Proiectul, care va fi derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) cu sprijinul prin Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor – ANPC şi al Consiliului Concurenţei, prevede crearea unui platforme on-line care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei. Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici preţuri, iar pe de altă parte scăderea prețurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.
Aceste acţiuni ale Consiliului Concurenţei se înscriu în trendul european privind acordarea unei mai mari atenţii sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanţurilor de retail, menţionează autoritatea.
În anul 2013, Autoritatea de concurenţă din Austria a amendat grupul Rewe pentru înţelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preţurilor de vânzare la raft, a preţurilor de promoţie şi a intervalelor exclusive pentru realizarea promoţiilor.
O altă investigaţie care vizează segmentul de retail alimentar se află în desfăşurare la autoritatea germană de concurenţă.