25.5 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecial"4 luni, 3 saptamani si 2 zile" vine in Romania

„4 luni, 3 saptamani si 2 zile” vine in Romania

» Cel mai asteptat film din istoria cinematografului romanesc intra pe ecrane dupa o strategie inedita.
» O caravana cinematografica sprijinita de o firma germana il va duce in 15 orase unde nu exista cinematografe.
» Avanpremiera de gala are loc maine, la Teatrul National din Bucuresti, filmul fiind prezentat de Horia-Roman Patapievici.

"Sunt bucuros ca filmul meu ajunge in sfarsit in sali", spune Cristian Mungiu cu cateva zile inainte ca cel mai asteptat film romanesc de pana acum, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", sa intre pe marile ecrane. S-a mai spus: de ce n-a intrat filmul pe ecrane imediat dupa ce obtinuse Palme d’Or-ul la Cannes? Intrebarea era impregnata de acelasi patos patriotic ce izbucnise dupa premierea de la Cannes, cand vestea Palme d’Or-ului innebunise toate programele de stiri ale televiziunilor, toate ziarele, pe toata suflarea pana mai ieri insensibila la succesele filmelor romanesti din ultimii ani. Pai filmul n-a intrat pana acum in Romania cel putin dintr-un motiv: ca nu poti scoate un film pe ecrane vara. In al doilea rand, filmul nu mai apartine Romaniei. De soarta lui se ocupa una dintre cele mai bune firme de vanzari din Europa, Wild Bunch. Oricum, filmul se vanduse in toate teritoriile de distributie inca inainte de a fi luat Palme d’Or-ul. "4,3,2" a mai fost vazut insa in Romania in cadrul festivalurilor Transilvania si Anonimul, iar presa a mai avut o data ocazia de a se intalni cu echipa imediat dupa sosirea de la Cannes.

L-am intrebat pe Cristian Mungiu ce a facut ca filmul sa nu fie piratat, dat fiind ca toata lumea il cauta innebunita pe net, descoperind de fiecare data sub titlul sau alte filme. "Da, am descarcat si noi «filmul» de patru sau de cinci ori si am gasit de fiecare data altceva", spune Cristian Mungiu. "Dar cei de la Wild Bunch ne-au pus in legatura cu o companie franceza care are tehnica necesara incarcarii unui material-pirat. E vorba de un mic program-pirat cu date false." Cu alte cuvinte, daca vrei sa descarci "4,3,2", in timp ce il downloadezi vei uploada acest program-pirat, si va dura atat de mult incat iti va pieri cheful." Daca in luna mai, in cadrul TIFF-ului, cineastul spera sa faca in tara macar 30.000 de spectatori, in momentul de fata nu mai are vreun plafon dorit. "Nu ma amagesc cu ideea ca spectatorii romani, care nu au mai fost de ani de zile la cinematograf, se vor napusti sa vada filmul in sala, dar sper ca cei care se simt cat de cat indemnati sa vada acum filmul – si nu peste doi ani cand va ajunge la televizor – vor intelege ca, date fiind cele 35 de sali de cinematograf ramase in Romania, filmul nu va zabovi in cinematografe mai mult de o saptamana intr-un oras", spune Cristian Mungiu intr-un comunicat remis presei. Pentru a permite filmului "sa patrunda in teritoriu", Mungiu si echipa sa au avut o idee geniala. Dupa avanpremiera de gala de maine, de la Teatrul National din Bucuresti (la care va vorbi Horia-Roman Patapievici), filmul va mai avea proiectii de gala (la care va fi prezenta echipa) la Iasi, Timisoara si Brasov, dupa care va pleca intr-o caravana in 15 orase din tara unde nu exista cinematografe, ci doar case de cultura. Ideea caravanei a plecat tot de la TIFF, caci firma germana care s-a ocupat de proiectiile de la Sibiu se ocupa si de caravana. Ea aduce tot echipamentul din Germania, adica ecran, proiector pe 35 mm, sunet Dolby. Reactiile spectatorilor si esenta caravanei vor fi retinute de un film documentar realizat cu aceasta ocazie. Ideea caravanei e la fel de practica precum faptul ca poti face cu 600.000 de euro un film cu care sa iei Palme d’Or-ul – lucru de care toata lumea se mira in strainatate. Ca veni vorba de Occident, l-am intrebat pe Cristian Mungiu daca mai e dezamagit de reactia jurnalistilor romani, pentru ca asa fusese dupa conferinta de presa de dupa Cannes. "Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar in fiecare tara in care merg, ultima oara in Mexic, vorbesc doua ore si jumatate numai despre film. In Franta am dat 50 de interviuri si toate intrebarile erau numai despre film. Oamenii vroiau sa stie cum am facut anumita chestie etc. In Romania intrebarile se leaga de lansare, de caravana s.a.m.d." O fi asa pentru ca noi stim cum e cu comunismul? Cineastul neaga: "Cred ca acest lucru se datoreaza faptului ca in Romania exista putina presa specializata pe cinema".

Faptul ca am trait in lumea pe care o recreeaza Cristian Mungiu si echipa lui (din care au venit ieri la cinema Studio Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Oleg Mutu si Dana Bunescu) e pentru romani un avantaj si un dezavantaj. Avantaj pentru ca putem intelege mult mai usor drama personajelor. Dezavantaj pentru ca ne poate limita intelegerea la primul nivel. O spune si Cristian Mungiu: "In ciclul «Amintiri din Epoca de Aur» incercam sa nu ne referim direct la comunism si sa nu facem o cronica a perioadei respective. Cred ca a trecut vremea comentariilor despre cat de groaznic a fost. E bine sa existe un ton mai echilibrat, si ma bucur ca primul film din ciclu e mai sobru, pentru ca celelalte vor fi niste povesti hazlii".

"In ciclul «Amintiri din Epoca de Aur» incercam sa nu ne referim direct la comunism si sa nu facem o cronica a perioadei respective. Cred ca a trecut vremea comentariilor despre cat de groaznic a fost."
Cristian Mungiu

"Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar in fiecare tara in care merg, ultima oara in Mexic, vorbesc doua ore si jumatate numai despre film."
—Cristian Mungiu

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă