Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) este autoritatea competentă din ţara noastră responsabilă pentru asigurarea protecţiei şi bunăstării animalelor pe timpul transportului.
Reprezentanţii ANSVSA au făcut parte din subgrupul de lucru care şi-a desfăşurat activitatea la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice de la Camera Deputaţilor şi au a contribuit la finalizarea Legii nr. 150/2020 privind protecţia animalelor destinate exportului în ţări terţe.
Conform prevederilor acestui act normativ, ANSVSA elaborează, în prezent, normele de aplicare care includ prevederi referitoare la protecţia animalelor exportate pe cale rutieră, navală şi aeriană.
Îmbunătăţirea bunăstării animalelor în timpul transportului este o preocupare permanentă a instituţiei, concretizată prin mai multe demersuri de modificare a cadrului legislativ în acest domeniu.
La inţiativa ANSVSA a fost elaborat actul normativ comun cu Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor – Ordinul 128/1669/2020. Conform acestui ordin, navele pentru animale sunt verificate de inspectori veterinari oficiali, reprezentanţi ai Autorităţii Navale Române (ARN) şi inspectori maritimi independenţi autorizaţi atât înainte de aprobare, cât şi înainte de fiecare operaţiune a navelor de animale din porturile româneşti. Inspecţiile comune sunt efectuate în conformitate cu un protocol de cooperare, care a fost semnat anul acesta de către ANSVSA şi ARN.
Acest act normativ include dispoziţii naţionale suplimentare, mai stricte în comparaţie cu legislaţia Uniunii Europene (Reg.1/2005/CE), cum sunt limitarea valabilităţii certificatului de aprobare la 3 ani şi furnizarea de termometre pentru măsurarea temperaturii pe punţile în care sunt transportate animalele.
Tot în acest sens, în prezent, ANSVSA elaborează Procedura de aprobare a transportatorilor maritimi şi de evaluare a navelor pentru animale în vederea aprobării acestora pentru călătoriile care depăşesc 10 mile marine şi pentru operarea lor de pe teritoriul României şi actualizează Procedura pentru controlul la frontieră al bunăstării animalelor destinate exportului.
La elaborarea acestor reglementări s-a folosit versiunea 2019 a documentului de reţea pentru navele de transport animale vii – ghid realizat în coordonarea reprezentanţilor Comisiei Europene, bazat pe experienţa tuturor statelor membre care autorizează vapoare destinate transportului pentru animale.
Precizăm că, în perioada 30 septembrie – 2 octombrie 2019, Comisia Europeană a desfăşurat o misiune de audit în România, pentru evaluarea bunăstării animalelor în timpul transporturilor navale către ţări terţe. Raportul misiunii a identificat unele neconformităţi, iar ANSVSA a elaborat un plan de acţiune, cu un calendar strict, pentru remedierea acestora.
Ulterior misunii de audit, pe termen scurt şi mediu, ANSVSA si-a propus schimbarea cadrului legislativ referitor la transportul naval al animalelor, semnarea protocolului de colaborarea ANSVSA – ANR, finalizarea procedurii de autorizare a vapoarelor destinate transportului pentru animale şi organizarea de instruiri cu personalul implicat în autorizarea şi controlul vapoarelor destinate transportului pentru animale.
Menţionăm că, până în prezent, termenele asumate în planul de acţiune transmis Comisiei Europene au fost respectate.
Bunăstarea animalelor în timpul transportului este o temă de mare interes pentru Uniunea Europeană, iar în acest sens, deputaţii europeni au decis să înfiinţeze un comitet de anchetă pentru a analiza presupusele încălcări ale aplicării normelor UE privind bunăstarea animalelor în timpul transportului în interiorul şi în afara Uniunii Europene.
În data de 20 noiembrie a acestui an, s-a reunit Comisia de anchetă a Parlamentului European (PE) pentru audierea Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentelor (EFSA), al cărei mandat prevede emiterea de recomandări pentru prevenirea, limitarea şi corectarea efectelor transportului asupra bunăstării animalelor.
Pentru că, în prezent, există dificultăţi practice şi informaţii insuficiente în asigurarea bunăstării animalelor, pe baza noilor date ştiinţifice furnizate de EFSA, Comisia Europeană va revizui Regulamentul 1/2005 privind protecţia animalelor în timpul transportului şi al operaţiunilor conexe şi va coordona statele membre pentru a implementa noile reguli.
România, care dispune, din luna iulie a acestui an, de o lege destinată protecţiei animalelor exportate, este apreciată de către deputaţii europeni ca fiind un exemplu de urmat pentru cerinţele suplimentare reglementate, pentru asigurarea protecţiei şi bunăstării animalelor în timpul transportului.