Miza este însă foarte mare atât pentru Guvern – care ar pune mâna, astfel, pe cele 35 miliarde de lei strânse în zece ani din contribuțiile la Pilonul II -, cât și pentru administratorii fondurilor, care câștigă salarii consistente de pe urma acestei afaceri. Să nu uităm că acești administratori percep un comision de 2,5% din contribuții, însemnând câteva sute de milioane de lei anual.
Deși statul se angajase, în 2007, să crească nivelul contribuțiilor la Pilonul II de pensii la 6% în 2016, în fapt, acest lucru nu s-a întâmplat. Din contră, contribuțiile au fost diminuate, recent, de la 5,1 la 3,75%. Acest nivel nu va asigura contributorilor un sprijin financiar real la vârsta pensionării. Mai direct spus, pensia privată aferentă Pilonului II va fi infimă, astfel că fiecare angajat ar trebui să se gândească din vreme la economisire pentru a-și asigura o bătrânețe mai ușoară.
Nici eventuala desființare a Pilonului II și transferul sumelor deja strânse la Pilonul I (despre care se tot vorbește în ultima vreme), nu ar da vreo lovitură participanților, dar nici nu i-ar ajuta cu ceva. Practic, situația lor nu se va schimba cu nimic. Fluxul de bani de la Pilonul II va fi absorbit rapid de către pensiile speciale, care se tot extind, iar contribuabilii de rând vor primi la momentul retragerii din viața activă aceeași pensie mizerabilă pe care o primesc pensionarii de azi. Asta în cazul cel mai fericit, fiindcă în ritmul în care se depopulează țara de tineri, viitorul sistemului public de pensii e tot mai incert.
De ce nu se pot obține randamente mari
Sumele care se strâng din contribuțiile la Pilonul II în contul fiecărui deponent sunt infime, cuantumul fiind puțin peste 1.000 de euro într-un deceniu. Oricât de bine ar investi administratorii fondurilor acești bani, ei nu pot crește precum Făt-Frumos. Cu atât mai mult cu cât legea nu permite decât investiții cu risc minim. Până acum, acești bani au fost investiți cu precădere în titluri de stat. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a emis niște norme care permit diversificarea portofoliului investițional, însă contribuțiile sunt prea mici pentru ca administratorii să poată obține randamente mari. Astfel, pensia ce va fi obținută din Pilonul II nu va putea face diferența pentru cei care contribuie în prezent. Experiența occidentală arată că un fond de pensii ajunge la randamente mari doar atunci când dispune de sume importante pentru investiții.
Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) a transmis, luni, un comunicat în care arată că reducerea contribuţiilor afectează pensia de peste ani a generaţiei tinere şi potenţialul de investiţii în economie. „Fondurile de pensii susţin milioane de români în demersul lor de a-şi asigura un trai decent la bătrâneţe, prin completarea pensiei publice şi diversificarea surselor de venit la pensie, ceea ce contribuie la degrevarea bugetului asigurărilor sociale de presiunea dezechilibrelor demografice viitoare. Impactul pozitiv al Pilonului II la nivel economic şi social este însă proporţional cu valoarea activelor pe care le gestionează“, se arată în comunicat.