3.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSocialNavă super-perormantă de 200 de milioane de euro, construită la Galați

Navă super-perormantă de 200 de milioane de euro, construită la Galați

La Șantierul Naval din Galați a început construirea unei noi nave specializate în asigurarea operațiunilor de întreținere și reparații, dar și de dezvoltare a unor noi parcuri eoliene marine, nave care să poată opera chiar și în condiții dificile, precum cele din Marea Nordului. Este a doua navă din seria „WaveMaster”, construită pentru compania britanică Bibby Marine Services Ltd., care este pe punctul de a controla 25% din piața operațiunilor în parcuri eoliene marine.
Prima navă din serie, „Bibby Wave Master 1” a fost livrată și, date fiind peformanțele tehnice reușite de navaliștii gălățeni, acum este construită și a doua navă. Bibby Marine Services Ltd intenționează să mai comande la Damen Galați și alte nave similare, având nevoie de 20 de astfel de ambarcațiuni pentru a-și consolida poziția pe piață. O astfel de navă, de tip Service Operations Vessel (SOV), cu lungimea de 90 de metri, costă aproximativ 200 de milioane de euro. Cea e a doua navă din serie, a cărei construcție a fost începută acum, poartă indicativul de fabricație „SOV 9020”. Ea va fi utilizată, din 2019, pentru a întreţine şi repara instalaţiile din parcurile eoliene marine „Hohe See” şi „Albatros”, care aparţin concernului german Siemens Gamesa Renewable Energy& EnBW.

Navele din proiectul „SOV 9020 – Wave Master” se remarcă printr-o serie performanțe tehnice care au la bază doi de muncă în comun a proiectanților de la „Damen” Galați și specialiștilor de la compania proprietară a navei, Bibby Marine Services Ltd. Nava a fost proiectată de „Damen” cu un sistem de acces cu compensare a mişcării (Walk-to-Work), astfel încât ascensorul către pasarela de acces la eoliană are şase platforme de acces. Asta înseamnă că personalul poate întotdeauna să acceseze pasarela evitând folosirea scărilor. În construirea navei a fost luat în considerație avântul industriei turbinelor eoliene şi tendința acestora de a avansa către mare, acest concept personalizat garantând accesul confortabil, rapid şi sigur către turbine, cu costuri mai reduse în peste 80% din situaţii, inclusiv în cazul celui mai dificil scenariu şi anume în condiţiile din partea centrală a Mării Nordului. 

Corpul este mai lung decât cel al unei nave convenţionale de aprovizionare a platformelor maritime, iar secţiunea prova a fost coborâtă cu 1,5 metri pentru a crea forme „V” pronunţate. Această característică asigură o reducere semnificativă a impactului valurilor şi măreşte eficienţa propulsoarelor prova. Un astfel de propulsor poate asigura o foarte bună manevrabilitate a unei nave, care poate fi rotită „în loc”, la 360 de grade, ca și cum s-ar roti în jurul unei axe. Nava poate rămâne pe mare pe perioade de până la o lună. Cazarea standard tip „Comfort Class 2” asigură 60 de cabine individuale, capacitatea totală de personal la bord fiind de 90 de membri ai echipajului și specialiști în turbine eoliene.

 
Tot la Galați, navă pentru cablurile submarine
 
Se poate spune că la Șantierul Naval din Galați este acoperită întreaga gamă de nave speciale pentru construirea și exploatarea parcurilor eoliene marine. În 2015, la „Damen” Galați a mai fost construită, tot pentru o companie din Marea Britanie, o altă navă cu performanțe tehnice deosebite, „Maersk Connector”, specializată pentru instalarea cablurilor submarine pentru transportul energiei electrice de la parcurile eoliene din Marea Nordului. „Maersk Connector” operează în cadrul unui acord tip charter încheiat între Maersk Supply Services din Danemarca şi clientul final, compania Deep Ocean Group din Marea Britanie. Cu „Maersk Connector” compania din Marea Britanie și-a îmbunătățit capacitatea de instalare a cablurilor submarine pentru transportul energiei electrice, pentru că nava poate instala simultan două cabluri electrice submarine.
 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă