În ziua în care președintele Klaus Iohannis a promulgat noile legi ale Educației, Ministerul Educației (ME) a publicat eronat ierarhia mediilor de la Evaluarea Națională (EN), pentru că specialiștii instituției nu au știut să debifeze o opțiune din soft.
Surse din cadrul ME au explicat, pentru „România liberă”, că ierarhizarea greșită a mediilor de la EN nu se datorează unei erori a softului pus la dispoziție de compania Simavi, ci de operarea necorespunzătoare a acestuia.
Specialiștii ministerului ar fi uitat să debifeze o opțiune care să permită afișarea ierarhiei doar utilizând media notelor de la examenul pentru clasa a VIII-a.
În schimb, a rezultat o ierarhizare a mediilor anilor de gimnaziu.
Ierarhizarea trebuia publicată miercuri, conform calendarului stabilit de ME, dar a fost postată marți, în ziua în care președintele Klaus Iohannis a promulgat noile legi ale Educației, în cadrul unei festivități organizate la Palatul Cotroceni.
Ierarhizarea nu putea fi publicată fără acordul Comisiei Naționale organizate de minister.
Președintele Comisiei este secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar al PSD, Florian Lixandru, responsabil de examenele naționale.
Am încercat să obținem un punct de vedere de la Lixandru, însă acesta nu ne-a răspuns până la închiderea ediției.
Rezultatele finale
ME a publicat rezultatele finale (după soluționarea contestațiilor) înregistrate în sesiunea 2023 (19 – 22 iunie) din cadrul Evaluării Naționale a absolvenților de gimnaziu (EN VIII).
Au fost înregistrate 27.128 de contestații, adică 8,52% din numărul total de lucrări, dintre care:
- 18.465 la Limba și literatura română (13.324 – 2022)
- 444 la Limba și literatura maternă (265 – 2022)
- 8.219 la Matematică (8.265 – 2022).
Comparativ, în sesiunea 2022 au fost depuse 21.854 de contestații (7,12% din numărul total de lucrări).
În cazul a 16.476 de lucrări (13.757 de lucrări – în anul 2022) contestațiile au schimbat nota prin creștere, iar pentru 7.668 de lucrări (5.906 lucrări – în anul 2022) notele au fost modificate prin scădere.
În urma reevaluării lucrărilor contestate, ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este 76,4% (117.798 de elevi), în creștere cu 0,20% (291 de elevi) față de rezultatele inițiale (76,2%). În anul 2022, rata mediilor mai mari sau egale cu 5 (cinci) a fost 82,4%.
A crescut, de asemenea, numărul elevilor cu media generală 10: de la 429 la 466 (237 în anul 2022).
Procentual, la nivel național, 71,2% dintre notele contestate – 19.320 de lucrări (74% în 2022) au fost modificate cu diferențe mai mici de 0,5 puncte, 4.597 (16%) note au fost modificate cu diferențe între 0,5 și 1 punct, 226 de note cu diferențe între 1 și 2 puncte (sub 1%), iar 6 note au înregistrat diferențe mai mari de 2 puncte (3 la Limba și literatura română și 3 la Matematică).
La nivel național, la proba de Limba și literatura română, 120.268 de elevi (77,8%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci). Dintre aceștia, 1.500 de elevi au obținut nota 10 (+46 în raport cu prima afișare).
La Matematică,116.369 de elevi (75,4%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 3.188 au obținut note de 10 (+122 în raport cu prima afișare).
La Limba și literatura maternă, 8.513 elevi (90,5%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar 64 de candidați au obținut note de 10 (+1 în raport cu prima afișare).
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!