Mulți ani s-a vorbit în spațiul public despre cele două Românii din școli: fandoseala odraslelor politicienilor sau oamenilor de afaceri cu background suspect și elevii din familii cu nivel mediu de trai sau din medii defavorizate.
La fiecare început de an școlar, de mai bine de treizeci de ani, vedem opulență la porțile unor unități de învățământ recunoscute drept “ale piloșilor”, “de bogați” sau “de fițe” și, de cealaltă parte, copii cu uniforme ce le-au rămas mici și cu manuale deteriorate, în școlile “de cartier”.
Acestea, în condițiile în care legea fundamentală prevede accesul egal la educație.
Prin reintroducerea admiterii în colegiile naționale, proiectul Legii învățământului preuniversitar ar urma să facă și mai vizibile aceste diferențe.
Este o prevedere legislativă cu dedicație, pentru directorii marilor colegii naționale, personaje puternic susținute politic și cu experiență prin structuri diverse ale statului, printre care chiar Ministerul Educației.
Zilele acestea am văzut știri legate de profesori care și-au declarat venituri de mii și zeci de mii de euro din medidații.
Vor prospera profesorii care predau la colegiile naționale și care vor medita elevi, în vederea examenului de admitere.
Nu este nimic altceva decât discriminare pe față.
Ce șanse mai are un copil dintr-o familie defavorizată să ajungă la un colegiul național?
Aproape nulă, dar asta se dorește: eliminarea “oilor negre” din colectivele de elevi cu părinți care au dare de mână!
Școala românească nu evoluează, ci merge în sens invers.
Și în perioada comunistă s-a dat admitere la colegii.
Și atunci se știau dinainte de examen peste 90% dintre cei care vor fi admiși: cei care aveau părinți cu funcții importante în partid.
La asta se va ajunge dacă va fi promovat proiectul Legii învățământului preuniversitar în actuala formă: colegii cu profesori buni, pe bani mulți, și o Evaluare Națională pentru “fraieri”.
Chiar și în cazul în care subiectele pentru admitere vor veni de la minister, tot se vor vinde, pentru că le concep tot oameni din sistemul preuniversitar.
Trebuie să avem un examen serios, Evaluarea Națională, cu teze corectate în alte județe decât cele ale candidaților. Nu altceva.
Citește și:
Consultările pe legile Educației, negocieri demne de “Nașul”
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!