Mașinile electrice au prins viteză anul acesta ca urmare a crizei energetice, astfel că vânzările au fost de 500% față de aceeași perioadă a anului trecut. Sunt și facilități pentru proprietarii acestor autoturisme, cum ar fi parcări gratuite în Capitală și stații de încărcare gratuite. Doar că și aceste beneficii pare că vor dispărea treptat, în contextul scumpirii energiei electrice.
Rețeaua națională de încărcare pentru mașinile electrice numără circa 1.000 de puncte de încărcare, însă acestea de dovedesc a fi insuficiente. Am făcut și noi o simulare pentru încărcarea unei mașini pe lună, iar costul nu depășește 200 de lei, față de cel puțin 600-800 de lei cât trebuie să plătească un șofer cu mașina pe benzină sau motorină.
Mai exact, potrivit datelor noastre, o sesiune de încărcare AC care durează între 60 și 90 de minute costă de la 29 lei, iar cea DC care durează între 25 și 40 de minute costă 44 lei.
Un abonament lunar, costă lunar 75 de lei. Acesta include 60 kWh, iar dacă depășești această cantitate de energie se ava aplica automat un tarif de 1,29 lei/kWh pentru o încărcare semi-rapidă AC și 1,79 lei/kWh pentru încărcare rapidă DC.
Există și un abonament Premium de 140 lei/lună, care include 130 de unități de încărcare. Dacă depășești această cantitate vei plăti 1,29 lei/kWh pentru încărcare semi-rapidă, respectiv 1,79 lei/kWh la o încărcare rapidă DC.
Gratis se mai găsește în parcările hypermarketurilor, însă în contextul în care numărul mașinilor electrice a crescut, este aproape imposibil să prinzi un loc de încărcare la astfel de stații.
Doar că acum vorbim despre sume modice ale încărcărilor, având în vedere că prețul mașinilor electrice sunt vizibil mai mari față de cele pe combustibil, respectiv o valoare cel puțin dublu. Din cauza urcării prețului la energie, este greu de crezut că șoferii vor mai beneficia de tarife mici la încărcările electrice, în ciuda eforturilor depuse de Guvernele lumii pentru a încuraja achiziția mașinilor electrice, mai puțin poluante.
Dacia Spring, cea mai căutată
Conform unei analize APIA, România a înmatriculat în acest an 3620 de autoturisme electrice, față de cele 590 înregistrate în aceeași perioadă a anului precedent. Este vorba de o creștere uluitoare de peste 500%.
Și în rândul autoturismelor plug-in hybrid s-a înregistrat o creștere de 145% (1475 de mașini) față de autoturismele vândute între ianuarie și mai 2021, în timp ce în cazul autoturismelor full hibrid creșterea este dublă față de anul trecut, cu 4303 unități vândute.
Peste 27.800 de mașini Dacia Spring s-au vândut în 2021, iar în acest an, pe primele cinci luni, a înregistrat deja 16.000 de unități vândute. Cei care plătesc avansul pentru modelul electric de la Dacia au de așteptat între 10 și 12 luni până să îl primească.
Deși nu sunt foarte mulți proprietari care să își vândă modelul electric de la Dacia costă cel puțin 13.900 de euro, în timp ce un model nou complet echipat costă 21.000 de euro.
Potrivit unui sondaj realizat de Spotawheel, aproape 50% dintre români au declarat că au decis să cumpere o mașină second hand, deoarece nu își permit un vehicul din showroom. 42% dintre respondenți consideră că achiziția unui vehicul rulat este o bună investiție, fiindcă pierderea de valoare a mașinii este mai mică după un an. De asemenea, perioada lungă de așteptare pentru un automobil comandat direct de la producător este un alt motiv pentru care șoferii preferă achiziția unei mașini rulate (14%).
Prețul combustibililor, în ușoară scădere
După ce luna trecută, prețul carburanților era modificat la 2-3 zile și amenința să treacă de 10 lei, acum începem să vedem și primele scăderi sub 8 lei pe litru. Guvernul a decis compensarea fiecărui litru cu 50 de bani, deducere ce apare pe bonul de cumpărături.
Concluzia finală este că la final, nu prea putem vorbi despre economii uriașe, pentru că cea mai ieftină mașină electrică la mâna a doua este 13.000 de euro, în timp ce o mașină pe carburanți poate costa mai puțin de 2000 de euro.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!