Mai mulți oficiali români acuză intenția Ucrainei de a face lucrări de amenajare pe canalele Chilia și Bîstroe, din Delta Dunării.
O declarație privind intențiile Ucrainei a venit de la vicepremierul Sorin Grideanu, ministru al Transporturilor. Grindeanu a afirmat că a primit informații despre acest proiect al Ucrainei de la structurile teritoriale ale Ministerului Transporturilor din România.
Un punct de vedere similar ar urma să transmită și Ministerul Afacerilor Externe al României.
„Vorbim de tratate internaționale pe care toată lumea trebuie să le respecte și pentru că vorbim totuși de un posibil impact pe care asemenea lucrări de dragare pe Bîstroe, impactul asupra mediului și asupra Deltei Dunării. Ucraina se află într-o situație dificilă. Toți încercăm să ajutăm. Totodată, e nevoie să respectăm și tratatele internaționale. De aceea aș aștepta, aș avea un pic de răbdare să vedem ce ne spune și Ministerul Afacerilor Externe, și Mediul legat de aceste lucrări”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Ucraina ar intenționa extinderea canalului Bîstroe. Canalul deja este navigabil, dar numai pentru nave cu pescaj mic. În urma viitoarelor lucrări, pe Bîstroe ar putea circula și nave cu pescaj mai mare, deci cu capacitate de transport mai mare. Pentru facilitarea acestor lucrări, Ucraina ar dori să acționeze și pe brațul Chilia.
Brațul Bîstroe aparține integral Ucrainei. În schimb, brațul Chilia este pe granița dintre România și Ucraina. Ambele brațe fac parte din rezervația Deltei Dunării, deci sunt protejate. Orice lucrare în această zonă afectează grav fauna și flora.
După ce a început războiul în Ucraina, circulația pe ambele brațe a devenit foarte periculoasă, din cauza minelor. Totuși, importanța economică a canalelor Chilia și Bîstroe a crescut foarte mult. Ele sunt folosite, de exemplu, de navele care aduc cereale din Ucraina.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!