1.6 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăLifestyleTrendul bio în designul de interior

Trendul bio în designul de interior

Întrebarea corect pusă este: „Cum poate fi folosită natura pentru a avea cele mai bune soluţii pentru casă?“. Problema (re)întoarcerii la natură sau a aducerii naturii în interior este una dintre cele mai puternice tendinţe ale momentului, care îi preocupă pe designeri şi care determină crearea unor materiale noi, care pot fi folosite în designul de interior.

David Oakey, designer de produs şi trends analist care conduce un birou de design din SUA şi ale cărui preocupări sunt legate de studiul naturii şi de implementarea rezultatelor în designul de interior, a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu pe această temă.

RL: De ce bio în designul de interior?

David Oakey: Dacă închidem ochii pentru a ne imagina un loc unde ne-am dori să fim, de cele mai multe ori acesta este o plajă, o pădure sau o poiană la munte. Cum putem să aducem aceste idei în interioarele noastre – acesta este scopul căutărilor noastre la David Oakey Designs, iar activitatea noastră se desfăşoară în cadrul biroului Pond Studios, construit în mijlocul pădurii. Trebuie menţionat că biroul respectă regulile ecologice.

Ce au demonstrat studiile asupra naturii şi cum pot fi folosite rezultatele în designul de interior?

Făcând o paralelă între natură şi cultura umană, constatăm că acestea sunt într-o antiteză totală. Natura funcţionează cu ajutorul soarelui, utilizează numai energia necesară, îşi adaptează forma funcţiei, reciclează totul, este în continuă mişcare, recompensează cooperarea, se bazează pe diversitate, solicită expertiză locală, limitează excesele, îşi atinge limitele. Altfel spus, este perfectă, deşi prezintă – sau tocmai de aceea – o infinitate de imperfecţiuni. În opoziţie, oamenii funcţionează pe baza combustibililor fosili, consumă mai mult decât au nevoie, risipesc, merg pe corporaţii, se bazează pe monocultură, se îndreaptă spre globalizare, judecă succesele pe baza exceselor, îşi depăşesc limitele, propun o estetică chestionabilă.

Desigur, interesul este cum pot infuenţa aceste aspecte designerii în demersul lor de a realiza amenajări şi ambientări în concordanţă cât mai mare cu mediul înconjurător. Astfel, mergând şi mai adânc cu analiza, putem observa că designul naturii este într-o continuă schimbare, variat, fluid, întâmplător, flexibil, caracterizându-se prin forme organice şi linii curbe. Natura foloseşte culorile şi modelele pentru a camufla, ascunde, atenţiona şi atrage. Lumina, culorile şi modelele se schimbă zilnic, modificându-se substanţial în fiecare sezon. În acelaşi timp, designul uman se defineşte prin repetitivitate, uniformizare, rigiditate, este static, geometric şi în unghiuri.

O analiză a stilului de viaţă demonstrează foarte multă digitalizare, dezordine, minimalismul fiind noul standard. Se poate vorbi şi despre un „prea mult din toate“. Diversitatea şi aparentele imperfecţiuni prezente în natură creează un incredibil potenţial în design, atât din punct de vedere estetic, cât şi funcţional.

Care sunt tendinţele ce caracterizează designul contemporan?

Culorile folosite sunt în mod evident inspirate din natură. Este vorba despre o gamă largă de tonuri de verde (în 2017, culoarea anului desemnată de Pantone a fost verdele crud), pasteluri, tonuri neutre, dar calde, inspirate de piatră şi flash-uri luminoase similare cu cele din pădurile tropicale. Designerii experimentează metode prin care iluminatul de interior să simuleze schimbările sezoniere din lumea reală. În prezent, bunăstarea este privită ca un rezultat al armoniei şi traiului într-un mediu natural. Pacea şi calmul naturii sunt cele mai căutate atribute.

Interioarele şi obiectele folosite în decor care oferă experienţe noi, evocă amintiri, au o abordare clasică şi stârnesc emoţii câştigă o popularitate tot mai mare. Noile produse dedicate amenajărilor trebuie să aibă etică şi în special o „poveste“ în spate. Consumatorii sunt din ce în ce mai dispuşi să plătească mai mult pentru o calitate sporită, care să reziste în timp. Se poate vorbi chiar despre o revoluţie antiindustrială. În această accepţiune, luxul capătă semnificaţii cu totul noi. Produse care în trecut erau considerate ca ultimă experienţă privind luxul pierd teren în faţa celor unice, autentice, eventual lucrate de mână. Astfel, acum, luxul este privit mai degrabă ca o investiţie în timp. Nu mai este în mod necesar scump, însă, obligatoriu, povestea, semnificaţia şi eticul au o importanţă primordială.

Cum vedeţi viitorul în designul de interior?

Cercetările şi inovaţiile în ceea ce priveşte materialele şi tehnologiile sunt dedicate obiectivului de a avea zero pierderi, în timp ce sustenabilitatea reprezintă sursa de inspiraţie principală pentru realizarea unor produse noi. În prezent, echipamentele complexe pot imita orice design. Problema este de a selecta din această infinitate, deoarece volumul de alegeri şi scenarii este copleşitor. Viitorul va fi reprezentat de relaţia dintre designul digital şi procesele de producţie cum sunt cele de imprimare 3D. În loc de puncte sau pigmenţi, se vor proiecta forme ce au caracteristici acustice, de duritate şi moliciune.

Cele mai citite

Mircea Geoană se retrage din politică: Cred că trebuie să îţi pui ghetele în cui, într-un anumit moment

Geoană a subliniat că votul exprimat reflectă o "furie" împotriva sistemului actual de partide Candidatul independent la alegerile prezidențiale, Mircea Geoană, a reacționat duminică seară...

Procurorii sud-coreeni cer pedeapsă cu închisoarea pentru liderul Samsung, într-un dosar controversat

Președintele grupului Samsung Electronics Co., Lee Jae-yong, se confruntă cu o cerere de condamnare la cinci ani de închisoare, formulată de procurorii sud-coreeni în...

Calea Victoriei din Bucureşti, în topul celor mai scumpe artere comerciale din lume

Calea Victoriei, principala arteră comercială din România, a urcat pe locul 38 la nivel global în clasamentul celor mai scumpe destinaţii de retail, conform...
Ultima oră
Pe aceeași temă