Jumătate din zborurile din Europa au avut întârzieri vara trecută și aproape 2.000 au fost anulate în fiecare zi din 2022, arată un nou raport.
Datele – publicate de organismul european de gestionare a traficului aerian Eurocontrol – nu vor fi o surpriză pentru călători, mulți dintre ei îndurând cozi lungi și anulări de ultim moment pe parcursul anului 2022, notează euronews.com.
Două treimi dintre zboruri au plecat la timp pe parcursul anului, o scădere semnificativă față de media de 73% din 2019.
Dar „situația s-a deteriorat semnificativ în timpul verii”, se arată în raport.
„Punctualitatea plecărilor a scăzut sub 50% la începutul lunii iulie și între 50% – 60% în cea mai mare parte a verii”, conchide Eurocontrol.
Sute de mii de zboruri au fost, de asemenea, anulate. Aproximativ 6,9% din toate cursele programate au fost consemnate la sol – aproape dublu față de media din 2019, de 3,5%.
Dar nu toate țările și aeroporturile europene s-au descurcat la fel.
Eurocontrol a realizat un clasament al celor mai mari 20 de aeroporturi europene în funcție de punctualitatea la sosire și la plecare.
Lisabona și Frankfurt au înregistrat cele mai mari întârizeri dintre cele mai mari aeroporturi europene. Puțin peste jumătate (54%) dintre zboruri au plecat punctual de la Lisabona și 56% de la Frankfurt, restul, au plecat cu întârziere.
Pe locul al treilea în ceea ce privește punctualitatea a fost Paris CDG, care a fost afectat de greve vara trecută, unde 56,8 % dintre zboruri au plecat la timp. Londra Gatiwck s-a clasat pe locul al patrulea, cu 57,5 la sută din zboruri plecate la timp.
Londra Heathrow și Amsterdam Schiphol completează ultimele șase locuri, ambele cu rate de punctualitate de plecare la timp mai mici de 60 la sută.
La celălalt capăt al clasamentului, Oslo și Madrid se află în fruntea listei atât la punctualitatea la sosire, cât și la plecare.
81% dintre zboruri au plecat la timp de la Madrid Barajas, în timp ce 77,2% au plecat la timp din Oslo.
De ce au fost întârzierile atât de mari în timpul verii?
Principala cauză a haosului a fost lipsa de personal. Mii de angajați din aviație au fost concediați în timpul pandemiei COVID, astfel încât companiile aeriene și aeroporturile au avut dificultăți în a face față unei creșteri bruște a numărului de călători anul trecut.
Războiul din Ucraina a redus, de asemenea, la minimum spațiul aerian disponibil, se arată în raportul Eurocontrol.
„Închiderea spațiului aerian rusesc a însemnat un număr semnificativ de redirecționări mai lungi, în timp ce utilizarea militară sporită a spațiului aerian european a perturbat fluxurile obișnuite de trafic”, se arată în raport.
Raportul estimează că 650 de zboruri pe zi au fost forțate să zboare pe rute mai sudice din cauza războiului din Ucraina.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!