Ceremonie specială în dana zero din Portul Constanţa. Fregata „Regele Ferdinand”, nava-amiral a Forţelor Navale Române, a părăsit ieri apele teritoriale pentru a face parte, timp de trei luni, din flota europeană care acţionează împotriva pirateriei în cadrul Operaţiunii Atalanta. Este prima misiune în zona de risc somaleză a unei nave militare româneşti şi, de asemenea este prima participare, a Grupului Naval Elicoptere Tuzla la o misiune reală.
„Este o misiune nouă. Echipajul a parcurs o perioadă de pregătire specifică. Nava a fost dotată cu armament suplimentar de protecţie de calibru 12,7 milimetri. Este pentru prima dată când o fregată participă la misiuni internaţionale cu elicopter ambarcat”, a precizat căpitanul comandor Marian Ioan, comandantul secund al fregatei. Întrucât, spre deosebire de restul misiunilor la care a participat fregata, operaţiunile din Golful Aden prezintă riscuri reale pentru că piraţii care acţionează în zona maritimă utilizează armamentul de infanterie, inclusiv aruncătoare de grenade antitanc AG 7, atât fregata, cât şi elicopterul au fost dotate cu mitraliere grele. În plus, o echipă a Grupului Naval Forţe Operaţii Speciale (similar US Navy SEALS) va acţiona alături de echipele de boarding în caz de necesitate. Luptătorii GNFOS pot acţiona atât de la bordul fregatei, cât şi cu şalupele rapide sau elicopterul. Pe parcursul misiunii, fregata este autorizată să deschidă focul dacă situaţia o va impune. Deşi misiunea fregatei este una specială, la ceremonie nu au participat decât şefii armatei şi bineînţeles familiile marinarilor. „Regele Ferdinand” se va întoarce acasă pe 14 decembrie.
Ce înseamnă Operaţiunea Atalanta
Operaţiunea Atalanta a fost lansată în decembrie 2008, prin decizia Consiliului Uniunii Europene, fiind prima operaţiune navală a Uniunii Europene împotriva piraţilor. „Operation Atalanta” este coordonată de Centrul de Securitate Maritimă de la capul Horn şi a debutat efectiv pe 13 decembrie 2009. Din compunerea flotei UE fac parte cinci fregate, precum şi forţe aeriene de sprijin. Operaţiunea beneficiază de un buget anual de 8 milioane de euro, iar forţa navală este asigurată, prin rotaţie, de cele 23 de state din Uniunea Europeană, la care se adaugă şi forţe navale ale SUA şi Rusiei. Operaţiunea era programată iniţial pentru 12 luni, până la 13 decembrie 2009, dar a fost extinsă până în decembrie 2012. Golful Aden este considerat zonă de risc maxim din punct de vedere al pirateriei. Circa 16.000 de vase comerciale tranzitează în fiecare an Strâmtoarea Bab el Mandeb, între Golful Aden şi Marea Roşie, pe unde trece aproape 30% din transportul de petrol mondial. Atacurile piraţilor somalezi în zonă s-au intensificat în ultimii ani, făcând necesară apariţia acestei misiuni de protecţie.