Guvernul Japoniei ar putea retrage imprumutul de 300 milioane euro pe care era dispus sa il acorde Romaniei pentru construirea liniei de metrou care sa lege Bucurestiul de Aeroportul Otopeni. Decizia niponilor este motivata, pe de o parte, de faptul ca Bucurestiul nu ar mai fi eligibil pentru acest imprumut, dat fiind ca finantarea era destinata numai tarilor in curs de dezvoltare, iar Romania, dupa ce a devenit membra a Uniunii Europene, a pierdut acest statut, iar pe de alta parte, se pare ca nici nu exista vointa politica pentru realizarea proiectului.
Fiecare edil al Capitalei sau ministru al Transporturilor din ultimii doi ani a vazut in mod diferit legatura Bucuresti-Aeroportul Otopeni: Adriean Videanu ar fi vrut un metrou pana la Aeroportul "Henri Coanda", care sa plece din Piata Victoriei sau 1 Mai, Ludovic Orban a sustinut ideea transportului cu trenul pana la Otopeni, Radu Berceanu propune ruta feroviara care pleaca din Bucuresti spre Balotesti, iar Sorin Oprescu nu pare sa fie foarte interesat de conectarea Bucurestiului de principalul sau aeroport international prin intermediul metroului, el lasand de mai multe ori delegatiile japoneze sa-l astepte in zadar la primarie.
» In total, pentru legarea Capitalei de Aeroportul International "Henri Coanda" sunt patru proiecte: doua pentru metrou (cu plecare din Piata Victoriei sau 1 Mai) si doua pe calea ferata.
Decizia niponilor este motivata, pe de-o parte, pentru ca Bucurestiul nu ar mai fi eligibil pentru acest imprumut, dat fiind ca finantarea era destinata numai tarilor in curs de dezvoltare, iar Romania, dupa ce a devenit membra a UE, a pierdut acest statut, iar pe de alta parte, se pare ca nici nu exista vointa politica pentru realizarea proiectului.
In 2007, o delegatie romana din care faceau parte premierul Calin Popescu Tariceanu si ministrul Transporturilor Radu Berceanu anunta semnarea unui acord de finantare, in conditii foarte bune, cu Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala, in valoare de 300 de milioane de euro destinati extinderii liniei de metrou pana la Aeroportul Otopeni. De altfel, surse apropiate primarului Sorin Oprescu ne-au confirmat ca Romania n-ar mai putea accesa acest imprumut fiindca perioada de gratie pentru demararea proiectului ar fi fost sfarsitul anului 2008. Fostul ministru al Transporturilor Ludovic Orban– socoteste insa ca nu ar fi o pierdere foarte mare daca Romania nu mai obtine imprumutul de la japonezi pentru ca "ar stimula exportul de tehnologie japoneza si oricum clauzele contractului (n.r. – referitoare la dobanda) nu erau chiar atat de avantajoase".
Totusi, inca de la solicitarea lui Tariceanu de acordare a unui imprumut, japonezii, foarte interesati de construirea liniei de metrou, au facut, pe cheltuiala lor, studiile de fezabilitate pe linia Piata Victoriei-Otopeni. Solutia propusa de japonezi era una foarte avansata din punct de vedere tehnologic: un tren pe perna magnetica pentru aceasta linie de metrou. Astfel, edilul Capitalei Adriean Videanu spunea in 2007 ca echipa de specialisti romano-japoneza a ajuns la concluzia ca metroul spre Otopeni se poate face strabatand nordul Capitalei prin Piata Victoriei sau de la statia 1 Mai, o varianta mai ieftina cu cateva sute de milioane de euro. Propunerea japonezilor nu a putut fi pusa in practica pana la sfarsitul mandatului lui Videanu din cauza neintelegerilor pe care acesta le-a avut cu ministrul Transporturilor Ludovic Orban, care sustinea varianta unui tren care sa lege Bucurestiul de Otopeni.
Dupa ce la Primaria Capitalei a venit Sorin Oprescu, mai multe delegatii ale japonezilor au vrut, in zadar, sa se intalneasca cu edilul Bucurestiului. Ultima incercare a fost facuta in luna ianuarie, cand delegatia nipona a venit la primarie pentru a se intalni cu Oprescu, insa acesta a fost prea ocupat pentru le acorda acestora cateva minute. In acelasi timp, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu isi declina, pe perioada celui de-al doilea mandat in fruntea institutiei inceput in decembrie 2008, orice responsabilitate fata de proiectul construirii liniei de metrou Gara de Nord-Otopeni si sustine ca acesta "nu face parte din portofoliul de proiecte al ministerului, fiind gestionat de Primaria Municipiului Bucuresti". De altfel, Radu Berceanu spunea, inca de pe vremea primului sau mandat in fruntea Transporturilor, ca proiectul liniei de metrou va intra in responsabilitatea municipalitatii, singura diferenta fiind ca atunci isi arata tot sprijinul pentru un transport subteran spre Otopeni.
Oficial, Primaria Capitalei sustine ca "discutiile cu partea japoneza continua" si isi afirma sprijinul pentru ambele variante de metrou spre Otopeni: atat cea care porneste din Piata Victoriei si pentru care japonezii au facut studiile de fezabilitate necesare, cat si pentru prelungirea tronsonului 4 de metrou de la statia 1 Mai. Surse apropiate lui Sorin Oprescu sugereaza insa ca edilul Capitalei ar avea alte prioritati decat construirea liniei de metrou dar ca "nimeni nu vrea sa se puna rau cu japonezii". De altfel, chiar Oprescu a dat verdictul, in noiembrie 2008, intr-o emisiune televizata, despre proiectul metroului Gara de Nord-Otopeni, ca "in momentul in care ti se spune ca dureaza 15 ani si costa trei miliarde… pierdem timpul".
Potrivit municipalitatii, costul total al punerii in practica a proiectului japonezilor ar fi ajuns la suma de aproximativ 1,1 miliarde de euro, dintre care 300 de milioane ar fi fost asigurate prin imprumutul dat de guvernul Japoniei, iar pentru realizarea lui ar fi fost necesari 15 ani, cu toate ca in varianta 1 Mai pretul ar fi fost substantial mai mic. O alta piedica pentru realizarea proiectului ar fi faptul ca hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti prin care se aproba investitia a fost anulata, in urma contestarii in instanta de catre Prefectura Capitalei. Ludovic Orban ne-a explicat ca "primaria s-a apucat pe vremea lui Videanu sa faca studii de fezabilitate fara sa intrebe Ministerul Transporturilor, desi Primaria nu avea nici un fel de competenta asupra metroului". Alte surse sustin de fapt ca proiectul Piata Victoriei-Otopeni a fost atacat in instanta pentru ca Primaria Capitalei si-ar fi depasit limita administrativ-teritoriala propunand extinderea liniei de metrou pana in orasul Otopeni. Cu toate acestea, primaria Capitalei sustine ca "lucrarile vor incepe de indata ce investitia va fi aprobata".
Deocamdata proiectul avansat de Radu Berceanu, este aparent solutia cea mai simplu de pus in practica. "Ruta Gara de Nord-Mogosoaia-Balotesti, cu oprire in Otopeni, este sigura", sustine Radu Berceanu, iar distanta de aproximativ 18 kilometri ar putea fi parcursa in maximum 45 de minute, inclusiv transportul cu autobuzul pana la aeroport. Oficialii de la Minsiterul Transporturilor nu reusesc de patru ani sa se puna de acord asupra celei mai bune variante de transport spre aeroportul international. Constantin Axinia, subsecretar de stat in Ministerul Transporturilor, citat de NewsIn, sustine ca, dimpotriva, la Corbeanca ar urma sa se amenajeze o parcare si o statie de autobuze pentru calatorii care vor fi preluati din si inspre terminalul Aeroportului Otopeni. Surse din Ministerul Transporturilor ne-au spus la randul lor ca preluarea calatorilor ar urma sa se faca din Balotesti, unde exista un autobuz care circula pe linia Balotesti-Aeroportul Otopeni. Constantin Axinia a mai mentionat ca pentru a parcurge aceasta distanta in 45 de minute, "in primul rand, va trebui sa fie ridicata viteza de circulatie pe ruta Bucuresti pana la Mogosoaia de la 30 la 80 de km/ora". Costul total al investitiei s-ar ridica la 6.000 de lei, fiind de amenajat numai peroanele, iar un bilet pe aceasta ruta ar urma sa coste sase lei.
Deocamdata alternativa propusa de ministrul Berceanu dubleaza existenta liniei expres 783 care circula pe traseul Piata Unirii-Piata Universitatii-Piata Romana-Piata Victoriei-Arcul de Triumf-Piata Presei Libere-Aeroportul Baneasa-Aeroportul Otopeni. Un bilet pe aceasta linie costa aproximativ 1,5 euro, iar autobuzul nu face mai mult de 40 de minute de la un capat la celalalt.
Berceanu merge pe varianta CFR
In februarie 2007, in timpul primului mandat la Ministerul Transporturilor, Radu Berceanu a declarat ca, dupa discutii cu primarul Capitalei de atunci, Adriean Videanu, linia de metrou care va lega Bucurestiul de Otopeni va avea statia de pornire la Piata Victoriei, iar traseul va trece prin zona 1 Mai spre Otopeni.
Radu Berceanu sustinea ca "statiile metroului deja construit in Romania depasesc 800 de metri intre ele, dar noua linie de metrou se va apropia, din acest punct de vedere, de standardele europene". Revenit in fruntea Ministerului Transporturilor la sfarsitul anului 2008, Berceanu pare sa opteze mai degraba pentru o alta varianta a "mocanitei" lui Orban decat pentru demararea proiectului de construire a liniei de metrou. Acesta a propus doar "temporar", pentru deplasarea spre Aeroportul Otopeni, ruta Gara de Nord-Mogosoaia-Balotesti, calatorii urmand sa ajunga la aeroport cu autobuzul, insa deocamdata locul de unde acestia urmeaza sa fie preluati este incert.
Oprescu blocheaza metroul spre aeroport
Actualul edil al Capitalei sustine in campania electorala ca se va lupta pentru urgentarea lucrarilor pentru extinderea metroului spunand ca "c-o sa sap in paralel cu el… si-i spun metroul Sorin Oprescu".
Ulterior, dupa castigarea alegerilor din iunie 2008, primarul general al Capitalei pare sa fi dat deoparte proiectul liniei de metrou care sa lege Bucurestiul de Otopeni,
sustinand chiar, intr-o emisiune televizata din noiembrie 2008, ca este "o pierdere de timp" crearea unui astfel de mijloc de transport, avand in vedere costurile mari si durata pana la finalizarea proiectului.
De altfel, fostul ministru al Transporturilor Ludovic Orban ne-a spus ca, "la nivel tehnic, Sorin Oprescu ar fi agreat varianta unui tren intre Bucuresti si Otopeni", numai ca decizia a tot fost amanata pentru ca "Sorin Oprescu mai trebuia sa-si trimita punctul de vedere."
Cu toate acestea, oficial, Primaria Capitalei sustine construirea metroului spre Otopeni pentru ca ar "facilita transportul calatorilor spre Aeroportul Otopeni" si ar "incuraja transportul public in zona de nord a Capitalei".
Orban a propus "mocanita"
Succesorul lui Radu Berceanu la Ministerul Transporturilor sustinea crearea unui metrou usor care sa lege Gara de Nord de Otopeni. In opinia lui Orban, principalul avantaj al proiectului sau ar fi costul mult mai redus decat varianta propusa de edilul Capitalei de la acea vreme, Adriean Videanu. Linia care ar fi urmat sa faca legatura cu aeroportul Otopeni ar fi avut o lungime de 19 km, din care 12 km ar fi urmat sa fie parcursi pe actuala linie feroviara spre Otopeni. Orban spunea despre acest proiect ca "pe structura actualei linii de cale ferata pe care se face transportul la kerosen, care nu presupune exproprieri, nu presupune sapaturi foarte mari, nu presupune lucrari extrem de complicate". Ludovic Orban ne-a spus ca linia CFR trebuia dublata, electrificata si ar fi fost necesara construirea unui pasaj subteran pe sub DN 1. Aceasta varianta ar fi costat 244 de milioane de euro, iar demararea proiectului s-ar fi facut in doi ani de zile. Adriean Videanu cataloga atunci proiectul sustinut de Orban ca fiind "o mocanita".
Videanu a sustinut metroul
El sustinea proiectul liniei de metrou Piata Victoriei-Aeroportul Otopeni, menita, potrivit spuselor sale, "sa serveasca, in primul rand, bucurestenilor din cartierele aflate in nord, cum ar fi Aviatiei, Domenii si Baneasa". Traseul, in totalitate subteran, ar fi cuprins 19 statii pe ruta Piata Victoriei, zona Turda, Popisteanu, Expozitiei, Casa Presei Libere, Baneasa si Otopeni. Pe aceasta magistrala, trenurile ar fi mers cu 80 km/ora si ar fi avut o capacitate de transport de 50.000 de calatori pe ora. Potrivit lui Videanu, durata de executie ar fi fost de circa sapte ani, iar constructia ar fi trebuit sa inceapa cel mai tarziu in toamna anului 2008. Costul proiectului lui Videanu era estimat la aproximativ 1,1 miliarde de euro, dintre care 300 de milioane ar fi urmat sa fie asigurate de japonezi.
Videanu nu a reusit insa sa se inteleaga cu ministrul Transporturilor, liberalul Ludovic Orban, care sustinea mai degraba varianta unui tren care sa lege Bucurestiul de Otopeni.