12.7 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăLifestyleFoodInventatorul motorului DIESEL a dispărut misterios în Atlantic. Cum a murit inginerul...

Inventatorul motorului DIESEL a dispărut misterios în Atlantic. Cum a murit inginerul german

Acum 102 ani, la 29 septembrie 1913, inginerul german Rudolf  Diesel, inventatorul motorului care îi poartă numele, a dispărut în apele Atlanticului.

Oricât de poluant sau de criticat ar fi, motorul Diesel este unul dintre cele mai eficiente din întreaga istorie a tehnicii.

Dispariţia inventatorului Rudolf  Diesel, la data de 29 septembrie 1913, nu a fost elucidată nici până în ziua de azi. Inginerul Diesel se afla la bordul navei cu aburi Dresden, sub pavilion german, care plecase din oraşul belgian Antwerp şi urma să ajungă în portul britanic Harwick.

Pe timpul nopţii de 28 spre 29 septembrie 1913, inginerul german a dispărut de la bordul vasului. În cabina lui Diesel nu a fost găsit niciun bilet referitor la vreo intenţie de sinucidere, dar nici indicii despre intrarea unei persoane străine. Totuşi, ancheta oficială a decis că Diesel s-ar fi sinucis, aruncându-se în apele Canalului Mânecii.

După aproape două săptămâni, la data de 10 octombrie, un marinar belgian aflat la bordul unei alte nave a văzut un cadavru plutind în apele mării. Corpul neînsufleţit era imposibil de recunoscut, dar s-a presupus că acesta ar fi fost al lui Diesel.

Inginerul german a dispărut după ce brevetase, la data de 28 februarie 1892, motorul cu aprindere prin compresiune, aşa – numitul motor Diesel.

Acesta s-a impus rapid, datorită celor două mari avantaje: simplitatea şi eficienţa energetică. Motorul Diesel nu are sistem de aprindere prin scânteie (necesar la motoarele Otto) şi are un randament foarte bun. La momentul inventării motorului Diesel, industria şi transporturile utilizau în principal motoare cu aburi, care pierdeau 90 la sută din energia combustibilului consumat.

Motorul Diesel pierdea numai un sfert din energia consumată. În anul 1912, cu un an înaintea dispariţiei inventatorului, în lume funcţionau peste 70.000 de motoare Diesel. Cele mai multe erau utilizate în fabrici precum şi pentru generatoarele de curent electric. Se întrevedea însă potenţialul acestora în domeniul transporturilor feroviare, precum şi al navigaţiei.

Citeşte şi: “Delfinul” românesc – în topul celor mai bune 5 SUBMARINE ruseşti din toate timpurile

În 1913, în momentul dispariţiei, Diesel dorea să ajungă în Anglia, pentru a negocia posibilitatea de  a instala motoare Diesel pe submarinele britanice.

Imediat după ce i-a fost declarată moartea , presa a lansat o serie de speculaţii. “Inventatorul a fost aruncat în mare pentru a-l împiedica să vândă patentul către guvernul britanic”, a fost una dintre ipoteze. “Ucis de agenţii marilor trusturi din industria petrolului”, sugera, în schimb, o altă publicaţie.

Varianta oficială, oricât de neconvingătoare ar fi, a rămas aceea că Rudolf  Diesel,  inventator de succes, tatăl a trei copii, s-a sinucis la vârsta de 55 de ani.

Citeşte şi: România alocă pentru Apărare mai puţini bani decât în anul 1989

 

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Firea trebuie să se retragă din cursa pentru europarlamentare dacă va candida la Primărie, susține AUR

Partidul AUR consideră că Gabriela Firea trebuie să renunțe la candidatura pentru un post de europarlamentar dacă dorește să candideze la Primăria Capitalei. Acest punct...

De ce să montezi panouri fotovoltaice acasă?

În condițiile în care prețurile energiei electrice au crescut vertiginos în ultimii ani, fiind din ce în ce mai impredictibile, te întrebi justificat: ce...

Protejarea pădurilor din Ilfov este piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov

Înscrisă ca amendamente la noul Cod Silvic, protejarea pădurilor din Ilfov împotriva exploatărilor comerciale, piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov, a fost...
Ultima oră
Pe aceeași temă