8 C
București
luni, 21 octombrie 2024
AcasăLifestyleFood"Cooperativa" turceasca pe Autostrada Transilvania

„Cooperativa” turceasca pe Autostrada Transilvania

» Angajatii constructorului american al Autostrazii Transilvania, compania americana Bechtel, ii acuza pe subcontractorii turci de la Enka de faptul ca ar fi pus la punct o adevarata cooperativa care ar favoriza firmele turcesti in detrimentul celor romanesti. Mai mult, o parte din materialele de constructii ar fi cumparate din Turcia, fiind aduse la preturi mult mai mari decat cele din Romania.

Un grup de angajati ai companiei Bechtel, constructorul american al Autostrazii Transilvania, i-a trimis directorului de proiect, Michael Mix, o scrisoare deschisa. Prin intermediul ei, angajatii romani ii cer sefului Bechtel sa ia masuri impotriva principalului subcontractor al companiei americane, firma turceasca Enka. Aceasta este acuzata de faptul ca ar favoriza companiile turcesti in detrimentul celor romanesti. Mai mult, Enka ar cumpara, pe banii contribuabililor romani platiti catre Bechtel, materiale de constructii din Turcia, aduse la preturi mult mai mari decat cele din Romania.
Angajatii Bechtel dau mai multe exemple de contracte primite de companiile turcesti. Asa ar fi contractul pentru aprovizionarea cu agregate pentru segmentul de autostrada construit in judetul Bihor, intre localitatile Bors si Suplacu de Barcau. Acesta a fost atribuit unei companii al carei patron este prieten cu doi responsabili turci din cadrul proiectului Autostrazii Transilvania. Ar fi vorba de responsabilul cu achizitiile, Sara Baris, si de seful departamentului care se ocupa cu controlul calitatii produselor, Kilic Erdogan.

Un alt exemplu in care cei doi responsabili au preferat sa cumpere marfa de la conationali este cel al contractului cu o companie turceasca inregistrata in Romania. Aceasta a importat fier-beton produs in Turcia. Pretul de achizitie ar fi fost de un dolar kilogramul, plus costul transportului de la Constanta la punctele de lucru din Transilvania. si asta, spun angajatii Bechtel, in conditiile in care ar fi putut sa cumpere fier-beton de la combinatul metalurgic detinut de compania ruseasca Mechel in Campia Turzii, care ar fi cerut un pret de doar doi lei pentru un kilogram. Autorii scrisorii deschise spun ca uneori calitatea fierului-beton produs in Turcia este indoielnica, iar anul trecut firma de consultanta angajata de statul roman ca sa supravegheze calitatea lucrarilor a ezitat sa aprobe cumpararea a aproximativ 1.000 de tone din acest material de constructii.

 

Tot o firma turceasca ar fi primit contractul pentru o serie de transporturi executate pentru construirea segmentului de autostrada din judetul Cluj dintre Gilau si Campia Turzii, iar o alta firma cu actionari turci ar fi primit contractul pentru dinamitarea pietrei din cariera de la Poieni, care furnizeaza materie prima pentru autostrada.
Directorul de proiect al Bechtel, Michael Mix, a raspuns scrisorii deschise. "Politica proiectului Autostrada Transilvania este maximizarea prezentei romanesti in ceea ce priveste personalul, subcontractorii si achizitiile. Angajatii romani insumeaza 90% din echipa proiectului, iar 95% din subantreprenori si furnizori sunt companii romanesti. Din totalul de materiale de constructii utilizate in cadrul proiectului, 98% trec testele de calitate de la prima incercare.

 

Autostrada este construita de catre compania Bechtel International, Inc. impreuna cu partenerul sau din regiune, Enka, cea mai mare companie de proiectare si constructii din Turcia si a 37-a in randul celor mai mari companii de constructii din lume, cu o experienta de peste 50 de ani in domeniul constructiilor civile si in cel al proiectarii. Cele doua companii au o colaborare de peste 20 de ani, castigandu-si reputatia unui parteneriat de prima clasa cu experienta in constructia de autostrazi. In regiune, companiile Bechtel si Enka au gestionat proiectarea si au construit autostrazi in Turcia, Croatia si Albania. In 2008, Enka a primit premiul intai pentru cel mai bun antreprenor strain, premiu acordat de catre Asociatia Antreprenorilor in Constructii din Romania", a spus managerul proiectului Bechtel din Romania, Michael Mix.

Fostul ministru PNL al Transporturilor Ludovic Orban a declarat ca este posibil ca aspectele semnalate de angajatii Bechtel in legatura cu contractele oamenilor de afaceri turci sa fie reale. "Atat timp cat in contracte sunt fixate preturi-tinta, ei pot sa isi permita o marja de manevra. Practic, ei pot sa cumpere de la cine vor ei, la ce preturi doresc", a spus Ludovic Orban.
Reporterii "Romaniei libere" au incercat sa ii contacteze pe reprezentantii Enka pentru a comenta situatia. Acestia insa nu au raspuns solicitarilor adresate de jurnalisti. De asemenea, noua directoare a Companiei Nationale a Autostrazilor si Drumurilor Nationale, Dorina Tiron, a declarat ca nu cunoaste problema achizitiilor facute de Enka pentru Autostrada Transilvania, pentru ca a fost numita doar de doua zile. Ea a promis ca va analiza problema si ca va formula apoi o pozitie oficiala.

» Costuri
Contractul pentru Autostrada Transilvania a fost atribuit fara licitatie companiei americane Bechtel de catre fostul Guvern PSD condus de Adrian Nastase. Initial autostrada dintre Bors si Brasov ar fi trebuit sa coste aproximativ 2,8 miliarde euro. Lucrarile au inceput in anul 2004 si ar fi trebuit sa fie gata in anul 2012. In anul 2005 ele au fost intrerupte la dorinta fostului ministru PD al Transporturilor Gheorghe Dobre, care a renegociat contractul. A urmat o adevarata telenovela a acuzatiilor reciproce dintre reprezentantii Bechtel si cei ai statului roman. Fiecare parte o acuza pe cealalta de nerespectarea contractului. Anul acesta, noul ministru PDL al Transporturilor, Radu Berceanu, a semnat o noua intelegere. Autostrada va fi gata abia in anul 2013, iar pretul final ar putea sa fie dublu fata de cel estimat initial. Astfel, Autostrada Transilvania ar deveni cea mai scumpa din Europa.

Cele mai citite

Aterizare de urgență pe Aeroportul „Henri Coandă” a unui avion cu peste 200 de pasageri la bord

Reprezentanții aeroportului au anunțat că traficul aerian nu a suferit modificări, din cauza incidentului Aeronava aparţine companiei Wizz Air și a solicitat duminică, 20 octombrie,...

Previziuni: Majorarea cotei unice la 16% în 2025 și TVA de 21% în 2026

Specialistul în fiscalitate, Gabriel Biriș, afirmă că în Planul fiscal se vede "o majorare ciudată" la TVA, începând din 2026. Planul Fiscal Structural pe Termen...

Marcel Ciolacu: Eu candidez la președinție, pentru că iubesc România

În următorii 5 ani putem fi a 10-a economie a Uniunii Europene, spune Marcel Ciolacu Proiectul de țară al PSD a fost lansat duminică, la...
Ultima oră
Pe aceeași temă