10.3 C
București
miercuri, 23 octombrie 2024
AcasăLifestyleFoodAeroporturile si low-cost-urile atrag investitorii imobiliari

Aeroporturile si low-cost-urile atrag investitorii imobiliari

» Ieftinirea zborurilor si aparitia unui numar tot mai mare de curse aeriene au starnit interesul oamenilor de afaceri straini pentru proprietatile imobiliare din Romania. Tot mai multi isi cumpara case de vacanta sau terenuri in orasele romanesti, devenite mult mai accesibile prin noile conexiuni aeriene la preturi avantajoase. Exista si romani care isi cumpara proprietati imobiliare in zonele turistice din Uniunea Europeana.

Daca orasul Cluj ramane prea scump pentru straini, exista zone in care acestia au inceput sa investeasca de mai multa vreme. O astfel de zona este satul Salicea, situat intre zona rezidentiala de la marginea Clujului din Padurea Faget si comuna Ciurila, pe unde va trece autostrada Transilvania. In Salicea exista un adevarat cartier construit de oameni de afaceri cehi.
De asemenea, exista o zona din apropierea orasului Turda, unde oameni de afaceri spanioli doresc sa construiasca un sat de vacanta. Printre investitorii spanioli se numara si Juan de la Pena, unul dintre actionarii clubului de fotbal Real Madrid. Zona cu pricina este situata intre Cheile Tureniului si Cheile Turzii. Casele de vacanta vor putea fi cumparate de cei care doresc sa investeasca in zona Apusenilor.

Tot in apropiere de Turda exista si o veche asezare minereasca, locuita majoritar de maghiari. In Petresti, multe din casele de secol XIX au fost cumparate de cetateni ai Ungariei. Localnicii au deschis o sumedenie de pensiuni destinate turistilor din Budapesta. Cornel Pop, proprietar de agentie imobiliara, spune ca un astfel de fenomen este normal. "Transporturile au devenit mai ieftine si mai rapide. Asa ca exista multi oameni care doresc sa isi cumpere sau sa isi ridice o casa intr-o zona pe care o indragesc. Asa cum bucurestenii cumparau case la Busteni sau in statiunile de pe Valea Prahovei, asa sunt si europenii care doresc sa investeasca acum in acest domeniu in Romania. Este deopotriva o investitie pe termen scurt, pentru ca acei oameni nu mai platesc in vacanta cazarea la hotel, dar si una pe termen lung, pentru ca piata imobiliara romaneasca are in continuare un potential insemnat de crestere", spune Cornel Popa.

Exista si reversul medaliei. O serie de oameni de afaceri ardeleni care au inceput sa isi cumpere case de vacanta sau apartamente in Spania sau in Italia. Un apartament cu cinci camere, nou, costa doar 30.000 de euro in statiunea Lucena del Cid, considerata drept o perla a muntilor din Comunitatea Valenciana. Statiunea este doar la cateva zeci de kilometri de orasul Castellon de la Plana de pe coasta Marii Mediterane, unde traieste o numeroasa comunitate de romani. "Aici auzi oameni vorbind romaneste mai mult decat in Targu-Mures", spune unul dintre oamenii de afaceri mureseni care au cumparat proprietati imobiliare in Spania. Factorul care a usurat acest fenomen este dezvoltarea zborurilor cu avionul.
Din Cluj-Napoca exista in acest moment curse directe regulate catre mai multe orase din Germania, respectiv Frankfurt, Düsseldorf, Stuttgart, München, catre Italia, la Milano, Torino, Napoli, Bergamo, Venetia, Verona, Ancona, Florenta, Roma, dar si catre Budapesta, Paris sau Viena. Din 30 martie, compania low-cost Wizz Air va introduce zboruri regulate catre Londra. Toate aceste destinatii se regasesc si in oferta Aeroportului Timisoara, al doilea ca marime din Romania, care, in plus, si-a deschis drum si catre Chisinau.

Legaturile aeriene din Aeroportul Transilvania din Targu-Mures au adus la numai cateva ore distanta de una dintre cele mai rustice zone montane din Transilvania orase precum Roma, Ancona, Napoli, Milano, Florenta, München, Stuttgart sau Düsseldorf. In Transilvania mai exista aeroporturi la Oradea, Satu Mare, Arad, Baia Mare sau Sibiu. Cele mai multe dintre acestea au curse in orase din Germania, Italia, sau Spania.

Totodata aeroporturile transilvane au toate curse zilnice catre Bucuresti, de unde se pot accesa destinatiile pe care nu le au inca din orasele lor.
Costul acestor zboruri este relativ accesibil, in functie de momentul rezervarii biletului, fiind intre cateva zeci de euro si cateva sute. Un pret mediu ar fi in jur de 150 de euro, suma la care transportul aerian concureaza serios pana si transportul rutier cu autocarul.

 

BANAT
» Cumparat de italieni

Mai mult de un sfert din suprafata judetului Timis este deja detinuta de oamenii de afaceri italieni. Autoritatile locale estimeaza ca aceasta tendinta este prezenta si in zone precum Caras-Severin. Italienii au cumparat cu precadere terenuri agricole. Acum, unele dintre zonele agricole au devenit regiuni de care sunt interesati dezvoltatorii imobiliari ori companiile care doresc sa realizeze parcuri industriale. Astfel, oamenii de afaceri italieni pot revinde terenurile cumparate acum zece ani cu un profit de cel putin 1.000 la suta. Nu doar italienii profita de aceasta tendinta, ci si numerosii oameni de afaceri banateni care au avut inspiratia sa investeasca in domeniul imobiliar.

Lucrurile stau la fel si in judetul Arad. Aici, investitorii maghiari, care vin in Romania cu masinile, le fac concurenta italienilor care vin cu avionul. Exista si multi romani care isi cumpara acum case in Ungaria, pentru ca, de cativa ani, imobilele din tara vecina s-au ieftinit considerabil. In sudul Transilvaniei, multe case au fost inapoiate sasilor emigrati in Germania in timpul comunismului. Acum, multi dintre ei se retrag, ca pensionari, in localitatile de bastina.

KOGALNICEANU
» Dobrogea, pentru soldaTii americani

Chiar daca primele curse low-cost incep sa opereze pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu, acest lucru nu pare sa fie deocamdata un stimulent pentru cetatenii straina care vor sa se stabileasca in zona.

Astfel, reprezentantii agentiilor imobiliare sunt rezervati in ceea ce priveste posibilele investitii occidentale in zona Aeroportului Mihail Kogalniceanu. Prezenta contingentului US Army in imediata apropiere a aeroportului, precum si activitatea redusa in ceea ce priveste operarea aeronavelor civile fac ca sansele de dezvoltare imobiliara pentru cetatenii din alte state UE in viitorul apropiat sa fie reduse. Masurile stricte de securitate adoptate in interiorul bazei americane si in zonele invecinate, combinate cu alarmele de gradul zero in cazul diverselor operatiuni desfasurate pe aeroport, taie pofta oricarui investitor. "Este adevarat ca pretul terenurilor a crescut in urma desfasurarii de operatiuni militare, insa nu am inregistrat o crestere a cererii din partea cumparatorilor straini", a precizat reprezentatul unei societati imobiliare. Oricum o parte din intreprinzatorii privati din zona au obtinut beneficii de pe urma americanilor. Este vorba despre hotelieri, in unitatile carora s-au cazat militarii, servicii de catering si transport. Companiile aeriene au inceput sa fie interesate de deschiderea unor agentii la Kogalniceanu.

CONSECINTA

» Clujul, prea scump pentru europeni
Potrivit specialistilor din domeniul imobiliar, marile orase, prin preturile exorbitante care se practica la achizitia de case sau apartamente, nu sunt inca asaltate de clientii straini. "Deocamdata nu am avut clienti din strainatate pentru imobile in Cluj-Napoca, poate si pentru ca o casa aici costa mult peste pretul mediu din tarile europene", a declarat Gheorghe stefan, directorul unei agentii imobiliare: "La Cluj, cea mai jalnica locuinta tip casa costa 150.000 de euro, iar casele mari, frumoase, amplasate in zone bune, costa de la un milion de euro in sus. Avem oferta de casa la vanzare pentru patru milioane de euro". El a afirmat ca, din informatiile pe care le are, locuintele din strainatate sunt mult mai ieftine decat la Cluj. Astfel, in Strasbourg ori in Chartres, orase din Franta comparabile cu Clujul, o casa frumoasa poate fi cumparata cu sume cuprinse intre 100.000 si 200.000 de euro. Exista si o explicatie pentru aceste lucruri. Specialistii in afaceri imobiliare amintesc faptul ca dezvoltarea marilor orase din Romania a fost blocata de faptul ca Nicolae Ceausescu le-a declarat orase inchise, in care nu puteau fi primiti noi locuitori decat cu ajutorul unor proceduri speciale. Apoi, exista o mare presiune demografica. Adrian Gurzau, membru al Comisiei pentru Urbanism din Consiliul Local Cluj-Napoca, estimeaza ca, datorita marilor investitii realizate in zona, precum cele de pe platforma Jucu, unde exista o fabrica Nokia si unde va construi o fabrica gigantul auto german Mercedes, populatia Clujului va depasi un milion de locuitori pana in 2012.

Cele mai citite

Indicii bursieri de la București, din nou în picaj, după ședința de revenire de luni

Rulajul pieței de acțiuni a fost asigurat de Banca Transilvania și OMV Petrom La Bursa de Valori București (BVB), sesiunea de tranzacționare s-a încheiat în...

„Candidatul Perfect” este în cinema!

Filmul "Candidatul perfect", regizat de Alex Coteț, va debuta pe 22 octombrie în cinematografele din România și este unul dintre cele mai așteptate filme...

Rusia acuză Occidentul de amestec în alegerile din Republica Moldova și respinge acuzațiile ce i se aduc

Rusia a respins acuzaţiile de imixtiune în afacerile interne ale Republicii Moldova şi a denunţat amestecul occidental în alegerile prezidenţiale şi referendumul privind aderarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă