Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cum tratăm astenia de primăvară

Organismul uman resimte o serie de modificări la nivel fizic şi emoţional la schimbarea anotimpurilor şi, mai ales odată cu instalarea primăverii, se remarcă apariţia unor stări de astenie, melancolie şi moleşeală.

Share

Elena Marinescu 0 comentarii

Actualizat: 19.04.2018 - 19:09

Medicul de familie Carmen Badea spune, într-un interviu pentru „România liberă“, că nu trebuie să ne alarmăm, ci să luăm câteva măsuri generale care să susţină procesul biologic de adaptare. Stresul generat de creșterea cantității de lumină după zilele scurte de iarnă, diferențele de temperatură mai mari sau mai mici, apărute brusc, sedentarismul excesiv din timpul iernii, dar şi trecerea la ora oficială de vară și trezitul foarte devreme supun și ele organismul unui efort suplimentar de adaptare.

Medicul explică faptul că astenia de primăvară se manifestă şi prin insomnie deoarece creşterea cantităţii de lumină din timpul zilelor produce modificări ale secreției hormonului numit melatonină, ale cărui fluctuații produc tulburări ale dispoziției sau somnului. În plus, diferențele mari de temperatură predispun la răceli sau afecțiuni respiratorii, care pot reduce, temporar, capacitatea de rezistență și adaptare a organismului. O cauză importantă a apariţiei asteniei este dieta dezechilibrată din timpul iernii, care a privat organismul de vitaminele, mineralele și fibrele necesare pentru o bună funcționare.

Dietă echilibrată, cu fructe şi legume

În acest context,  dr. Carmen Badea enumeră principalele măsuri care trebuie luate pentru combaterea asteniei de primăvară şi accentuează necesitatea asigurării unei alimentaţii variate, din care să nu lipsească legumele și fructele: „Este foarte important să se consume zilnic, sub formă crudă sau gătite, plantele verzi, bogate în clorofilă: salată verde, spanac, urzici, lobodă, ștevie, untișor, leurdă, frunze de păpădie, dar și mărar, pătrunjel, leuștean, ceapă și usturoi verzi. Pe lângă fitocomplexele specifice pe care le conține fiecare, toate au efecte antitoxice și depurative, aducând în organism o cantitate importantă de săruri minerale și oligoelemente. Prin acest tip de alimentație se urmărește un aport mai bun de vitamine din complexul B, care tonifică sistemul nervos central și periferic. Ele se găsesc în special în fructe și cereale“.

De asemenea, medicul spune că trebuie să acordăm atenție alimentelor bogate în triptofan, un aminoacid esențial, precursor al serotoninei, care este neurotransmițătorul responsabil de dispoziția bazală normală, pozitivă, având efect antidepresiv. Triptofanul se găsește în pește, ouă, lactate, nuci și alte semințe oleaginoase. Dintre fructe, cele mai bogate în triptofan sunt ananasul, papaya, căpșunile, mango, portocalele, strugurii, grapefruitul.

„Și avocado este foarte util în lupta cu astenia de primăvară. Consumul de sucuri de legume și plante verzi: suc de orz verde, suc de morcovi, țelină, pătrunjel, suc de sfeclă roșie, câte 150 mililitri zilnic. Consumul de ceai verde zilnic sau ciocolată caldă, cafea. Acestea conțin teobromină și substanțe aromate care induc starea de bine și aduc un plus de energie”, explică dr. Badea.

Somn de calitate şi odihnă sănătoasă

O altă măsură care se impune împotriva manifestărilor neplăcute ale asteniei este asigurarea unui somn de calitate. De aceea, avem nevoie de cel puțin 7 ore de somn pe noapte, pentru ca organismul să își poată folosi optim capacitatea sa de regenerare. Se pot consuma ceaiuri care ajută procesul de adormire și asigură un somn odihnitor, neîntrerupt, precizează medicul.

Cele mai importante plante care liniștesc și induc somnul sunt: teiul, levănțica, passiflora, conurile de hamei. Pentru efectul liniștitor, anxiolitic, sunt indicate roinița și talpa gâștei. Combaterea dispoziției depresive se poate face cu un amestec de sunătoare și cicoare, din care se consumă zilnic, sub formă de infuzie, două căni de 250 ml, timp de două luni. Totodată, se pot folosi combinații de plante cu efect adaptogen, care stimulează capacitățile de acomodare a organismului la stimuli exteriori nou- apăruți, obținându-se răspunsul adecvat, de tipul „mă simt bine aici și acum”.

Deși se credea că trebuie să evităm orice tip de ciocolată înainte de culcare, cercetări recente arată că, paradoxal, un consum frecvent de ciocolată neagră, amăruie, contribuie la normalizarea ciclurilor de somn şi ne ajută să ne odihnim mai bine. Şi asta pentru că ciocolata neagră este bogată în magneziu, un mineral esenţial pentru buna funcţionare a ceasului biologic, au constatat cercetătorii de la universităţile din Edinburgh şi Cambridge, potrivit unui studiu publicat în revista „Nature”.

Plantele adaptogene, un aliat redutabil

Medicul Carmen Badea enumeră pentru „România liberă” cele mai importante plante adaptogene în tratarea asteniei de primăvară: gingsengul chinezesc (Panax gingseng), gingsengul indian (withania somnifera, ashwaghanda), astragalus, schisandra chinensis, ciupercile asiatice (cordyceps), rhodiola rosea, busuiocul indian (ocimum sanctum).

Gemoderivatele sunt extracte hidro-glicero-alcoolice din plante, obținute din țesuturi embrionare, care le conferă proprietăți regenerative importante și le fac indicate și în astenia de primăvară. Se pot folosi, de preferat în combinație, extractele din muguri de salcie, cătină, măr pădureț, semințe de mesteacăn. Se vor administra câte 2 ml din fiecare, o dată pe zi,  dimineața, timp de 2 luni.

Polenul este unul dintre cele mai importante produse ale stupului. Prin componentele sale (vitamine, aminoacizi esențiali, minerale, oligoelemente, fosfolipide), asigură o bună funcționare a ficatului. Se va consuma câte o lingură de polen amestecat într-o lingură de miere. Mierea aduce, la rândul său, în organism minerale, aminoacizi esențiali și glucide sub forma fructozei, care, prin metabolizare, produce o energie ușor utilizabilă. Se pot face cure cu polen și miere timp de 1-2 luni.

Terapiile alternative, de folos

Acupunctura reprezintă o ramură a medicinei tradiționale chineze, cu indicație specială în combaterea asteniei de primăvară. Dr. Carmen Badea menţionează că acțiunea ei se bazează pe așa-numita lege a celor 5 elemente (Lemn, Foc, Pământ, Metal, Apă), conform căreia primăvara este anotimpul în care Ficatul energetic se manifestă în plenitudine. Funcția energetică a Ficatului constă în distribuirea uniformă a energiei Qi la nivelul tuturor punctelor, meridianelor și organelor energetice.

„Energia Qi trebuie să curgă în mod constant și neted, ceea ce nu se întâmplă întotdeauna. Atunci când se schimbă anotimpurile, mai ales dacă acest lucru se produce brusc, cu treceri abrupte, se pot produce stagnări ale circulației energetice la nivelul organelor și țesuturilor, ceea ce poate genera manifestări neplăcute, așa cum este și astenia de primăvară. De aceea este indicat ca, la fiecare schimbare de anotimp, dar în special primăvara, organismul să fie pus în echilibru cu ajutorul unei serii de ședințe de acupunctură (de obicei 10, câte una în fiecare zi), combinată sau nu cu moxibustia, care se face prin aplicarea moxelor (dispozitive care, prin ardere, eliberează căldură), la nivelul punctelor de acupunctură. Acupunctura se poate combina cu administrarea unor produse din plante aparținând fie medicinii tradiționale chineze, fie farmacopeei europene, cele două metode având efecte sinergice. Toate aceste măsuri asigură o trecere lipsită de incidente spre sezonul cald, cu un organism capabil de adaptare eficientă”,  conchide medicul. 

» Cuvântul „astenie” provine din limba greacă („asthenos” – fără vlagă) și se referă la o senzație de slăbiciune, de lipsă de energie. O măsură cu importanță de primă linie este combaterea sedentarismului. Trebuie să se facă multă mișcare în aer liber, mers pe jos, mers cu bicicleta sau pe role. Se va petrece cât se poate de mult timp în natură. Mișcarea și efortul fizic, combinate cu băile de soare, stimulează producția endorfinelor și creșterea nivelului circulant al acestora, ceea ce duce la apariția unei stări de bine.

METODE DE RELAXARE

Una dintre cele mai redutabile modalităţi de a induce relaxarea şi somnul este sexul, care, cel puţin în cazul bărbaţilor, acţionează ca un sedativ instantaneu. Explicaţia specialiştilor este că, după ce facem dragoste, în urma orgasmului, în sânge se împrăştie endorfinele, care vor reduce presiunea din creier şi ne vor ajuta să dormim fără griji. La fel, masajul şi o baie caldă pot fi un mod excelent de relaxare a corpului, care alungă insomnia. Un truc eficient pentru a ne asigura un somn de calitate este şi „dormitul pe spate”. Experţii în hipnoterapie spun că este poziţia ideală pentru a ne relaxa cel mai bine, pentru că ajută organele interne să se „odihnească”. Sunt de evitat poziţia dormitului pe burtă şi cea pe partea stângă, pentru a nu mări presiunea asupra inimii.

SIMPTOME

Dintre manifestările produse de astenia de primăvară, cele mai importante sunt:

- oboseala fizică

- epuizarea mentală, tulburări de atenție și memorie

- tristețe sau dispoziție depresivă

- tulburări de somn - insomnie sau hipersomnie

- lipsa apetitului sau apetit capricios

- apatie sau iritabilitate

- slăbiciune musculară

- amețeală

- dispariția apetitului sexual

- dureri de cap

- neliniște, senzația de tremor intern

- în plan fizic: scăderea tensiunii arteriale, tahicardie sau brahicardie, căderea părului, creșterea greutății corporale.

"Chinezii spun că, la începutul primăverii, energia Qi iese din profunzime și urcă spre partea superioară a corpului și spre periferia acestuia, asemănător cu seva copacilor, atunci când se ridică deasupra rădăcinii și ajunge la cele mai îndepărtate ramuri. Și, la fel ca și copacul, organismul uman este supus interacțiunii cu energiile naturii, care îl pot afecta atunci când îi sunt depășite mecanismele de apărare". (dr. Carmen Badea, medic primar medicină de familie, cu competenţe de acupunctură, homeopatie şi apifitoterapie)

Comentarii