Voucherele de vacanță se oferă cu taxe 0 pentru angajator, iar angajatul plătește pentru ele doar 10 la sută impozit pe venit. În aceste condiții, pe ansamblul anului 2018, doar pe un singur site specializat, benefitonline.ro, s-au făcut peste 21.000 de tranzacții cu vouchere de turism în România, în valoare de patru milioane de lei.
Utilizarea de tichete de vacanță înregistrează o creștere explozivă. Astfel, în primele cinci luni din anul 2019, angajații au realizat circa 9.000 de asemenea tranzacții, cumpărând vacanțe în valoare de peste șapte milioane de lei, ceea ce reprezintă cu peste 75 la sută mai mult decât în întregul an 2018.
Se estimează că până la sfârșitul anului 2019 angajații români vor cumpăra vacanțe interne de peste 15 milioane de lei.
Dacă în anul 2018 tranzacțiile cu vouchere de vacanță erau pe locul cinci în topul preferințelor clienților, ele sunt, în anul 2019, pe locul al treilea în funcție de valoarea cheltuită, după tichetele de masă și cadouri, a explicat Stelian Bogza, cofondator al platformei benefitonline.ro.
Creșterea ponderii tranzacțiilor cu tichete de turism se datorează, în primul rând, creșterii bugetelor de beneficii extrasalariale alocate de angajatori. Angajații au folosit deja în anul 2019 vouchere de vacanță – la începutul anului pentru a merge în stațiuni de schi, iar apoi pentru minivacanța de Paști și 1 Mai. Până în anul 2019, angajații își foloseau tichetele de vacanță mai ales pentru perioada verii și a începutului de toamnă.
Pentru persoanele care dețin vouchere de vacanță, principalele destinații alese sunt Valea Prahovei, litoralul românesc, Delta Dunării, precum și orașele Cluj-Napoca și Sighișoara.
„Mulți dintre angajați și-au planificat vacanțele și în funcție de festivalurile de muzică. De aceea, județul Cluj, unde au loc două evenimente muzicale importante pe plan internațional, precum Untold și Electric Castle, se află în topul alegerilor pentru city-break. Din același motiv, și litoralul, unde se desfășoară festivaluri precum Neversea sau cele din Vama Veche, este ales și ca destinație de city-break în preajma evenimentelor muzicale”, spune Stelian Bogza.
În prezent, media de preț a unei vacanțe achitate prin intermediul voucherelor de vacanță este de 324 de lei. În schimb, atunci când angajații își permit să-și plătească vacanțele cu bani cash, valoarea medie plătită pentru a merge în concediu se dublează.
Cine face aranjamentele pentru vacanță
Ca și anul trecut, portretul-robot al clientului care cumpără o vacanță în România este următorul: bărbat, vârsta media 37 de ani, locuiește în mediul urban și lucrează în companii de producție sau servicii.
Cu toate acestea, cea mai scumpă vacanță din anul 2018 a fost cumpărată de o doamnă din categoria de vârstă 24-37 de ani. Pachetul ales a fost o vacanță de șapte zile, pentru patru persoane, în Delta Dunării, pentru care s-a plătit suma totală de 5.600 lei.