Uniunea Europeană intenționează să sprijine industria auto aflată în dificultate prin subvenții pan-europene, menite să stimuleze cererea de vehicule electrice.
Teresa Ribera, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, a declarat pentru Financial Times că oficialii lucrează la conturarea unui program de stimulente pentru industria auto care să fie eficient și echitabil.
„Este logic să vedem cum am putea, dintr-o perspectivă pan-europeană, să facilităm aceste măsuri în loc să ne bazăm pe subvenții naționale,” a spus Ribera, avertizând împotriva unei „curse” între diferite modele naționale.
Propunerea lui Olaf Scholz privind subvențiile la nivelul UE
Cancelarul german Olaf Scholz a dezvăluit că Uniunea Europeană ia în considerare o propunere de subvenții la nivel continental, similară cu cea sugerată de el.
Germania a renunțat recent la propriul program de subvenții pentru vehicule electrice, ceea ce a dus la o scădere a vânzărilor.
În prezent, statele membre UE oferă stimulente variate pentru achiziția de vehicule electrice, însă nu toate țările participă, iar condițiile diferă semnificativ.
Provocarea respectării regulilor internaționale
Una dintre principalele dificultăți pentru Bruxelles va fi să creeze un program care să respecte reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC). Totodată, subvențiile trebuie să evite sprijinirea indirectă a producătorilor auto chinezi, care câștigă tot mai multă cotă de piață în Europa.
„Există un echilibru complicat între electrificarea rapidă și capacitatea brandurilor europene de a răspunde cerințelor,” a recunoscut Ribera, subliniind necesitatea modernizării industriei auto europene.
Ribera a exclus posibilitatea amânării termenului-limită din 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă.
Industria are nevoie de predictibilitate și claritate. Redeschiderea discuției ar penaliza pionierii și ar crea incertitudini.
Flexibilitate privind țintele anuale și sancțiunile
Totuși, Ribera a declarat că este deschisă la ajustări în privința țintelor anuale de vânzări pentru vehicule electrice și a penalităților pentru constructorii care nu le ating.
O astfel de abordare ar putea include alternative bazate pe angajamente suplimentare de investiții din partea producătorilor.
Constructorii auto s-au plâns că amenzile afectează planurile lor de investiții și că achiziționarea de credite de la competitori chinezi sprijină indirect rivalii. Ribera a subliniat că legislația trebuie aplicată astfel încât să sprijine eliminarea treptată a motoarelor pe benzină și diesel.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.