Un medicament împotriva diabetului se confruntă cu penurie la nivel mondial și provoacă îngrijorări în materie de sănătate, în timp ce utilizatorii de rețele sociale se laudă cu proprietățile sale ca fiind un truc „minune” pentru pierderea în greutate, notează euronews.com.
Produs de compania daneză Novo Nordisk, Ozempic este un medicament injectabil care reglează nivelul zahărului din sânge și al insulinei. Este prescris, de obicei, adulților care suferă de diabet de tip 2, cel mai frecvent tip de diabet.
Dar ingredientul activ al medicamentului, semaglutida, imită, de asemenea, un hormon numit glucagon-like peptide-1 (GLP-1) care vizează zonele creierului care reglează apetitul și alimentația. Deoarece îi face pe utilizatori să se simtă sătui mai repede, îi poate determina să piardă în greutate.
Ca urmare, Ozempic a fost promovat pe internet ca fiind un medicament miraculos pentru dietă. Pe TikTok, hashtag-ul #Ozempic are deja peste 360 de milioane de vizualizări și continuă să fie afișat.
Chiar și noul șef al Twitter, miliardarul Elon Musk, a creditat Ozempic – alături de un medicament similar, Wegovy – ca fiind unul dintre motivele pentru care a pierdut 13 kg.
Pe Facebook, grupurile dedicate utilizării Ozempic pentru pierderea în greutate au zeci de mii de adepți.
Creșterea bruscă a cererii la nivel mondial a provocat deja o penurie de Ozempic în Australia, care se așteaptă să dureze până la sfârșitul lunii martie 2023.
Autoritățile australiene au cerut profesioniștilor din domeniul sănătății să nu mai inițieze noi prescripții de Ozempic și să contacteze pacienții diabetici afectați de această penurie pentru a-i reorienta către tratamente alternative.
Agenția națională de siguranță a medicamentelor din Franța a emis instrucțiuni similare în septembrie, când a îndemnat medicii să inițieze noi prescripții de medicamente GLP-1 doar pentru pacienții cu diabet de tip 2 cu antecedente de accident vascular cerebral sau boli de inimă.
Autoritățile din Marea Britanie și Australia au emis, de asemenea, avertismente pentru persoanele influente care promovează aceste medicamente online. În Franța, publicitatea farmaceutică adresată publicului larg este o practică foarte reglementată, care necesită o autorizație prealabilă și este rezervată medicamentelor care nu sunt rambursate de sistemul public de asigurări de sănătate.
Într-o declarație trimisă prin e-mail, Novo Nordisk a declarat că ia în serios problema penuriei și că a investit 1,6 miliarde de dolari (1,5 miliarde de euro) numai în 2022 pentru a-și extinde capacitatea de producție. Unitățile de producție globale ale companiei funcționează 24 de ore din 24, 7 zile din 7, pentru a recupera cererea „mai mare decât se anticipa”, a precizat aceasta.
„Ne-am angajat să lucrăm îndeaproape cu autoritățile de pe piețele afectate pentru a minimiza impactul asupra pacienților și facem tot ce ne stă în putință pentru a putea satisface cererea cât mai repede posibil”.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!