Un studiu recent publicat cu ocazia Zilei Mondiale a Economisirii relevă că pentru 54% dintre români, o stare de bine din punct de vedere financiar implică faptul că fiecare individ ar trebui să aibă un fond de rezervă și să evite să aibă un cont bancar gol. Conform cercetării realizate de Dynata, 35% dintre respondenți asociază starea de bine și liniștea interioară cu o gestionare responsabilă a finanțelor.
Cercetarea, care a implicat 21.000 de consumatori din diverse țări, inclusiv 1.000 de români, a arătat că românii economisesc în principal pentru a se simți mai în siguranță financiar, notează PRO TV.
Studiul a evidențiat că Generația Z economisește în special pentru vacanțe (31%) și educație (14%). Pe de altă parte, persoanele de 65 de ani și peste economisesc mai ales pentru a oferi cadouri copiilor și nepoților (25%). În contrast, Generația X (45-54 de ani) conține mulți respondenți care nu reușesc să economisească deloc (6%).
Principalele obstacole în calea economisirii pentru români sunt cheltuielile neprevăzute (42%), veniturile insuficiente (38%) și costul ridicat al vieții (22%).
Generațiile au răspuns diferit la aceste provocări; 43% dintre tinerii din Generația Z consideră că veniturile lor reduse le limitează economiile, în timp ce 50% dintre mileniali se confruntă cu cheltuieli neprevăzute care le afectează economiile. În contrast, boomerii (persoanele de 55 de ani și peste) afirmă că reușesc să economisească în ciuda obstacolelor (22%).
În ceea ce privește influențele externe asupra cheltuielilor, aproape 55% dintre români recunosc că folosesc economiile pentru a se alinia la stilul de viață al celor din jur. Unul din trei respondenți a admis că a cheltuit bani pe produse pe care nu și le permitea pentru a se integra în cercul de prieteni.
Femeile (24%) se lasă mai ușor influențate de prieteni în cheltuieli, în timp ce bărbații rezistă mai bine la aceste presiuni (37% vs 29%).
Gen Z, tentată să cheltuie pentru a avea un stil de viață similar cu cel al prietenilor
Generația Z se dovedește a fi cea mai tentată să cheltuie din economii pentru a adopta un stil de viață similar cu cel al prietenilor (67% vs 55% în medie). De asemenea, categoria de vârstă 45-54 ani este cea mai predispusă să cheltuie economiile pe produse pe care nu și le permit (35% vs 30% medie). În contrast, seniorii (55+ ani) sunt cei mai puțin afectați de acest comportament, având o rată de 18%.