Liga Studenţilor din Iași îi solicită preşedintelui Klaus Iohannis să retrimită legile Educaţiei în Parlament.
Aceștia motivează că în forma în care au fost votate legile educației, nici măcar studenţii nu vor mai avea dreptul de a sesiza problemele din universităţi, rectorii vor căpăta imunitate şi nu vor mai putea fi traşi la răspundere şi revocaţi din funcţie în situaţia în care încalcă legea. De asemenea, mecanismele de sesizare şi sancţionare a fraudelor academice vor fi relaxate spre folosul plagiatorilor, iar rectorii actuali vor rămâne „pe veşnicie” în conducerea universităţilor. Practic, universităţile se vor transforma în „republici separatiste” în care nimeni, în afară de conducerea universităţii, nu va putea sesiza vreo abatere de la lege, exact ca în regimurile totalitare.
Totodată, Liga face apel la toate organizaţiile studenţeşti să se opună, măcar acum, în ultimul ceas, faţă de legile educaţiei care întorc libertăţile academice la standardele din perioada stalinistă.
Cele mai importante probleme ridicate de Liga Studenţilor sunt:
1. Studenţii nu mai pot sesiza problemele din universităţi. Este eliminată posibilitatea ca persoană interesată, inclusiv studenţii, să sesizeze instanţele de judecată şi Consiliul Naţional de Etică şi Management Universitar (CNEMU) atunci când o universitate încalcă legea. În lipsa posibilităţii ca orice persoană fizică sau juridică să poată sesiza abaterile de la lege, rectorii capătă imunitate şi nu mai pot fi traşi la răspundere şi revocaţi din funcţie, iar universităţile nu mai pot fi sancţionate financiar sau administrativ, fiind protejate exact ca în regimurile totalitare. Deşi învăţământul este serviciu de interes public iar universităţile fiind investite cu putere publică de către stat, deşi sunt plătite din banii contribuabililor, universităţile nu vor mai putea fi verificate şi trase la răspundere de aceştia.
Art. 125 alin. (5) din actuala Lege a Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 prevede că „Respectarea de către instituţiile de învăţământ superior a obligaţiilor prevăzute la art. 124 şi a altor obligaţii legale aferente răspunderii publice, precum şi respectarea de către Consiliul de Etică şi Management Universitar a obligaţiilor prevăzute la alin. (3) constituie un interes legitim public pentru orice persoană fizică sau juridică română. Nerespectarea acestor obligaţii poate fi atacată în contencios administrativ de către orice persoană fizică sau juridică română, potrivit legii”.
Însă legea „Deca” a fost eliminată complet posibilitatea ca orice persoană să sesizeze instanţele de judecată atunci când o universitate încalcă legislaţia şi nu respectă condiţia răspunderii publice, iar CNEMU poate fi sesizat doar de ministrul Educaţiei sau de senatul universităţii conform art. 157 alin. (5) lit. f din proiectul de lege.
2. Diplomele nu vor mai avea acoperire în lipsa unor mecanisme reale şi eficiente de control din partea studenţilor şi a cetăţenilor asupra calităţii educaţiei. Mai mult, diplomele de doctor nu vor mai avea nicio valoare din moment ce acestea vor putea fi obţinute prin fraudă academică (plagiat), iar cei care îşi însuşesc lucrări care nu le aparţin vor putea scăpa de sancţiunile şi rigorile eticii academice. Va creşte „inflaţia de specialişti”, în special în politică, de oameni care susţin că au studii, dar de fapt deţin diplome fără valoare.
3. Rectorii vor putea rămâne în funcţie cel puţin 10 ani de acum încolo, indiferent de numărul de ani în care au fost deja la conducerea universităţilor. Aceştia vor transforma universităţile în „moşii”, creând reţele de putere prin care posturile şi funcţiile vor fi date nu pe merit, ci pe afiliere la „clan”. Mai mult, nu există nicio incompatibilitate între funcţia de rector şi diverse funcţii politice care fac, în realitate, imposibilă exercitarea celor două concomitent.
4. Rezultatele evaluării cadrelor didactice de către studenţi nu mai sunt publice. Decizia CCR nr. 435/2020 a clarificat faptul că prevederea actuală din Legea nr. 1/2011, art. 303 alin. 2, care statuează că „Evaluarea de către studenţi a prestaţiei cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluărilor sunt informaţii publice.” este constituţională şi NU încalcă art. 26 din Constituţie (care protejează viaţa privată) şi normele europene privind protecţia datelor cu caracter personal. Rezultatele statistice lipsesc măsura publicării acestor rezultate de efect. Cum evaluarea se realizează pentru fiecare cadru didactic în parte, este firesc ca rezultatele să fie tot pentru fiecare cadru didactic în parte şi nu generalizate atunci când sunt puse la dispoziţia studenţilor şi a publicului. Educaţia fiind serviciu de interes public, trebuie să fie supusă unui mecanism de verificare a calităţii de către public, care este reprezentat de aceste evaluări, cu condiţia publicării rezultatelor pentru fiecare cadru didactic în parte.
5. Studenţii etnici români vor pierde în continuare finanţarea dacă obţin pe perioada studiilor cetăţenia română cu domiciliu în România. Statul român va perpetua nedreptatea pe care o face studenţilor etnici români din afara graniţelor care, odată cu obţinerea cetăţeniei române, pierd finanţarea studiilor şi bursa.
„Dacă legile educaţiei vor fi promulgate în forma actuală, învăţămntul românesc va fi distrus. Am trece de la o lege foarte bună şi clară, lăudată la nivel internaţional, la două legi care ar întoarce învăţământul în mâna baronilor politici şi a clanurilor academice, în detrimentul elevilor, studenţilor, părinţilor, adică al naţiunii române.
Cea mai periculoasă prevedere este cea prin care universităţile vor deveni imune prin lege şi se vor transforma în mini-republici dictatoriale, înţelegând autonomia universitară după bunul plac, fără să respecte legislaţia în vigoare. Practic, nimeni nu va mai putea trage la răspundere un rector sau o universitate care încalcă legea! Este total absurd şi va întoarce învăţământul românesc înapoi în totalitarism!” a declarat Toma Tataru, preşedintele Ligii Studenţilor din Iași.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!