Printr-un comunicat de presă transmis în data de 06.10.2021, Comisia Europeană arată că singura modalitate de a ajunge la ZERO DECESE pe drumurile din Uniune, până în anul 2050, o reprezintă luarea unor măsuri solide de siguranță rutieră.
Potrivit unor cifre recente, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (85 de decese la un milion de locuitori) a raportat cea mai mare rată a mortalității în 2020. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori.
În țara noastră, în perioada 2014-2019, conform statisticii furnizată de Poliția Română, numărul deceselor din accidente rutiere s-a menținut la același nivel. Totodată trebuie reținut că, în prezent, lipsește o strategie de siguranță rutieră care să prevadă măsuri de îmbunătățire a siguranței în trafic.
În acest sens, o reducere semnificativă a numărului de persoane decedate în accidente de circulație, pentru următorii ani, este greu de acceptat.
Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație – AVAC consideră că principalele elemente de risc ce fac posibilă menținerea unui nivel ridicat de nesiguranță în traficul rutier sunt legate de:
- Legislația deficitară și lipsită de finalitate; avem în vedere atât legislația ce reglementează raporturile în trafic (OUG nr. 195/2002), cât și legislația ce reglementează regimul contravențiilor (OG nr. 2/2001), administrarea drumurilor publice și auditul de siguranță rutieră (Legea nr. 265/2008).
- Infrastructura rutieră cu grave neconformități;
- Educația rutieră precară;
- Carențe în identificarea eficientă a factorilor de risc și implicit a răspunderii, în producerea accidentelor;
- Lipsa de eficiență a autorității naționale responsabile cu siguranța rutieră – CISR.
Se pare că lipsa de reacție a autorităților în luarea unor măsuri eficiente de îmbunătățire a gradului de siguranță rutieră este determinată de lipsa de responsabilitate, de profesionalism și de interes. Astfel, deși există la nivel comunitar un ghid de siguranță rutieră ce poate fi utilizat ca sursă de inspirație, deși există informații detaliate cu privire la costurile sociale deosebit de mari ale accidentelor de circulație (peste 1 milion de euro pentru o persoană decedată), deși ființa umană este valoarea supremă a unei societăți și trebuie protejată, existând garanția statului în acest sens (art. 22 Constituție), statul român, în continuare, nu face nimic.
Câteva măsuri eficiente de creștere a gradului de siguranță rutieră regăsite în comunicatul Comisiei Europene:
Limită de viteză sigură
Excesul de viteză este un factor-cheie în aproximativ 30% din accidentele rutiere mortale, notează eurodeputații. Comisia ar trebui să recomande modalități de aplicare a limitelor de viteză sigure, solicită aceștia, cum ar fi o viteză maximă de 30 km pe oră în zonele rezidențiale și în zonele în care există un număr mare de bicicliști și pietoni. Pentru a promova în continuare utilizarea în condiții de siguranță a drumurilor, aceștia insistă, de asemenea, asupra toleranței zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului, subliniind faptul că alcoolul este implicat în aproximativ 25% din totalul deceselor rutiere.
Stimulente în materie de siguranță
Eurodeputații solicită Comisiei să ia în considerare includerea unui „mod de conducere sigur” pentru dispozitivele mobile și electronice ale conducătorilor auto, pentru a limita distragerea atenției în timpul conducerii. Ar trebui să existe stimulente fiscale și sisteme atractive de asigurare auto pentru achiziționarea și utilizarea de vehicule cu cele mai înalte standarde de siguranță, adaugă eurodeputații.
O mai bună infrastructură și mai multă coordonare
Eurodeputații doresc mai multe investiții în infrastructură care să asigure siguranța rutieră, concentrându-se asupra zonelor cu cel mai mare număr de accidente. Aceștia solicită statelor membre să creeze fonduri naționale pentru siguranța rutieră care să direcționeze sumele primite din amenzile rutiere către proiecte în domeniul siguranței rutiere.
Reamintim că AVAC, conform propriului statut:
- luptă pentru respectarea drepturilor victimelor accidentelor de circulație, acordând sprijin în acest sens, în limitele legii;
- se implică activ în creșterea gradului de siguranță rutieră.