Extrem de promițătoare sunt șansele pentru Salamul de Sibiu, primul produs din carne românesc ce deține Indicație Geografică Protejată (IGP) din partea Uniunii Europene, de a ajunge pe piața din SUA până la finalul acestui an.
Potrivit Agerpres, doi dintre cei șase producători români se află în etape avansate de discuții pentru acest pas. Aceasta reprezintă o oportunitate deosebită de export pentru producătorii români, iar prezența Salamului de Sibiu pe piața americană va spori vizibilitatea și recunoașterea acestui produs tradițional românesc la nivel internațional.
Având o tradiție de aproape 130 de ani, Salamul de Sibiu este renumit pentru gustul său distinct și pentru fidelitatea sa față de calitate și tradiție. Înregistrarea IGP a adus produsului recunoașterea în cadrul Uniunii Europene, iar expansiunea sa în SUA deschide noi perspective pentru promovarea produselor alimentare românești pe plan internațional. Această mișcare poate consolida industria alimentară din România și poziția țării în comerțul global.
„Dacă vorbim de zona de consum, am ajuns acum la un nivel de 3.000 de tone de salam de Sibiu pe an faţă de 1.700 de tone în urmă cu 5 ani. Poate pare puţin, dar am avut o pierdere în timpul pandemiei, pentru că am pierdut în zona HORECA, însă a fost foarte bine, deoarece consumatorii au preluat acea cantitate şi ne-am bucurat că nu am avut o contracţie. Este până la urmă un produs premium, este un produs la care se lucrează foarte mult. Am găsit o poartă deschisă şi în zona retailului, care a pus umărul la promovarea produsului, atât din punct de vedere brand, dar şi din punct de vedere marcă proprie. Nouă ne place că românii iubesc produsul, îl duc oriunde în lume, îl gustă. Mai e important acum să lucrăm şi în zona aceasta de gastronomie, de patrimoniu cultural, să putem să dezvoltăm împreună cu HORECA acel platou premium românesc în care Salamul de Sibiu să fie a acompaniat de o brânză, de un vin, cu Indicaţie Geografică Protejată”, a declarat pentru Agerpres preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Salam de Sibiu, Carmen Gavrilescu.
Acest produs a obţinut Indicaţia Geografică Protejată (IGP) în anul 2016, are o zi naţională în data de 1 noiembrie, iar timp de trei ani (2018-2020) a fost promovat în România, Spania şi Italia, cu ajutorul unui grant european în valoare de 1,5 milioane de euro obţinut de asociaţie. APSS.
În prezent, două dintre cele şase companii care au constituit asociaţia se află în faze extrem de avansate de a intra pentru prima dată cu acest produs în SUA, o ţară care nu recunoaşte aceste standarde de calitate europene.
„În momentul de faţă noi avem schimburi intra-comunitare şi exporturi în Europa, în ţările unde trăiesc foarte mulţi români, în Spania, Italia, Anglia, Germania. Au venit din Japonia şi China şi produsul a fost foarte apreciat, dar încă nu avem acorduri de export agreate cu aceste ţări. În prezent, Agricola Bacău şi CrisTim, au aplicat pentru Statele Unite şi sunt chiar în ultima fază, 95% a fost reglat deja, mai rămâne doar partea de etichetare. Statele Unite nu recunosc acest acord legat de sistemele de calitate europene, dar eu cred că vom reuşi cu ajutorul comunităţilor româneşti să facem ca într-un an-doi produsul să fie în toate cataloagele de acolo. Salamul de Sibiu adevărat este aşteptat în SUA şi Canada”, a explicat preşedintele asociaţiei.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!