Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Sebastian Hotca, le recomandă consumatorilor să se informeze cu atenție pentru a se asigura că beneficiază de oferte reale, mai ales în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday.
Sezonul reducerilor de toamnă culminează cu perioada Black Friday, atunci când ofertele sunt cele mai avantajoase. Cu toate acestea, riscurile ca ofertele să nu fie tocmai reale sunt mari, avertizează șeful ANPC, care ne recomandă să verificăm prețurile înainte de a achiziționa un produs:
„Recomandăm consumatorilor verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice,” a scris Hotca pe Facebook.
ANPC, prin intermediul Centrului European al Consumatorilor România (ECC Romania), a elaborat un ghid informativ.
Conform acestuia, fie că este vorba despre un magazin online sau unul fizic, prețurile trebuie să fie afișate clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse, cum ar fi TVA-ul.
De asemenea, există diverse comparatoare de prețuri care permit utilizatorilor să urmărească evoluția prețurilor produselor în timp, oferindu-le astfel un control mai mare asupra deciziilor de cumpărare și descurajând magazinele de a afișa reduceri false.
ANPC subliniază că orice anunț de reducere de preț, fie în valoare absolută, fie în procentaj, trebuie să fie clar și ușor de înțeles. Reducerile trebuie să fie prezentate fie prin menționarea noului preț alături de prețul anterior, barat, fie prin utilizarea termenilor „preț nou” și „preț vechi” lângă sumele respective.
Este esențial ca prețul redus să fie mai mic decât prețul de referință, care reprezintă cel mai scăzut preț practicat în aceeași locație în ultimele 30 de zile înainte de aplicarea reducerii.