Anul trecut, piaţa asigurărilor a atins un profit de aproape un miliard de lei
În ciuda falimentelor din asigurări, dar şi a măsurilor restrictive privind plafonarea tarifelor RCA, piața asigurărilor a înregistrat 8 ani de profit. Asigurările din România au rămas orientate către zona auto, respectiv asigurările obligatorii auto (RCA), care au ajuns la un profit record de 940 de milioane de lei la finalul lui 2023. O creştere cu 22% faţă de 2022, după ce în 2022, câştigul se dublase faţă de 2021, potrivit informaţiilor din rapoartele ASF.
Conform analizei ZF privind profitul şi pierderile firmelor de asigurări din ultimii 15 ani, se observă că în perioada 2009-2015, piaţa a fost pe pierdere, cea mai mare fiind în 2013, când nivelul a depăşit un miliard de lei. Începând cu anul 2016, perspectiva s-a schimbat, iar piaţa a avut doar creșteri, chiar dacă în anii 2018 şi 2020, profitul a fost la un nivel relativ scăzut de 37,5 mil. lei, respectiv 62,3 mil. lei.
Ultimii trei ani au adus apogeul pieţei asigurărilor, la acest lucru contribuind și ceea ce s-a întâmplat pe piața RCA, prin eliminarea jucătorilor care au practicat preţuri de dumping, precum City Insurance sau alte practici anticoncurențiale.
La noi, cu cât o companie era mai prezentă pe segmentul asigurărilor auto obligatorii, cu atât creştea mai mult per total piaţă. Cel mai bun exemplu este cel al Groupama care, după prăbuşirea City Insurance şi-a luat cota de piaţă cuvenită de pe zona RCA, crescând substanţial şi ajungând să conducă întreaga piaţă. Acum, luând în calcul rezultatul total al pieţei asigurărilor vedem că Groupama este liderul dar, dacă eliminăm subscrierile de pe zona asigurărilor RCA, Groupama face loc pentru Omniasig, unul dintre marii jucători de pe piaţa asigurărilor.