Scandalul declanșat de scrisoarea Comisiei Europene, care a avertizat România că riscă să piardă sute de milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) din cauza numirii unor șefi incompatibili, începe să producă efecte.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, și-a dat demisia, conform informațiilor publicate de Club Feroviar. Se anticipează și alte demisii din cadrul Ministerului Transporturilor, implicând alți doi oficiali care ocupă funcții în companii subordonate acestuia.
În luna iunie, Comisia Europeană a solicitat clarificări cu privire la numirile în consiliile de administrație ale unor companii importante, precum CNAIR, CNIR, CFR SA, CFR Călători și Metrorex.
Potrivit Comisiei, România nu a oferit o justificare adecvată pentru îndeplinirea jalonului legat de aceste numiri.
Selectarea administratorilor a fost realizată de comitete formate din angajați ai ministerului, iar unii dintre aceștia au fost, totodată, candidați pentru funcțiile respective, ceea ce a ridicat semne de întrebare privind independența procesului.
Mai mult, prezența unor figuri politice în consiliile de administrație nu respectă normele OCDE privind guvernanța corporativă.
Un caz de conflict de interese menționat de Comisia Europeană face referire la un candidat din Consiliul de Administrație al Metrorex, care la momentul numirii sale deținea și funcția de președinte al CA, precum și de șef al comitetului de nominalizare și remunerare.
Aceste probleme au dus la tensiuni și posibile pierderi financiare pentru România în cadrul PNRR.