7 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăInternaționalMisterul aviației moderne: Ce s-a întâmplat cu aeronava MH370 dispărută de ani...

Misterul aviației moderne: Ce s-a întâmplat cu aeronava MH370 dispărută de ani de zile

Un documentar Netflix încearcă să descâlcească numeroasele teorii legate de dispariția zborului Malaysia Airlines (MH37) care a șocat lumea.

Misterul a început ca un zbor standard, de la Kuala Lumpur la Beijing. La 8 martie 2014, la 42 de minute după miezul nopții, zborul 370 al companiei Malaysia Airlines, un Boeing 777, denumit MH370, a urcat și a virat spre nord-est, spre Marea Chinei de Sud. Prim ofițerul, Fariq Hamid, avea 27 de ani și mai avea un zbor de antrenament până la obținerea certificării complete. Pilotul comandant, Zaharie Ahmad Shah, era, la 53 de ani, unul dintre cei mai vechi și mai respectați piloți ai Malaysia Airlines. Aceștia conduceau un echipaj format din 10 însoțitori de bord, toți malaysieni, și transportau 227 de pasageri. Majoritatea celor aflați la bord erau chinezi, alături de 38 de malaysieni și cetățeni din Indonezia, Australia, India, Franța, SUA, Iran, Ucraina, Canada, Noua Zeelandă, Olanda, Rusia și Taiwan, notează The Guardian.

Primele 40 de minute de zbor au fost normale. La ora 1.19, MH370 s-a apropiat de capătul spațiului aerian malaysian. Controlul traficului aerian malaezian a transmis prin radio să transmită zborul către Ho Chi Minh. Zaharie a răspuns: „Noapte bună. Malaezian 370” – nu a repetat frecvența, dar nu este neobișnuit.

A fost ultima dată când cineva a auzit ceva de la zbor. Zaharie nu a mai făcut niciodată legătura cu controlorii vietnamezi. La câteva secunde după ce a intrat în spațiul aerian vietnamez, MH370 a dispărut de pe radar. Toate încercările ulterioare de a-l contacta au eșuat. Avioanele comerciale ar trebui să fie accesibile în orice moment, cunoscute și urmărite, dar MH370 dispăruse.

Ceea ce a urmat, așa cum este relatat într-un nou serial Netflix despre dispariție, a fost o confuzie întârziată, din partea controlorilor malaysieni și a companiei aeriene. Șoc, în timp ce oficialii se străduiau să găsească aeronava, iar cei dragi așteptau la Beijing un zbor care nu a mai ajuns niciodată.

Obsesie, în timp ce dispariția a transpus publicul internațional și a dat naștere la teorii pentru un mister aparent imposibil. Devastare, în timp ce rudele au suferit ore, apoi zile, apoi săptămâni, luni și ani de semne de întrebare și căutări neconcludente. Și speculații, în timp ce experți în aviație, ingineri, cercetători de date, jurnaliști, pasionați și nu numai, au încercat ani de zile să pună cap la cap un puzzle de dovezi confuze pentru a găsi o explicație pentru dispariția MH370.

Această explicație rămâne evazivă. „Este cel mai mare mister aviatic din toate timpurile”, a declarat Louise Malkinson, directorul MH370. „Aceasta este o lume în care avem telefoane mobile, radare, sateliți și sisteme de urmărire, așa că a fi aproape nouă ani de atunci… și să avem încă atât de puține informații este extraordinar.”

Serialul format din trei episoade de pe Netflix încearcă să reconstituie cronologia pe baza dovezilor care au apărut în săptămânile și anii care au urmat dispariției. Radarul primar – adică radarul convențional care detectează obiectele de pe cer – al forțelor aeriene malaysiene a indicat că, după intrarea MH370 în spațiul aerian vietnamez, zborul a făcut un viraj brusc la stânga și s-a întors în direcția sud-vest, deasupra peninsulei Malay. Acesta a virat în jurul insulei Penang, a zburat spre nord-vest prin Strâmtoarea Malacca și s-a îndreptat spre Marea Andaman, unde a dispărut de pe radar.

Însă MH370 a continuat să se conecteze periodic, pe parcursul a șase ore, cu un satelit geostaționar din Oceanul Indian operat de compania Inmarsat, cu sediul la Londra. Datele au indicat, potrivit Inmarsat și mai multor experți independenți care apar în serial, că MH370 a virat spre sud odată ce a ajuns în Marea Andaman, a zburat în linie dreaptă ore întregi până când a rămas fără combustibil și a plonjat în sudul Oceanului Indian, undeva între sud-vestul Australiei și Antarctica.

Oricine a pilotat avionul – cei mai mulți îl indică pe Zaharie, care avea expertiza necesară pentru a executa o astfel de manevră, deși nu se cunoaște niciun motiv – probabil că a depresurizat cabina încă de la început, omorându-i pe toți cei aflați la bord cu câteva ore înainte ca MH370 să cadă în mare.

Aceasta este cel puțin povestea „oficială” – una susținută în mare măsură de o colecție de experți în aviație și oameni de știință cunoscuți sub numele de Grupul Independent și de anchetatorii australieni, care au condus o căutare zadarnică, de ani de zile, a MH370 într-o porțiune îndepărtată a Oceanului Indian.

Este cea argumentată în mod convingător de scriitorul american de aviație William Langewiesche într-un raport din 2019 pentru Atlantic, care presupunea că guvernul malaezian, plin de corupție și nerecunoscut pentru transparență, știa mai multe despre viața personală a lui Zaharie decât a lăsat să se înțeleagă. (Raportul oficial al Malaysiei privind accidentul, publicat în iulie 2018, nu a oferit nicio concluzie definitivă și nu a exclus „intervenția ilegală a unei terțe părți”). De asemenea, este susținută de faptul că resturi atribuite MH370 au fost găsite pe coastele din Réunion, Madagascar și Mozambic.

Primul episod al serialului, intitulat „The Pilot”, conturează această poveste: un complot de crimă în masă și sinucidere pus la cale de Zaharie, al cărui simulator de zbor de acasă s-a dovedit a fi trasat o traiectorie ciudată similară cu cea indicată de datele radar și satelit.

Dar episoadele următoare, delimitate de teorii contradictorii, consideră dovezile citate anterior fie neconcludente, fie interpretate greșit sau fabricate. Al doilea episod, „Deturnarea”, prezintă o teorie formulată de jurnalistul american de aviație și obsedat de mult timp de MH370, Jeff Wise, potrivit căreia agenți ruși au furat MH370 prin intermediul compartimentului electronic al avionului, accesibil printr-o trapă din cabina de clasa întâi, pentru a distrage atenția de la războiul din Crimeea. (Acest lucru ar ignora datele din satelit, despre care Wise a spus că au fost manipulate ca momeală).

Cel de-al treilea, „The Intercept”, o prezintă pe jurnalista franceză Florence de Changy, corespondent în Asia de sud-est pentru Le Monde, care speculează că avionul a fost doborât deasupra Mării Chinei de Sud de către armata americană pentru a împiedica încărcătura misterioasă să ajungă în China. (Acest lucru ar presupune că observațiile radar și datele din satelit ale Inmarsat, o companie care lucrează cu guvernele, au fost fabricate ca parte a unei mușamalizări. Ambele teorii presupun că resturile descoperite au fost fie atribuite greșit, fie plantate). O teorie similară este prezentată de Ghyslain Wattrelos, un om de afaceri francez a cărui soție Laurence, fiul de 17 ani, Hadrien, și fiica de 13 ani, Ambre, se aflau în zborul MH370. (Cazul juridic al lui Wattrelos în Franța este în prezent singura investigație în curs de desfășurare în legătură cu zborul dispărut).

Dar, având la bază atât de multe teorii, încă nu se cunoaște cu adevărat ce s-a întâmplat cu acest zbor!

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Alexandru Stancu
Alexandru Stancu
2017 este anul debutului meu în presă. Am trecut pe la ProTv și Aleph News, iar din vara lui 2021 am devenit editor web la România Liberă.
Cele mai citite

Inteligența artificială: ce oportunități și ce riscuri prezintă tehnologia modernă pentru companii

Inteligența artificială (AI) nu mai este doar un termen la modă, ci o tehnologie implementată pe scară largă în diverse industrii. Totuși, utilizarea instrumentelor bazate...

Finanțări europene de peste 1 milion de euro pentru companiile din țară. Cum pot fi accesați banii

Companiile din regiunile Sud-Est și Nord-Est ale României vor avea acces la noi linii de finanțare europeană, inclusiv granturi consistente pentru dezvoltare și deschiderea...

Amazon extinde investițiile în inteligența artificială: 4 miliarde de dolari suplimentari pentru startup-ul AI Anthropic

Amazon a anunțat vineri o investiție suplimentară de 4 miliarde de dolari în startup-ul de inteligență artificială Anthropic, fondat de foști lideri ai OpenAI,...
Ultima oră
Pe aceeași temă