România cumpără avioane F-16 de care Norvegia vrea să scape. Este vorba de 32 de avioane de luptă F-16 second hand, care vor completa dotarea Forțelor Aeriene Române.
Guvernul României a decis să cumpere de la Guvernul Norvegiei un număr de 32 de avioane de luptă tip F-16. Acel model este de fabricație americană. Aparatele au fost produse acum circa 40 de ani și au fost permanent utilizate de Forțele Aeriene ale Norvegiei. Norvegia renunță la avioanele F-16 pentru că vrea să cumpere avioane noi, F-35. Acestea sunt mult mai performante și sunt produse tot în Statele Unite.
Noul ministru al Apărării, Vasile Dîncu, a trimis Parlamentului României o scrisoare oficială prin care cere aprobarea de a cumpăra cele 32 de avioane F-16. Această procedură de solicitare a aprobării Parlamentului este obligatorie în cazul achizițiilor militare care depășesc o sută de milioane de euro.
Statul român va plăti 454 de milioane de euro
Pentru cele 32 de avioane F-16, România va plăti Norvegiei 354 milioane de euro. Alte 100 de milioane de euro vor fi plătite către Statele Unite, pentru modernizarea avioanelor. Deci, în total, România urmează să plătească pentru acest contract 454 de milioane de euro fără TVA.
România deține deja 17 avioane F-16 pe care le-a cumpărat second hand din Portugalia. La momentul acelei achiziții, oficiali de la București promiteau că România, după ce cumpără avioane F-16 vechi, va cumpăra avioane F-35 noi.
Iată de ce ministrul Vasile Dîncu s-a văzut acum nevoit să explice opțiunea pentru noua tranșă de avioane vechi.
“Atât ne putem permite. Avem atâta securitate câtă putem să plătim, asta este una din remarcile pe care le fac cei care sunt realiști în domeniul aprovizionării și dotării”
Vasile Dîncu,
Ministrul Apărării Naționale
La mijlocul anului 2019, ministrul de atunci al Apărării, Gabriel Leș, justifica cumpărarea de avioane F-16 second hand prin faptul că următoarele avioane de luptă vor fi noi, fie F-16, fie F-35, în funcție de buget și de acceptul Statelor Unite de a ne vinde modelul F-35.
Statele Unite ne-ar vinde și modelul F-35
Încă de acum doi ani, americanii aveau în calcul această variantă.
„Dorința mea e să mergem pe următoarele 36 de avioane noi. Dar în momentul de față nu pot să vă spun diferența între un avion second-hand modernizat și un avion nou”
Gabriel Leș,
Fost ministru al Apărării
Doar două săptămâni au trecut de când, la Ziua Națională a României, purtătorul de cuvânt al MApN evoca perspectiva ca România să primească avioane de luptă F-35, fabricate în SUA. F-35 sunt supranumite “avioane invizibile”, întrucât sunt greu de detectat de radar.
La 1 decembrie 2021, cu prilejul zborurilor demonstrative ale unor avioane F-16, purtătorul de cuvânt al MApN, generalul Constantin Spînu, a amintit și de viitoarele aparate F-35.
„F-16 e avionul de bază al multor aviaţii militare din NATO. Vom continua dotarea cu aeronave F-16. Demersurile sunt începute pentru a doua escadrilă, chiar şi pentru a treia. Punctul final al acestui program de înzestrare sunt aeronavele de generaţia a cincea, F-35. F-16 este o aeronavă de tranziţie pentru acest program”, a precizat generalul.
România cumpără avioane F-16 de care Norvegia vrea să scape
Niciun oficial militar nu a indicat precis momentul în care România va deține avioane F-35. Dar nici nu a anunțat că se pregătește achiziția a 32 de avioane vechi de 40 de ani. Acestea se cumpără după cele 17 aparate pe care România le cumpărase second hand din Portugalia.
În mod cert, programul de achiziție de avioane din Norvegia era în lucru de luni întregi, nu doar de câteva zile.
Ministerul Apărării Naționale lucrează la modernizarea mai multor aerodromuri. MApN a anunțat un proiect de Hotărâre de Guvern care alocă 2,5 miliarde de euro pentru Baza Aeriană 57 Kogălniceanu. Ulterior, și Statele Unite au anunțat că au dat bani pentru aerodromurile din România.
În România, bazele aeriene cele mai moderne sunt la Fetești, la Kogălniceanu și la Câmpia Turzii. La Fetești sunt deja staționate avioanele de luptă F-16 din prima escadrilă.
Aceste baze trebuie să fie extrem de moderne întrucât avioanele F-16 sunt foarte sensibile. În principiu, un aerodrom care acum deține avioane F-16 este cel care ar primi, cândva, avioane F-35.
Citiți România Liberă și pe Google News