Întrebări esențiale
Ce se mai întâmplă în Centrul Vechi al Capitalei?
Sistemul de iluminat public din Centrul Vechi nu funcționează la parametri normali.
Mulți stâlpi de iluminat public nu se aprind sau nu funcționează la capacitatea normală, lumina fiind greu sesizabilă.
Multe străzi din Centrul Istoric sunt cuprinse de beznă.
Ce face Primăria Capitalei?
Reprezentanții Primăriei Municipiului București susțin că administrația publică locală nu a fost sesizată în legătură cu problemele de la iluminatul din Centrul Vechi.
De iluminatul public din Capitală ar trebui să se ocupe una dintre companiile municipale înființate în mandatul fostului edil Gabriela Firea.
Numeroase străzi din Centrul Istoric al Municipiului București, precum Lipscani, Șelari, Covaci și multe altele din zona cuprinsă între Piața Universității și Piața Unirii, se află, de câteva luni, aproape în beznă, după ce au apărut defecțiuni la mai mulți stâlpi de iluminat public.
Foarte mulți stâlpi de iluminat nu mai funcționează sau funcționează la capacitate redusă.
De când au fost închise și luminile de sărbători, pe străzi precum Lipscani, în zona Băncii Naționale a României (BNR) aproape că nu se mai poate vedea nicio sursă de lumină.
Mai mult, după închiderea puținelor localuri care mai sunt deschise, în acest moment, în Centrul Istoric, în urma restricțiilor impuse în contextul pandemiei COVID-19, după orele 21:00, zona care ar trebui să fie principalul punct de atracție pentru turiștii din Capitală este cuprinsă, în mare măsură, de beznă.
“Vigilența” Poliției Locale
Asigurarea funcționării optime a sistemului de iluminat public din Capitală este responsabilitatea uneia dintre companiile municipale înființate de Gabriela Firea.
Primăria Capitalei susține că nu a fost depusă nicio sesizare legată de probleme la sistemul de iluminat public din Centrul Vechi.
Aceasta, în condițiile în care, stâlpi de iluminat nefuncționali se găsesc și în apropierea secției Poliției Locale București, din Centrul Vechi, în spatele restaurantului “Hanu’ lui Manuc”.
“Sistemul de iluminat aferent Centrului Vechi face parte din sistemul de iluminat public al municipiului București, acesta fiind delegat către Compania Municipală Iluminat Public București SRL. Nu există un contract separat pentru asigurarea iluminatului stradal în Centrul Istoric, există un contract de delegare pe care îl puteți consulta pe site-ul instituției: http://acteinterne.pmb.ro/legis/acteinterne/acte_int/afisint.php?f=40972. Contractul de delegare către Compania Municipală Iluminat Public București SRL a fost semnat pe 29.01.2020 iar durata este de 5 ani de la data de începere a contractului”, se arată într-un răspuns oficial al PMB, adresat “România liberă”.
Reprezentanții Primăriei Municipiului București susțin că va fi verificată situația iluminatului public din Centrul Istoric al Capitalei, cu toate că nu au fost înregistrate sesizări.
Totuși, situația persistă de săptămâni bune, după cum demonstrează fotografiile realizate de reporterii “România liberă”, în perioade diferite, și când funcționau luminile de sărbătoare și după ce acestea au fost oprite.
“CMIPB intervine atât în urma sesizărilor primite cât și prin verificări proprii, pentru a menține parametrii luminotehnici ai sistemului de iluminat din Centrul Vechi, conform standardelor în vigoare. Menționăm că, în prezent, atât la nivelul serviciului de iluminat public din PMB, cât și la CMIPB, nu există nicio sesizare privind nefuncționarea sistemului de iluminat în Centrul Vechi. La solicitarea PMB, o echipă a CMIPB urmează să verifice funcționarea sistemului de iluminat în Centrul Vechi”, ne-a mai precizat PMB.
Termoficarea și frigul
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat că PMB va începe procedurile pentru înlocuirea rețelei de termoficare din București.
“Începem procedurile pentru înlocuirea sistematică a rețelei de termoficare. Este vorba de 60 de km de rețea pe care îi plătim din fondurile proprii, aproximativ 90 de milioane de euro și de 200 de km de rețea pe care o să-i plătim din fonduri europene, aproximativ 300 de milioane de euro. Este un volum uriaș de lucrări. Vrem să lucrăm simultan pe mai multe tronsoane. De aceea vrem să lucrăm simultan cu mai multe companii și mesajul meu este că avem nevoie de toate firmele serioase din piața românească și probabil și europeană, pentru că licitația va fi internațională. Vom schimba modul de lucru, în sensul că, așa cum nu s-a întâmplat în ultimii ani, vom plăti la timp și în schimb vom cere fiecăruia dintre constructori să respecte strict graficele de execuție. Vom face o mare licitație în cursul lunii februarie. Începem în mod transparent discuțiile pe marginea caietelor de sarcini. Vrem să anticipăm de pe acum problemele care pot să apară și să le rezolvăm de la nivelul caietelor de sarcini, astfel încât să nu fim în situația în care să ne confruntăm cu aceste probleme din momentul în care suntem cu șantierele începute”, a declarat Dan, într-o conferință de presă.