Adrian Voican, vicepreședinte ANAT, a declarat într-un interviu pentru R.L. că România ar putea să atragă mai mulți turiști străini prin faptul că ar trebui să faciliteze vizele turistice, să le ofere zboruri directe străinilor și să aloce un buget de comunicare și promovare pentru a participa la târgurile internaționale de turism, unde are ocazia să să facă cunoscută.
Turiștii străini nu sunt atrași de litoralul românesc, întrucât țara noastră nu pune la dispoziția lor facilități, cum ar zboruri directe și în același timp nu există o promovare.
Adrian Voican: Avem câteva puncte de rezolvat, ca să deschidem calea turiștilor străini. În primul rând, trebuie să avem zboruri directe și pentru asta trebuie ca anumite companii aeriene împreună cu aeroporturile să găsească o soluție să le micșoreze acestora riscul pentru primele operări ale destinației. În al doilea dacă ne gândim și la destinații sunt anumite țări sursă care au nevoie de viză și ar vrea să călătorească în România, să găsim o formulă rapidă, transparentă de acordare a vizelor, fie electronică, viză pe aeroport și într-un timp foarte scurt. Avem experiența recentă au fost prim-ministru, Marcel Ciolacu, și ministru turismului, Radu Oprea, la Erdogan în Turcia și le-a spus dragi români veniți doar cu buletinul, nu mai aveți nevoie de pașaport chiar dacă nu suntem noi în UE. Bineînțeles că au nevoie de turiști noștri și de banii noștri. Și noi avem nevoie de turiștii care vin din alte destinații și de banii lor, dar trebuie să le facem facilități, să nu aibă barieră de viză, să aibă zboruri directe, să susținem acele zboruri directe până când ele devin profitabile. Să avem bugete de comunicare, să putem fi prezenți la târgurile de turism, să țintim o anumită categorie de turiști. Israelul a fost întotdeauna o piață interesantă pentru România. Anul acesta a fost dificil din cauza condițiilor politice de acolo. Târgul de la Tel Aviv nu s-a putut ține în condiții ok, dar cred că cetățenii din Israel sunt foarte dornici sa vină în România.
R.L: Ce strategii aveți la ANAT în acest nou mandat pentru a rezolva o parte din aceste situații nefericite? Ați reușit să aveți oîntâlnire la Guvern sau să vă planificați în următoarea perioadă o întâlnire pentru a rezolva aceste situații?
A.V: ANAT, Comisia de Incoming pe care eu o prezidez, avem niște puncte puse pe hârtie și sunt înaintate la ministrul, ne întâlnim cu el și i le spunem, sigur că avem toată lumea în România e în campanie electorală și toate deciziile sunt amânate după ce se clarifică rezultatele alegerilor, dar nouă ne e foarte clar, știm cum funcționează turismul internațional, am și spus câteva din punctele cheie. Dacă se inaugurează cazinoul de la faleza Constanței, eu cred că vom un aflux pentru că și Sinaia vine lumea pentru că acolo avem turiști din Israel și pentru că au legături și cred că e o piață extrem de importantă pentru noi.
Important e să aduci bani în destinația turistică România și poți să-i aduci pe diferite segmente de turism, noi am identificat peste 100 de segmente de turism, noi avem peste 100 de cataloage diferite pentru piețe internaționale. Noi avem și turism de evenimente, dacă România se dezvoltă în zona asta sunt evenimente uriașe. Poate să fie un eveniment important, un congres la patru ani și trebuie să ai de acum capacitatea să le dai tarife peste 5 ani. Cine dă tarife în România peste 5 ani când se schimbă regulile fiscale la jumătate anului și te anunță cu două săptămâni înainte că se mărește salariul minim pe economie, de exemplu. De unde să știu eu cât o să fie TVA-ul și cât o să coste lumina sau gazele?
Nu vorbim doar de turismul de business, putem să vorbim și de turismul de leisure, de turismul de aventură care crește foarte mult, de turismul sustenabil care crește ca trend, dar vi fi și impus de Comisia Europeană și atunci vom discuta despre hoteluri verzi, despre transport verde, nu numai ca opțiune să mergi cu bicicleta electrică pe dealul Mare, va trebui să îndeplinești niște norme pentru mediu și să te clasifici ca să poți să activezi pe piața respectivă. … Cred că România va trebui să se alinieze pe piețele internaționale, mai ales acolo unde este competitivă.
R.L: Cum vedeți dvs rezolvarea plajelor de pe litoralul românesc?
A.V: Am avut o discuție cu OMD Calatis din sudul litoralului, ei au un proiect ambițios pe care îl susținem și noi, acela de a găsi, după alegeri, odată cu noua guvernare, o formulă ca turiștii să vină cu o accesibilitate gratuită pe plajă, asta înseamnă că nu mai trebuie să închiriezi plajele către niște operatori economici care nu sunt neaparat legați de cazare, ci trebuie să ajungă la hotelieri și să-și asume că pun sezlongurile gratuit pe plajă. Un sezlong a început cu 15-20 de lei pe plajă, poate să coste 50 de lei, ok baldachinele ajung și la 200 de lei, în funcție de vârful de aglomerație și de spațiul pe plajă, dar daca reușim să ducem plajele în grădina hotelierilor fără interdimiari și cu predictibilitate și știi din timp cum să-ți faci un plan de afaceri, eu cred că e un element de marketing extraordinar să spui că ai acces gratuit pe plajă.
Cine este Adrian Voican?
Născut pe 1 octombrie 1963 în București. După Revoluție a fondat publicația La Strada. Adrian Voican este fondatorul şi managerul agenţiei de turism Bibi Touring. Din aprilie 2024 este vicepreședinte al ANAT.