14.5 C
București
marți, 30 aprilie 2024
AcasăEconomieAutoHaos pe piața RCA. Șoferii vor plăti de anul viitor polițe și...

Haos pe piața RCA. Șoferii vor plăti de anul viitor polițe și cu 80% mai scumpe

Sunt aproape un milion de șoferi care au de dus povara falimentului Euroins, după ce asiguratorul a intrat în faliment în luna martie a acestui an. Polițele expiră pe data de 7 decembrie, cu excepție unele pe 5 februarie 2024, iar pentru a nu afecta toți conducătorii auto, Guvernul a recurs la o plafonare a RCA-ului până la finele anului, doar că de anul viitor ASF anunță majorări chiar și cu 80 la sută pentru șoferii care produc pagube.

Dacă în primăvara acestui an, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) recomanda o creștere a RCA-urilor de aproape 40 la sută, creștere care a fost anulată ca urmare a măsurilor luate de Guvern privind plafonarea prețului la nivelul din februarie anul acesta, de anul viitor, arbitru polițelor de asigurare auto anunță sancțiuni drastice și anume majorări în funcție de categoriile de șoferi, având ca scop disciplinarea conducătorilor auto în trafic.

Categoriile Bonus Clasa B1 – se percepe o reducere de 5%. Clasa B2 – se percepe o reducere de 10%. Clasa B3 – se percepe o reducere de 15%. Clasa B4 – se percepe o reducere de 20%. Clasa B5 – se percepe o reducere de 25%. Clasa B6 – se percepe o reducere de 30%. Clasa B7 – se percepe o reducere de 40%. Clasa B8 – se percepe o reducere de 50%.

Categoriile Malus sunt: Clasa M1 – se percepe o majorare de 10%. Clasa M2 – se percepe o majorare de 20%. Clasa M3 – se percepe o majorare de 30%. Clasa M4 – se percepe o majorare de 40%. Clasa M5 – se percepe o majorare de 50%. Clasa M6 – se percepe o majorare de 65%. Clasa M7 – se percepe o majorare de 70%. Clasa M8 – se percepe o majorare de 80%. În schimb, dacă un șofer provoacă un accident rutier soldat cu vătămări corporale, el va intra într-o altă categorie. „Atunci când sunt accidente rutiere soldate cu vătămări corporale, scăderea în sistemul bonus malus să fie maximă. De 8 clase. De la B8 sau de la B0 la Malus 8. Nu e normal să avem o severitate mare, dosare de daună din ce în ce mai scumpe. Și să lăsăm penalizarea similară pentru un accident minor și pentru un accident grav. Șoferul care va conduce corect în trafic, cu un bonus maxim, va avea un discount de 50%.“, a explicat Valentin Ionescu, directorul general al Direcţiei Generale Asigurări, din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară.

ASF spune că a monitorizat în fiecare zi evoluţia cotelor de piaţă a celor opt asigurători care practică RCA în acest moment (şase supravegheaţi de ASF şi doi veniţi pe sucursala din UE, dintr-un total de 40 de societăţi) pentru a se asigura că acele cote de piaţă preluate sunt sustenabile din punct de vedere al solvabilităţii.

“Au fost luate mai multe măsuri, astfel încât piaţa asigurărilor să rămână stabilă şi funcţională. În acelaşi timp, au fost verificate, din supraveghere sau din controale, sistemele IT ale asigurătorilor şi intermediarilor, astfel încât să ne asigurăm că în momentul 7 decembrie sistemele lor sunt reziliente. Există în continuare nevoie ca mai multe societăţi de asigurare să intre în piaţă şi să vândă RCA pentru a echilibra cererea cu oferta”, a spus Valentin Ionescu.

În cazul polițelor de asigurare pentru care a operat încetarea de drept, nu mai este necesar un demers suplimentar, în sensul notificării asigurătorului cu privire la încetarea respectivei polițe de asigurare. Cererile de plată de restituire primă-Anexa 9, pot fi formulate online, pe portalul dedicat: https://portal.fgaromania.ro, situație în care se va primi în mod automat numărul de înregistrare al cererii. La finele lunii august din acest an, Guvernul a prelungit cu 3 luni valabilitatea polițelor RCA Euroins, toate aceste asigurări auto urmând să expire automat în data de 8 decembrie. Până atunci, toți asigurații Euroins sunt obligați să încheie polițe noi de asigurare.

Șoferii sunt tot mai derutați

Păgubiții RCA s-au strâns pe rețelele sociale unde își împărtășesc opiniile și unde caută răspunsuri legate de ce vor face pe viitor după ce s-au confruntat cu două falimente în ultimii doi ani, respectiv City Insurance în septembrie 2021 și Euroins în martie 2023. Mulți spun că una dintre variantele convenabile ar fi cu decontare directă, chiar dacă plătesc în plus 100 de lei, dar măcar își fac reparația pe asigurarea proprie, ceea ce înseamnă că nu trebuie să mai plătească cea mai ieftină poliță în ideea în care asigurararea o fac în cazul în care ei provoacă un accident.

,,Decont direct și dacă am vreun incident, direct la poliție să rămână pieton și să plătescă amenda, amenda oricum poate compensa diferența de la asigurare.”, a scris Ionuț B. ,,Văd în fiecare zi oameni răniți în accidente care sunt nevoiți să stea mai bine de un an fără tratament corespunzător pentru că asiguratorul refuza sa despăgubească sau oferă o sumă neconformă. Asigurările sunt foarte scumpe, dar sa nu uitam de ce le facem, ca în cazul in care suntem vinovați, ca ei sa suporte daunele materiale și morale provocate de noi.”, a scris Oana A.

De cealalată parte sunt și șoferi care iau în calcul să nu mai cumpere poliță RCA și să plătească amenda. La întrebarea cât e amenda în caz că nu ai poliță RCA, un șofer a răspuns:

,,De ce să fii atât de inconștient să faci asta? Dacă tu ma lovești eu care am asigurare cu ce sunt vinovat că tu nu vrei să faci asigurare. În cazurile astea ar fi de preferat să se bage amenda de 2-3 salarii minime și fără drept de circulație o perioadă lungă. Acele firme au dat faliment pentru că mulți ca voi au preferat să facă asigurări ieftine și nu asigurări bune. Vina e a noastră, nu a lor, noi circulăm haotic și facem accidente că nu suntem atenți sau ne credem zmei.”, a răspuns Costel, un membru al unui grup păgubit RCA.

Companii, membre ale BAAR

În momentul de față sunt următoarele companii de asigurare RCA în țara noastră, cum ar fi: Alianz Țiriac, Asirom Vienna Insurance, Eazy Asigurări, Generali, Grawe, Groupama, Omniasig, Axeria, Hellas Direct, Zastrahovatelno Aktsionerno Druzhestvo DallBogg: Zhivot i Zdrave – AD.

Statul a promis că va face și o companie de stat care să aparțină de CEC Bank care ar fi trebuit să emită polițe de anul acesta, însă nu sunt vești despre când vor fi emise primele RCA-uri.

De anul viitor este clar că vom asista la scumpiri de cel puțin 40-50 la sută la polițele RCA, ceea ce înseamnă că șoferii vor fi nevoiți să pună bani deoparte sau să apeleze la plata în rate pentru a plăti asigurarea obligatorie auto. Cele mai afectate vor fi în continuare companiile de transport care vor avea de scos bani în plus, însă aceste scumpiri se vor regăsi în plata biletelor.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Beneficiile săpunurilor naturale bio antiacneice

Acneea reprezintă una dintre cele mai des întâlnite afecțiuni dermatologice, afectând milioane de persoane la nivel global, indiferent de vârstă sau gen. Caracterizată prin...

Ministerul Finanțelor publică ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiții majore în industriile cu tradiţie în România

Ministerul Finanțelor anunță că de la 29.07.2024 se dă startul primei sesiuni de înscriere a proiectelor în cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin...

Probleme pentru Facebook și Instagram. Comisia Europeană a inițiat proceduri oficiale împotriva Meta

Astăzi, 30 aprilie, Comisia Europeană a demarat proceduri oficiale pentru a evalua dacă Meta, compania-mamă a platformelor Facebook și Instagram, a încălcat Actul legislativ...
Ultima oră
Pe aceeași temă