2.2 C
București
luni, 23 decembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internăGuvernul vrea să cumpere urgent locomotive noi

Guvernul vrea să cumpere urgent locomotive noi

  • Dacă nu se cumpără locomotive noi, în România nu va mai circula niciun tren, în anul 2023. Executivul discută un proiect de Hotărâre de Guvern prin care s-ar aproba o achiziție de locomotive electrice. Se caută locomotive care să ruleze cu până la 200 kilometri pe oră.

Transportul feroviar, care este mai economic și mai ecologic decât cel pe șosea, are în România o situație catastrofală. România avea în anul 1989 o bună infrastructură feroviară, atât în ceea ce privește liniile, cât și în privința vagoanelor și a locomotivelor. De altfel, aceste locomotive și vagoane se produceau mai ales în România.

Degradarea transportului feroviar a fost tolerată în ciuda faptului că o serie de politicieni de vârf au condus, la un moment dat, sectorul Transporturilor. De exemplu Traian Băsescu a fost ministru apoi a ajuns șef de stat, iar Ludovic Orban, după ce a fost ministru al Transporturilor, a ajuns prim-ministru.

Un fost premier, Sorin Grindeanu, este acum vicepremier și ministru al Transporturilor. Ministrul Grindeanu este inițiatorul proiectului unei Hotărâri de Guvern care urma să fie aprobată de Executiv în ședința din după-amiaza zilei de 29 septembrie 2022. Hotărârea de Guvern va aproba “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de
călători”. ERTMS semnifică „European Rail Traffic Management System”.

Se vor cumpăra 16 locomotive noi

Achiziția de locomotive ar urma să coste 438.323 mii lei, inclusiv TVA (peste 438 de milioane de lei, adică aproape 89 de milioane de euro). Un vehicul feroviar din această serie ar costa, conform calculelor Ministerului Transporturilor, circa 5,5 milioane de euro.

Nota de fundamentare pusă în atenția Guvernului precizează că scopul achiziției este „de a înnoi flota de material rulant, deoarece există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice”.

Ideea acestei achiziții se bazează pe Studiul de Fezabilitate nr. 22 / 266 / 07.06.2022. Studiul a fost elaborat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). El se referea la „realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători”.

„Tranziție verde” în domeniul feroviar

În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Pilonul I, ARF are calitatea de
beneficiar. Obiectivul ”Componentei C4. Transport sustenabil” este de a spori
sustenabilitatea sectorului transporturilor din România, prin sprijinirea tranziției verzi și
digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă și
ecologică, cu standarde de siguranță adecvate, care să contribuie la finalizarea rețelelor
transeuropene de transport (TEN-T) și la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în
același timp tranziția către un transport sustenabil la nivel național, fiind vizate acțiuni
orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly”, precizează nota de fundamentare a actualei Hotărâri de Guvern. Conform acestui document, componenta de transport a PNRR include, ca investiție aprobată, achiziția de material rulant nou, destinat exclusiv transportului de
călători.

Introducerea de noi locomotive electrice, destinate tractării vagoanelor de călători pe
rețeaua feroviară din România, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a
serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o
serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată.

De 15 ani nu s-a mai cumpărat material rulant

Inițiative acestei achiziții de locomotive, cu bani parțial din PNRR, parțial de la bugetul de stat, apare după ce, în ultimii 15 ani, în România, nu s-au făcut achiziții publice de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători. La rândul lor, operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță, subliniază Ministerul Transporturilor.

Nicăieri în textul acestei Hotărâri de Guvern nu se face referire la vagoanele care ar urma să fie tractate de viitoarele locomotive. Dacă s-ar cumpăra trenuri automotor, problema ar fi rezolvată. În caz contrar, pe lângă locomotive trebuie cumpărate și vagoane, apte să circule cu până la 200 de kilometri la oră. Vagoanele noi vor costa alți bani. Cu vagoane vechi, capacitatea noilor locomotive de a circula cu 200 km/h ar fi inutilă.

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Crin Antonescu: Portretul fostului lider PNL susținut pentru președinția României

Crin Antonescu, născut pe 21 septembrie 1959 în Tulcea, și-a început cariera ca profesor de istorie și muzeograf înainte de a intra pe scena...

BCE aproape de ținta de inflație: Christine Lagarde avertizează asupra riscurilor din sectorul serviciilor

Christine Lagarde, președinta Băncii Centrale Europene (BCE), a declarat că zona euro este "foarte aproape" de a atinge ținta de inflație pe termen mediu,...

Bolojan: Că ne place, că nu ne place, una din primele decizii bune este să votăm acest guvern

Preşedintele Senatului, liberalul Ilie Bolojan, a declarat, luni, că Guvernul propus pentru învestire este „o necesitate pentru România”, menţionând că „aici nu mai e...
Ultima oră
Pe aceeași temă