- Dacă nu se cumpără locomotive noi, în România nu va mai circula niciun tren, în anul 2023. Executivul discută un proiect de Hotărâre de Guvern prin care s-ar aproba o achiziție de locomotive electrice. Se caută locomotive care să ruleze cu până la 200 kilometri pe oră.
Transportul feroviar, care este mai economic și mai ecologic decât cel pe șosea, are în România o situație catastrofală. România avea în anul 1989 o bună infrastructură feroviară, atât în ceea ce privește liniile, cât și în privința vagoanelor și a locomotivelor. De altfel, aceste locomotive și vagoane se produceau mai ales în România.
Degradarea transportului feroviar a fost tolerată în ciuda faptului că o serie de politicieni de vârf au condus, la un moment dat, sectorul Transporturilor. De exemplu Traian Băsescu a fost ministru apoi a ajuns șef de stat, iar Ludovic Orban, după ce a fost ministru al Transporturilor, a ajuns prim-ministru.
Un fost premier, Sorin Grindeanu, este acum vicepremier și ministru al Transporturilor. Ministrul Grindeanu este inițiatorul proiectului unei Hotărâri de Guvern care urma să fie aprobată de Executiv în ședința din după-amiaza zilei de 29 septembrie 2022. Hotărârea de Guvern va aproba “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de
călători”. ERTMS semnifică „European Rail Traffic Management System”.
Se vor cumpăra 16 locomotive noi
Achiziția de locomotive ar urma să coste 438.323 mii lei, inclusiv TVA (peste 438 de milioane de lei, adică aproape 89 de milioane de euro). Un vehicul feroviar din această serie ar costa, conform calculelor Ministerului Transporturilor, circa 5,5 milioane de euro.
Nota de fundamentare pusă în atenția Guvernului precizează că scopul achiziției este „de a înnoi flota de material rulant, deoarece există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice”.
Ideea acestei achiziții se bazează pe Studiul de Fezabilitate nr. 22 / 266 / 07.06.2022. Studiul a fost elaborat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). El se referea la „realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători”.
„Tranziție verde” în domeniul feroviar
În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Pilonul I, ARF are calitatea de
beneficiar. Obiectivul ”Componentei C4. Transport sustenabil” este de a spori
sustenabilitatea sectorului transporturilor din România, prin sprijinirea tranziției verzi și
digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă și
ecologică, cu standarde de siguranță adecvate, care să contribuie la finalizarea rețelelor
transeuropene de transport (TEN-T) și la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în
același timp tranziția către un transport sustenabil la nivel național, fiind vizate acțiuni
orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly”, precizează nota de fundamentare a actualei Hotărâri de Guvern. Conform acestui document, componenta de transport a PNRR include, ca investiție aprobată, achiziția de material rulant nou, destinat exclusiv transportului de
călători.
Introducerea de noi locomotive electrice, destinate tractării vagoanelor de călători pe
rețeaua feroviară din România, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a
serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o
serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată.
De 15 ani nu s-a mai cumpărat material rulant
Inițiative acestei achiziții de locomotive, cu bani parțial din PNRR, parțial de la bugetul de stat, apare după ce, în ultimii 15 ani, în România, nu s-au făcut achiziții publice de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători. La rândul lor, operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță, subliniază Ministerul Transporturilor.
Nicăieri în textul acestei Hotărâri de Guvern nu se face referire la vagoanele care ar urma să fie tractate de viitoarele locomotive. Dacă s-ar cumpăra trenuri automotor, problema ar fi rezolvată. În caz contrar, pe lângă locomotive trebuie cumpărate și vagoane, apte să circule cu până la 200 de kilometri la oră. Vagoanele noi vor costa alți bani. Cu vagoane vechi, capacitatea noilor locomotive de a circula cu 200 km/h ar fi inutilă.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!