2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024
AcasăEconomieCriza EnergeticăGuvernul, solicitat să nu mai ia decizii peste "capul" ANRE

Guvernul, solicitat să nu mai ia decizii peste „capul” ANRE

Federația Asociațiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE) solicită Guvernului să respecte independența decizională a Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei.

Proiectul de OUG propus în analiză în sedința de Guvern, din 15 martie a.c., contravine principiului independenței autorității de reglementare și riscă să stopeze dezvoltarea infrastructurii energetice a României, într-un moment esențial și sensibil pentru sector. Articolul 2 (2), inclus în proiectul de OUG, publicat în consultare publică, în data de 13 martie a.c., pune sub semnul întrebării neutralitatea deciziilor autorității naționale de reglementare a energiei, se arată într-un comunicat de presă, remis România Liberă.

Conform legislației europene și naționale, autoritățile de reglementare trebuie să fie independente atât de interesele industriei, cât și de guvern. Astfel, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) este autoritate administrativă autonomă, sub control parlamentar, independentă decizional, organizatoric şi funcțional.

Operatorii de distribuție desfăşoară o activitate reglementată. Metodologia de determinare a tarifelor implică obligativitatea asigurării viabilității financiare a societăților de distribuție. 

Federația ACUE înțelege că Pachetul de măsuri de intervenție, adoptat de Parlamentul României în anul 2022, a avut în vedere respectarea unui principiu agreat la nivelul statelor membre iar măsura înghețării tarifelor de distribuție și transport a avut un caracter temporar, numai pentru perioada aprilie 2022 – aprilie 2023, cu înțelegerea evidentă că, la finalul acestei perioade, se va reveni la reglementările în vigoare, în cazul de față la metodologia ANRE de calcul și de recunoaștere a tarifelor reglementate.

„Pentru a depăși provocările tranziției energetice și securității aprovizionării, respectarea cadrului de tarifare este o conditie sine qua non pentru asigurarea necesarului de investiții. Preocuparea statului român trebuie să se orienteze spre modele de remunerare și de stimulare eficiente și orientate spre viitor pentru a permite transformarea rețelei și tranziția energetică. Pe sens invers, de această dată, statul român propune soluții care vor duce implicit la blocarea și întârzierea investițiilor în sectorul de distribuție.” – arată Daniela Dărăban, Directorul Executiv al ACUE.

În contextul crizei energetice, în anul 2022, operatorii de distribuție au depus eforturi consistente pentru a asigura lichiditățile necesare derulării programelor de investiții și mentenanță, pentru optima funcționare a rețelelor, astfel încât calitatea serviciilor prestate clienților să nu aibă de suferit. Au fost investite aprox. 2 mld. RON în distribuția de energie electrică și aprox. 1 mld. RON în distribuția de gaze naturale, conform datelor centralizate la nivelul Federației ACUE, pentru anul 2022. 

Operatorii de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale au investit, în total, 10,5 mld lei în perioada 2018-2021, conform datelor publicate de ANRE.

Pentru a îndeplini obiectivele de decarbonizare și a se menține în tendințele de evoluție la nivel european, precum și în line cu legislația națională (ex. “gratuitatea” racordărilor și extinderilor de rețele), operatorii de distribuție au suplimentat deja bugetele de investiții pentru modernizarea și extinderea rețelelor, racordarea clienților noi, integrarea surselor de energie regenerabilă în creștere, adaptarea rețelelor de distribuție la standardele „H2 ready”, integrarea electromobilității, digitalizarea și securizarea sistemelor de distribuție.

Mai mult, sectorul de distribuție de energie trebuie să beneficieze de un cadru de reglementare coerent și aliniat cu așteptările și cerințele clienților, din ce în ce mai mult interesați și încurajați pentru adoptarea unor soluții energetice eficiente (ex. prosumatori, contorizare inteligentă), nerealizabile în lipsa unor reglementări care să respecte acest obiectiv comun.

Fără un cadru de reglementare predictibil, transparent și corect, România riscă să se confrunte cu provocări majore ale rețelelor de distribuție de energie.

DOCUMENTUL DRAFT AL NOULUI OUG

  1. Ordonanța de urgență privind efectuarea serviciilor de tranzacționare pe piața pentru ziua
    următoare și pe piața intrazilnică de un unic operator desemnat al pieței de energie electrică și
    pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind
    măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1
    aprilie 2022-31 martie 2023.
    Având în vedere situația determinată de creșterea prețului pe piețele de energie electrică și gaze
    naturale la nivel internațional, precum și efectele provocate în cadrul economiei naționale de aceste creșteri, care a condus la necesitatea instituirii de măsuri urgente cu caracter temporar, astfel încât prețurile la energie electrică și gaze naturale plătite de către clienții finali să nu agraveze nivelul de sărăcie energetică și să nu genereze un blocaj al activităților economice la nivel național, ținând cont că prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările și completările ulterioare, a fost aprobată o schemă de sprijin pentru clienții finali din piața de energie electrică și gaze naturale care se va desfășura până în data de 31 martie 2025, schemă de sprijin care instituie un mecanism de achiziție centralizată de energie electrică de la producători de energie electrică, mecanism gestionat de OPCOM SA, este necesar, pentru o mai bună predictibilitate și stabilitate a pieței de energie instituirea pe perioada aplicării respectivei scheme de sprijin a unui monopol legal național pentru administrarea pieței cuplate intrazilnice și a pieței cuplate pentru ziua următoare, astfel încât serviciile de tranzacționare pe aceste piețe pentru zona de ofertare din Romania să se realizeze de o singură entitate juridică, întrucât prin articolul 14 din OUG nr. 27/2022 au fost reglementate tarifele de transport și distribuție a energiei electrice și gazelor naturale până la data de 31 martie 2023, este necesară reglementarea modalității de calcul a acestora pe întreaga durată de aplicare a schemei de sprijin cu luarea în calcul
    exclusiv a ratei inflației la care se adaugă capitalizarea consumului propriu tehnologic, respectiv
    consumului tehnologic în vederea asigurării funcționării operatorilor de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale în condiții de siguranță și securitate în alimentarea cu energie electrică și gaze naturale a clienților finali, și, de asemenea, pentru evitarea unei potențiale discriminări a operatorilor economici, producători de energie electrică din surse regenerabile de energie, care doresc să participe voluntar la mecanismul de achiziție centralizată de energie electrică desfășurat în cadrul schemei de sprijin, având în vedere că o participarea mai largă poate contribui la atingerea scopului respectivei scheme de sprijin, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin (4) din Constituția României,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
    2

  2. Art. 1. – Pe perioada aplicării schemei de sprijin instituite prin Ordonanța de urgență a
    Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică
    și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și
    completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări și completări
    prin Legea nr. 206/2022, cu modificările și completările ulterioare, în zona de ofertare România,
    până la data de 31 martie 2025 Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nu emite noi decizii de desemnare în calitate de operator desemnat al pieței de energie electrică (OPEED) pentru serviciile de tranzacționare pe Piața Pentru Ziua Următoare de energie electrică (PZU) și Piața Intra Zilnică de energie electrică (PI).
    Art. 2. – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali
    din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 22 martie 2022, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
  1. La articolul 14, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
    ,,(2) Tarifele rezultate ca urmare a aplicării prevederilor alin. (1) nu se modifică în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023.”
  2. La articolul 14, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins: „(2^1) În perioada 01 aprilie 2023 – 31 martie 2025 tarifele reglementate de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, precum și tarifele reglementate de transport al energiei electrice și gazelor naturale se stabilesc de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, conform reglementărilor în vigoare. Începând cu data de 1 aprilie 2023 tarifele reglementate se aprobă luând în considerare exclusiv rata anuală a inflației și acoperirea costurilor suplimentare aferente consumului propriu tehnologic, respectiv consumului tehnologic, care se capitalizează.”
  3. La articolul 23^1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
    „(2) Participarea la mecanismul de achiziție centralizată prevăzut în anexa nr. 11 la prezenta ordonanță de urgență este voluntară pentru operatorii economici, producători de energie electrică din surse regenerabile de energie, pentru tehnologiile și puterea instalată prevăzute la art. 3 alin (1) din Legea nr. 220/2008, pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, cu modificările și completările ulterioare, pentru capacitățile de producere a energiei electrice intrate în funcțiune după data de 1 aprilie 2022, pentru producătorii cu capacități de producere de energie electrică și termică în cogenerare care livrează energie termică în SACET, precum și pentru alți producători ale căror capacități de producere totalizează o putere instalată mai mică de 10 MW.”
  4. La articolul 232
    se introduce alineatul (5), cu următorul cuprins:
    ,,În contextul aplicării Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 118/2021, pentru actiunea de
    compensare aferentă perioadei noiembrie 2021 – ianuarie 2022, termenul final de transmitere, către Ministerul Energiei sau Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, a datelor necesare
    decontării sumelor de la bugetul de stat, este 31 martie 2023.”
    3
  5. Anexa nr. 11 se modifică după cum urmează:
    (i) La articolul 3, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
    „(1) Mecanismul de achiziție centralizată de energie electrică se aplică obligatoriu producătorilor ale căror capacități de producere totalizează o putere instalată mai mare sau egală cu 10 MW.”
    (ii) La articolul 4, partea introductivă a alineatului (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
    „(2) Producătorii de energie electrică prevăzuți la art. 3 alin. (1), precum și cei prevăzuți la art. 23^1 alin. (2) din ordonanța de urgență care participă la mecanismul de achiziție centralizată de energie electrică au obligația de a transmite la Transelectrica și OPCOM spre știință, până la data de 24 noiembrie a anului anterior anului de aplicare, situația privind:”
    PRIM-MINISTRU
    Nicolae – Ionel CIUCĂ
Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a avut o întrevedere cu reprezentanți ai Airbus

Ministrul Apărării Naţionale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit joi, la sediul Ministerului Economiei, cu o delegaţie a companiei Airbus, subiectul principal al discuţiilor fiind axat...

Serviciile de piață domină economia: cele mai multe întreprinderi și salariați

Mai mult de jumătate dintre întreprinderile active din România (52%) au fost anul trecut în domeniul Serviciilor de piață, sector care a raportat și...

Antreprenorii mici, blocați în activitatea economică

Micii antreprenori cer o soluție rapidă pentru a-și putea continua activitatea fără impedimente legislative Intrarea în vigoare a Ordinului 181/2023 al Ministerului Afacerilor Interne (MAI)...
Ultima oră
Pe aceeași temă