De la 1 ianuarie 2025, contribuabilii mici din România sunt obligați să transmită fișierul standard de control fiscal (SAF-T)
Fișierul standard de control fiscal SAF-T reprezintă o metodă standardizată de transmitere electronică a datelor financiar-contabile de la firme către ANAF. Concret, contribuabilii trimit un fișier XML care conține detalii despre operațiunile contabile, cum ar fi facturile emise și primite, plățile, încasările, stocurile și alte informații financiare relevante. Această raportare permite ANAF să analizeze automat și detaliat activitatea economică a firmelor, reducând astfel nevoia inspecțiilor fizice, scrie digi24.ro.
Cine trebuie să depună Declarația SAF-T în 2025?
Contribuabilii mici, adică cei care nu au fost încadrați până la 31 decembrie 2021 ca mari sau mijlocii contribuabili și și-au păstrat statutul de contribuabili mici. De asemenea, contribuabilii nerezidenți, înregistrați doar în scop de TVA, trebuie să depună această declarație.
Obligația de depunere a Declarației SAF-T a fost introdusă de la 1 ianuarie 2023 pentru contribuabilii mijlocii, iar de la 1 ianuarie 2022, și contribuabilii mari au obligația de raportare SAF-T.
Contribuabilii mici beneficiază de o perioadă de grație pentru primele raportări:
- 6 luni pentru prima raportare;
- 5 luni pentru a doua raportare;
- 4 luni pentru a treia raportare;
- 3 luni pentru a patra raportare;
- 2 luni pentru a cincea raportare pentru cei care transmit lunar fișierul SAF-T. Pentru raportarea trimestrială, perioada de grație este de trei luni.
Declarația include informații detaliate, precum:
- Registrul general al tranzacțiilor financiare (venituri, cheltuieli, alte activități financiare);
- Detalii despre încasări și plăți;
- Inventar și stocuri;
- Mijloace fixe (mașini, echipamente, proprietăți);
- TVA și registrul jurnal.
Printre cei care nu au obligația de a depune SAF-T în 2025 se numără PFA-urile, întreprinderile individuale și familiale, cabinetele medicale individuale, instituțiile publice și autoritățile administrative.