Industria alimentară din România, deși în creștere în ultimii ani, nu reușește să acopere întregul necesar de consum intern și are o prezență modestă în topul celor mai mari 500 de exportatori din țară în 2023, cu doar opt companii incluse.
Deși exporturile alimentare sunt în creștere, capacitatea limitată a producătorilor locali nu permite acestui sector să concureze cu industrii puternice precum cea auto, energetică sau de trading cu cereale.
În 2023, exporturile de produse alimentare (exclusiv cereale, animale vii și semințe) ale României au totalizat aproximativ 3 miliarde de euro, dintre care cei opt mari exportatori reprezintă între 20% și 30%, conform estimărilor ZF.
Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică (INS), cel mai mare exportator de produse alimentare în 2023 a fost Fabrica de Lapte Brașov, producătorul brandului Olympus, care s-a clasat pe locul 186 și a fost singura companie din sectorul alimentar prezentă în top 200 de exportatori.
Printre ceilalți mari exportatori se numără Convenience Prod (produse din carne), Star Foods EM (snackuri), Transavia (carne de pui), Danone (lactate), Alka (snackuri) și Agricola International (carne de pui și mezeluri).
Comparativ, în 2018, doar șapte producători de alimente se aflau în clasament, iar între timp, deficitul comercial al României în sectorul alimentar a crescut cu 53%.
Deficitul comercial, în creștere
O analiză recentă realizată de Ziarul Financiar arată că deficitul comercial al României pentru produse alimentare (exclusiv animale vii și cereale) a atins 6,3 miliarde de euro în 2023, o creștere de aproximativ 11% față de anul anterior.
ZF a luat în considerare 15 categorii de produse, inclusiv carne, lapte, lactate, legume, fructe și produse procesate, excluzând însă cerealele și semințele oleaginoase. În ultimul deceniu, deficitul comercial a crescut de trei ori, în contextul în care subvențiile au fost direcționate mai degrabă spre producția de materii prime decât spre procesare.