În ultimii cinci ani, între 2019 și 2024, lanțurile de cafenele au deschis peste 500 de noi unități în România, aducând numărul total al localurilor aproape de 1.000 la începutul acestui an.
Potrivit unui raport recent al Allegra World Coffee Portal, care monitorizează industria cafelei la nivel global, expansiunea continuă, deși într-un ritm mai moderat, fiind așteptată să ajungă la aproximativ 1.550 de unități până în 2029.
Raportul Allegra se concentrează exclusiv pe cafenelele care fac parte din lanțuri, excluzând localurile independente, care sunt dificil de monitorizat din cauza frecventelor închideri și deschideri.
Creșterea pieței de cafenele de lanț a fost dominată de câteva rețele, majoritatea locale, cu 5 to go în frunte, un lanț fondat acum un deceniu de antreprenorii Radu Savopol și Lucian Bădilă, care la sfârșitul anului trecut avea deja 500 de locații în toată țara.
Cine conduce piața cafenelelor din România
Piața este puternic concentrată, doar patru rețele – 5 to go, Ziretto, Starbucks și McCafe – având peste 50 de cafenele fiecare, potrivit Ziarului Financiar.
Pe lângă aceste lanțuri, există mii de cafenele independente, dintre care câteva sute sunt cafenele de specialitate, un segment dinamic, dar neacoperit de raport, deoarece aceste afaceri antreprenoriale operează de obicei 1-2 unități.