3.2 C
București
duminică, 22 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoEXCLUSIV. Probleme de procedură la o achiziție publică pentru Spitalul Județean Alba

EXCLUSIV. Probleme de procedură la o achiziție publică pentru Spitalul Județean Alba

O achiziție publică desfășurată de Spitalul Județean de Urgență Alba trezește controverse, după ce instituția sanitară a încălcat procedura, deschizând ofertele financiare , la doar câteva ore după depunerea documentelor.

La o zi de la depunerea documentelor de licitație pentru achiziția publică „Relocarea și modernizarea activității secției de oncologie și înființare compartiment cardiologie intervențională”, valorile ofertelor financiare au fost decriptate de către autoritatea contractantă, Spitalul Județean de Urgență Alba.

Specialiști din domeniul achizițiilor publice, consultați de reporterii cotidianului național „România liberă” susțin că este o situație fără precedent.

Salt la pasul final

După cum ne-au explicat aceiași specialiști, la o astfel de achiziție publică, se analizează întâi documentele de eligibilitate, apoi cele din propunerea tehnică, iar, după încheierea celor două etape, se deschide oferta financiară.

Primele două proceduri ar putea dura și mai multe luni, dar, în cazul spitalului din Alba-Iulia, teoretic, ar fi trebuit finalizate în doar câteva ore, lucru catalogat drept imposibil de către cei care lucrează cu achiziții publice.

Din informațiile obținute de „România liberă”, ofertanții nu au fost notificați, după încheierea etapelor anterioare analizei financiarului, contrar procedurii legale.

Decriptarea încă de la început a ofertei financiare poate afecta obiectivitatea procesului de analizare a eligibilității și a soluției tehnice, putând fi avantajat un ofertant.

Diana Simona Mârza a fost admisă la concursul pentru funcția de manager al Spitalului Județean de Urgență Alba-Iulia în anul 2018.

Potrivit site-ului instituției spitalicești, aceasta a obținut  următoarele punctaje: 9,33 la evaluarea proiectului de management, 9,66 la proba de evaluare a abilităților manageriale și un punctaj final de 9,49.

Înainte de a ajunge manager, Mârza a ocupat postul de director financiar contabil al spitalului.

Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), al cărei președinte este Iuliana Feclistov, f osta șefă de la Achiziții din Primăria Sectorului 1, de pe vremea când edil era social-democratul Dan Tudorache, admite, într-un răspuns oficial transmis cotidianului național „România liberă” că nu a fost respectată procedura la Spitalul Județean Alba.

Cu toate acestea, ANAP nu spune ce măsuri vor fi luate în acest caz, dacă va fi reluată procedura, ci doar menționează că legalitatea trebuie verificată de Curtea de Conturi.

ANAP: Legalitatea, problema Curții de Conturi

Într-un răspuns oficial pentru RL, semnat de președintele Iuliana Feclistov, ANAP precizează:

Din interogarea platformei SEAP reiese faptul că procedura de achiziție publică CN1058478, care are ca obiect atribuirea contractului „Proiecaore (întocmire PT, DE, DTAC, DTOE, documentoții pentru obținerea avize), execuție lucrări, asistență tehnică din partea proiectontufui pe perioada execuției lucrărilor pentru obiectivul de investiție „Relocoreo și modernizarea activității secției de oncologie și înființare compartiment cardiologie intervențională”, se află în etapa „evaluare colificore și tehnică”.

În acest context, în ceea ce priveşte etapele procesului de evaluare, precizăm cu titlu general următoarele:

În toate procedurile de licitație deschisă care se desfășoară online, după expirarea termenului de depunere a ofertelor, comisia de evaluare poate accesa, în SEAP, ofertele depuse în cadrul procedurii de atribuire.

În cadrul ședinței de accesare/deschidere a ofertelor se verifică garanția de participare din punct de vedere al îndeplinirii condițiilor de formă, inclusiv cele privind cuantumul și valabilitatea și se clarifică eventualele neconcordanțe cu luarea în considerare a prevederilor art. 132. alin. (3) din HG nr. 395/2016.

Procesul de evaluare a ofertelor începe cu verificarea modalității de îndeplinire a criteriilor de calificare referitoare la motivele de excludere și a oricăror criterii de calificare stabilite în cadrul documentației de atribuire.

Verificarea modalității de îndeplinire a criteriilor de calificare se realizează prin analizarea conținutului DUAE, iar rezultatul verificării se consemnează de către comisia de evaluare într-un proces verbal al ședinței de verificare, utilizând formularul „Proces verbol aI ședinței de verificare a informațiilor din DUAE și din documentele ce îl insoțesc”.

La finalul acestei activități trebuie să se obțină asigurarea că au fost verificate modalitățile de îndeplinire a criteriilor de calificare de către fiecare ofertant în parte și că toate criteriile de calificare au fost îndeplinite sau că au fost identificate toate aspectele care necesită clarificări și că au fost identificate ofertele admisibile si ofertele inacceptabile.

Pentru a fi posibilă trecerea, din punct de vedere tehnic, la următoarea etapă, comisia de evaluare introduce în SEAP, utilizând facititățile tehnice accesibile prin acest sistem informatic, numele ofertanțiÎor ale căror oferte sunt admisibile precum și ale ofertanților ale căror oferte au fost declarate inacceptabile.

După notificarea rezultatului procesului de verificare a modalităților de îndeplinire a criteriilor de calificare, comisia de evaluare continuă evaluarea ofertelor admisibile prin evaluarea propunerilor tehnice, etapă evidențiată în cadrul unei procedure ca fiind „evaluare calificore și tehnică”.

Comisia de evaluare analizează și verifică, fiecare ofertă, din punct de vedere al elementelor tehnice propuse. Concret, comisia de evaluare analizează și verifică dacă fiecare element al propunerilor tehnice corespunde cerințelor minime prevăzute în caietul de sarcini.

Având în vedere rezultatul evaluării propunerilor tehnice, consemnat în procesul/procesele verbal(e) de evaluare a propunerilor tehnice, comisia de evaluare introduce în SEAP, utitizând facilitățile tehnice accesibile prin acest sistem informatic, numele ofertanților ale căror oferte sunt admisibile precum și ale ofertanților ale căror oferte au fost declarate inacceptabile sau neconforme.

După notificarea rezultatului evaluării propunerilor tehnice, este posibilă trecerea în următoarea etapă, respectiv etapa „evaîUare financiară”, valoarea propunerii financiare se decriptează și este vizibilă comisiei de evaluare împreună cu documentele de fundamentare a yalorii propunerii financiare.

Comisia de evaluare analizează și verifică fiecare ofertă din punct de vedere al aspectelor financiare pe care le implică. Concret, comisia de evaluare analizează și verifică valoarea propunerii financiare și documentele de fundamentare a acestei valori.

Evaluarea propunerilor financiare se reatizează cu luarea în considerare a prevederilor art. 133 alin. (3), art. 136 alin. (1) din H.G. nr. 395/2016 și a art. 210 alin. (1) din Legea nr. 98/2016.

Comisia de evaluare introduce în SEAP, utilizând facilitățile tehnice accesibile prin acest sistem informatic, numele ofertanților ale căror oferte sunt admisibile precum și ale ofertanților ale căror oferte au fost declarate inacceptabile și/sau neconforme.

Ulterior desfășurării acestor etape, sistemul informatic SEAP, permite comisiei de evaluare să acceseze etapa de „deliberare”, în vederea aplicării, ofertelor admisibile, criteriul de atribuire stabilit în documentația de atribuire.

Totodată, subliniem faptul că din punct de vedere tehnic, ptatoforma SEAP permite/asigură trecerea de la o etapă de evaluare la alta, în conformitate cu legislația privind achizițiile publice, în acest mod fiind posibilă respectarea succesiunii etapelor procesului de evaluare, așa cum am detaliat mai sus.

În ceea ce priv’ește legalitatea achizițiilor derulate de autoritățile contractante, respectiv dacă contractele de achiziție publică au fost încheiate cu respectarea cadrului legal privind achizițiile publice, subliniem că potrivit prevederilor art. 226 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, astfel cum a fost modificat prin OUG nr. 45/2018, „Constatarea contravențiilor și aplicareo sanc(iuniIor se realizează ex-post de catre persoane împuternicite în acest scop de Curtea de Conturi a României”.

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Zelenski dezvăluie că s-a întâlnit cu șeful CIA în Ucraina

Preşedintele ucrainean, Volodimir Zelenski, a declarat sâmbătă că s-a întâlnit cu directorul CIA, William Burns, în Ucraina, deşi acest tip de întâlnire este rar...

Intervenții intense pentru Salvamont: 42 de persoane salvate în ultimele 24 de ore, 12 transportate la spital

Cele mai multe cazuri au fost înregistrate în județul Brașov, echipa de salvamontiști fiind solicitată de opt ori într-o zi Salvamontiștii au avut o zi...

Nouă români evacuați din Mayotte cu ajutorul forțelor franceze

MAE precizează că situația românilor s-a aflat în atenția Consulatului General al României la Paris, încă din momentul producerii ciclonului Ministerul Afacerilor Externe a anunțat...
Ultima oră
Pe aceeași temă