5.2 C
București
marți, 5 noiembrie 2024
AcasăSocialEducațieEXCLUSIV. Directorii de școli, schimbați înainte de alegeri. STATISTICĂ

EXCLUSIV. Directorii de școli, schimbați înainte de alegeri. STATISTICĂ

De la 1 ianuarie 2023 și până la jumătatea lunii martie a super anului electoral în curs, peste 500 de directori și directori adjuncți de școli au părăsit funcțiile. Cei mai mulți ocupau posturile în urma concursurilor și au fost înlocuiții cu alții numiți politic, potrivit datelor obținute de “România liberă” de la Ministerul Educației (ME).

După cum arată datele pe care le-a transmis ME, la cererea publicației noastre, în perioada 01.01.2023 – 15.03.2024, au fost eliberați din funcție 362 de directori de unități de învățământ preuniversitare de stat.

Dintre aceștia, 31 au fost eliberați din funcție la inițiativa inspectoratelor școlare, 310 la cerere, iar 21, “pentru alte cauze prevăzute de legislație, neimputabile directorului”.

În aceeași perioadă, au fost eliberați din funcție 140 de directori adjuncți.

Dintre aceștia, 13 directori adjuncți au fost eliberați din funcție la inițiativa inspectoratelor, 116 la cerere și 11 din alte motive.

“Dintrei cei 502 directori și directori adjuncți care au părăsit funcțiile în perioada 01.01.2023-15.03.2024, 310 directori ocupau funcțiile didactice de conducere în urma promovării concursului (219 directori + 91 directori adjuncți)”, se arată în răspunsul oficial al ME pentru “România liberă”.

În statistica ministerului nu s-a luat în considerare încetarea de drept a tuturor detașărilor la termenul-limită 31.08.2023, prevăzut în decizia de numire prin detașare în interesul învățământului pentru anul școlar 2022-2023.

Multe numiri politice; niciun concurs

Toți directorii și directorii adjuncți eliberați din funcție în perioada menționată mai sus au fost înlocuiți de alții, detașați în interesul învățământului (numiți politic).

De când Ligia Deca deține funcția de ministru al Educației, nu a mai fost organizat niciun concurs pentru ocuparea funcțiilor de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar de stat.

Ultimele concursuri au fost organizate în mandatul de ministru al lui Sorin Cîmpeanu.

La ultimele concursuri, nu au fost ocupate toate posturile scoase la concurs.

Potrivit datelor ministerului de resort, în acest moment, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat sunt 1.300 de directori și directori adjuncți numiți politic și 5.000 numiți prin concurs.

„Potrivit prevederilor art. 257 alin. (1) și (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar se realizează prin concurs naţional, organizat prin inspectoratele şcolare și coordonat de către Ministerul Educaţiei.

Ulterior datei de 9 ianuarie 2021, când au încetat toate contractele de management educațional ale directorilor și directorilor adjuncți, iar conducerile interimare ale unităților de învățământ preuniversitar au fost asigurate de către cadre didactice titulare numite prin detașare în interesul învățământului, Ministerul Educației a elaborat o nouă metodologie de concurs, respectiv Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată prin ordinul nr. 4.597/2021.

În conformitate cu prevederile acestei metodologii, pentru ocuparea prin concurs a funcțiilor de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar de stat s-au organizat trei sesiuni de concurs: sesiunea 2021, sesiunea ianuarie-aprilie 2022 și sesiunea iunie-octombrie 2022.

Conform prevederilor art. 24 alin. (1), art. 25 și art. 26 alin. (1) din metodologia în speță, aflată în vigoare și în prezent, cu modificările și completările ulterioare:

– Numirea, ca urmare a promovării concursului, în funcţiile de director şi de director adjunct pentru unităţile de învăţământ de stat se realizează prin decizie a inspectorului şcolar general, în conformitate cu hotărârea consiliului de administraţie, pentru o perioadă de 4 ani. În urma promovării concursului, directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ încheie contract de management cu inspectorul şcolar general, pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcţie.

– Directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ de stat, numit în funcţie ca urmare a promovării concursului, poate fi eliberat din funcţie în toate situațiile în care contractul de management încetează conform prevederilor Contractului de management, anexa 9 la metodologia anterior menționată.

– Eliberarea din funcție a directorului/directorului adjunct și încetarea contractului de management se mai poate realiza la propunerea motivată a consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, la propunerea motivată a 2/3 dintre membrii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri. În această ultimă situaţie este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul şcolar. Rezultatele auditului se analizează în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. În funcţie de hotărârea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, inspectorul şcolar general emite decizia de eliberare din funcţie a directorului/directorului adjunct al unităţii de învăţământ.

– Inspectorul şcolar general emite decizie pentru toate cazurile de încetare a contractului de management și de eliberare din funcție a directorului/directorului adjunct.

În conformitate cu prevederile art. 27 din aceeași metodologie și ale Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar, în funcţiile de director sau de director adjunct rămase vacante sau în cazul vacantării unor funcţii de director sau de director adjunct din unităţi de învăţământ de stat conducerea interimară este asigurată de un cadru didactic titular, numit prin detaşare în interesul învăţământului până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, prin decizia inspectorului şcolar general, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, cu acordul scris al persoanei solicitate.În cazul unei funcţii de conducere din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat temporar vacante, conducerea unităţii de învăţământ este asigurată, până la revenirea persoanei numite prin concurs, de un cadru didactic titular, numit prin detaşare sau prin delegare de atribuţii specifice funcţiei, cu respectarea prevederilor legale.

Încetarea detașării în interesul învățământului în funcția didactică de conducere se realizează prin decizie a inspectorului școlar general”, mai precizează ME.

Urmărește România Liberă pe XFacebook și Google News!

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă