Pe data de 22 martie 2023, Nicu Ștefănuță a înaintat Comisiei o interpelare în care a prezentat un studiu ce evidențiază impactul negativ asupra mediului cauzat de neapartenența României la spațiul Schengen. Comisia a revenit cu un răspuns abia acum.
Acest studiu nu doar că a demonstrat pierderile financiare de miliarde de euro anual, dar a arătat și că vehiculele, din cauza timpilor de așteptare la frontieră, emit o cantitate semnificativă de dioxid de carbon.
Mai exact, se estimează că 46.000 de tone de dioxid de carbon sunt emise anual de vehiculele aflate în așteptare la controlul de frontieră, doar pentru că România și Bulgaria nu fac încă parte din spațiul Schengen.
„Faptul că nu suntem în Schengen ne costă nu doar miliarde de euro anual ci și sănătatea noastră și a copiilor noștri, pentru că suntem expuși la mii de tone de dioxid de carbon, doar pentru că se stă inutil la cozi în vămi! Când se va termina cu umilința? Când vom fi și noi tratați ca ceilalți europeni?” spune europarlamentarul Nicu Ștefănuță.
În cele din urmă Comisia a răspuns printr-o scrisoare oficială în care a transmis următoarele cuvinte:
„Extinderea spațiului Schengen rămâne o prioritate politică pentru Comisie, iar în colaborare strânsă cu Președinția Consiliului și Parlamentul European, ne angajăm să facem tot ceea ce ne stă în putință pentru a asigura ca, în cursul anului 2023, Consiliul să adopte măsurile necesare cât mai curând posibil, astfel încât România și Bulgaria să poată adera la spațiul Schengen.”
Nicu Ștefănuță este primul eurodeputat român afiliat grupului politic al Verzilor din Parlamentul European (Greens / EFA) și este în prezent membru al comisiei de Bugete și al Subcomisiei de Sănătate Publică. Totodată, europarlamentarul sibian activează drept membru supleant în Comisia pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță alimentară (ENVI), în Comisia pentru Transporturi și Turism (TRAN) și face parte din delegația Parlamentului pentru Relațiile UE cu Moldova precum și din Delegația Parlamentului pentru relația cu NATO.