Inevitabilul s-a produs, iar Euroins despre care se zvonea de mai bine de un an că va crăpa la un moment dat a ajuns în insolvență. Șoferii români retrăiesc coșmarul de acum 18 luni de la falimentul City Insurance, când mulți nu și-au recuperat încă banii, fiind în continuare pe lista de plată a Fondului de Garantare.
Faptul că polițele RCA s-au majorat de trei ori după falimentul City Insurance a influențat și prețurile de la raft pentru că orice adaos se reflectă mai departe în piață.
La sfârșitul lunii ianuarie 2023, Euroins România avea 2,76 milioane de polițe RCA active. Raportat la cele peste 10 milioane de vehicule înmatriculate, doar 2 din 10 români proprietari de vehicule sunt asigurați prin intermediul Euroins, notează compania într-o comunicare pentru R.L.
Euroins era cel mai mare vânzător de polițe RCA pentru că avea prețuri bune, însă în același timp are și aproximativ 100.000 de procese pe rol în acest timp din cauza faptului că nu plătește daunele la timp sau nu plătește cât trebuie. Acum o nouă problemă este că șoferii care vor fi loviți de cei cu polițe la RCA vor duce tot greul. Ce trebuie să facă acum cei care au asigurări auto la Euroins?
,,Toți românii care au polițe în vigoare la Euroins au două opțiuni: pot să-și păstreze asigurările până la data expirării ori pot să le denunțe și să încheie contracte la un asigurător fără probleme.
Cei mai afectați vor fi însă păgubiții, cei loviți în trafic de o mașină asigurată la Euroins, deoarece multe service-uri nu vor mai face reparații pe aceste polițe și toate despăgubirile de la acest asigurător vor fi plătite abia după ce instanța îi declară definitiv falimentul. Polițele RCA ale Euroins vor rămâne în vigoare până când instanța decide deschiderea procedurii falimentului Euroins. După ce va fi dată această decizie în instanță, efectul imediat este că în termen de 90 de zile toate polițele Euroins vor înceta de drept.” a declarat avocatul Daniel Eugen.
Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) notează că ,,în ceea ce îi privește pe păgubiții unui accident cauzat prin intermediul unui vehicul acoperit printr-o poliță RCA emisă de societatea Euroins România, ei vor fi despăgubiți în baza acesteia, în limitele și termenele stabilite de legislația în vigoare privind Fondul de Garantare a Asiguraților, respectiv de până la 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare.”
Cei mai mulți transportatori se așteaptă acum la o nouă explozie a prețurilor RCA, însă ASF propune ca tariful să fie menținut la valoarea celui din martie 2022.
,,Nu discutăm despre o plafonare. Aşa cum am menţionat, nu discutăm despre o plafonare. Vorbim despre raportarea la practicarea tarifelor pe care societăţile de asigurări le-au avut în martie 2022. Această analiză a fost făcută şi cu principalele companii de asigurări, având în vedere faptul că tariful RCA a crescut după ieşirea City din piaţă. Pentru a nu destabiliza piaţa pe următoarele şase luni s-a agreat de principiu ca aceasta să fie propunerea.”, a declarat pentru Agerpres, Valentin Ionescu, director general al Direcţiei Generale Asigurări al ASF.
După insolvenţa Euroins, conducerea ASF trebuie demisă, iar instituţia trebuie reorganizată din temelii, a cerut preşedintele PMP Eugen Tomac, adăugând că „ţepele marca Bancorex au revenit în România”.
„Sub ochiul vigilent al actualei conduceri ASF, venită pe filiera PSD, se dau tunuri care aduc aminte de Bancorexul anilor ’90. Euroins a emis poliţe de aproape 400 de milioane de euro pe care statul va trebui să le garanteze acum, iar falimentul City Insurance a condus la pierderi estimate de 120 de milioane de euro. Acestea au fost baloane de săpun care s-au umflat şi apoi s-au spart sub privirea blajină a unei conduceri politizate a ASF”, a precizat Eugen Tomac.
Liderul PMP a subliniat că acestea sunt găuri pe care le vor acoperi tot românii fie din bugetul de stat, fie prin faptul că vor exista probleme cu decontarea pagubelor în urma unor evenimente rutiere nedorite. Şi aşa sunt blocate instanţele de sutele de mii de dosare de daună.
„Este clar că degeaba îi plătim regeşte pe conducătorii ASF, cu aproape 800.000 de lei anual, dacă ei nu sunt în stare să îşi îndeplinească obligaţiile legale: reglementare, control şi arbitru. Se impune reorganizarea instituţiei – poate temporar atribuţiile să fie preluate de BNR. De asemenea, este clar că trebuie umblat şi la legislaţie care să asigure o mai bună distribuţie a contractelor de asigurare între societăţile existente, fără să mai existe oligopoluri generate de preţurile de dumping practicate doar de unele companii. Au ajuns cu burta în sus companiile care practicau (în mod programatic) cele mai mici preţuri tocmai pentru a avea o cotă de piaţă cât mai mare”, a mai spus Eugen Tomac.
Transportatorii acuză Guvernul și ASF că au închis ochii.
„Inevitabilul s-a produs. Iar am avut dreptate: Euroins e în insolvență. ASF ne-a ignorat total, deși noi am propus o soluție care ar fi salvat pe toate lumea de la situația de astăzi: controlul ASF asupra asigurătorului, fără a-l băga în insolvență. Nu s-a dorit”, spune COTAR.